"عباس پورمیدانی" روز چهارشنبه در حاشیه جلسه کمیسیون ماده ۵ استانداری در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان کرد: مرغداران قمی قبل از ثبت سفارش خرید جوجه یک‌روزه، از تامین شدن نهاده‌های دامی اطمینان حاصل می‌کنند و دلیلی برای معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه باقی نمی‌ماند.

 وی با اشاره به انتشار ویدیویی از معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه، گفت: انتشار این فیلم تحت هر شرایطی امر غیراخلاقی و نادرستی بوده و باید با مقصران این کار برخورد شود.

وی اضافه کرد: معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه مساله فنی در امر مرغداری است و وقتی هدف مرغدار تولید جوجه تخم‌گذار و مرغ باشد، پرورش خروس ارزش اقتصادی نداشته و در تمام دنیا سیستم‌های مرغداری جوجه‌های خروس را معدوم می‌کنند.

پورمیدانی عنوان کرد: اما در فیلمی که اخیرا در رابطه با معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه منتشرشده این روال سپری نشده بلکه عده‌ای از تولیدکنندگان باهدف تهییج افکار عمومی و مشکلات ناشی از تامین نهاده‌ها و افت قیمت مرغ به روش غیراصولی جوجه‌های یک‌روزه را معدوم کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از فیلم‌های منتشر شده در رابطه با معدوم‌سازی جوجه‌های یک روز ارتباطی با مرغداران قمی ندارد.

در روزهای گذشته تصاویر و فیلم‌هایی از معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در برخی از استان‌های کشور در شبکه‌های مجازی منتشرشده است.

پورمیدانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ گفته بود: در استان قم تولید مستقیم جوجه نداریم و زمانی که مرغداران استان جوجه‌ای را برای پرورش به قم وارد می‌کنند از قبل تمهیدات لازم را برای تأمین خوراک و سایر مایحتاج آن در نظر گرفته‌اند.

وی بیان کرد: کاهش بازار مصرف در صنعت مرغداری که موجب رغبت کمتر مرغداران به جوجه ریزی و پرورش آن شده، ازجمله دلایل افزایش تعداد جوجه‌های یک‌روزه و متاسفانه معدوم‌سازی آن‌ها در برخی از مناطق کشور است.

پورمیدانی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در برگزاری مراسم‌ها،‌ یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش مصرف مرغ در بازار است که خسارت‌های قابل‌توجهی به مرغداران وارد کرده و جبران آن نیازمند حمایت‌ ویژه از فعالان این صنعت است.

وی ادامه داد: با تلاش‌ نهادهای مختلف در وزارت جهاد کشاورزی ازجمله پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ‌های گوشتی تولیدشده به قیمت مناسب و سرعت بخشیدن به تامین و توزیع نهاده‌های موردنیاز مرغداران،‌ این مشکل برطرف خواهد شد.

قم چهارمین استان کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.