مدیر امور منابع آب نیشابور روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: افزون بر ۹۶۰ چاه غیرمجاز تاکنون در دشت نیشابور شناسایی شده که بیشتر آنها برای مصارف کشاورزی بوده و در بخش سرولایت این شهرستان قرار دارد.

سعیدرضا خجسته‌پور افزود: از ابتدای امسال تاکنون یک دستگاه حفاری غیرمجاز کشف و ضبط شده است. 

وی ادامه داد: بخاطر برداشت‌ بی‌رویه آب و رانش زمین در برخی مناطق دشت نیشابور آبخوان زیرزمینی این دشت دچار شکستگی شده و توان ذخیره آب در آن کاهش یافته که در حال حاضر با ۱۰۳ میلیون مترمکعب کسری مواجه است.

وی گفت: در بارندگی‌های اخیر از ۲۴ میلیون مترمکعب حجم سد بار ۱۳ میلیون مترمکعب آبگیری شده و ۹۰ درصد از ظرفیت بند فاروب رومان، بند شهید رجایی شهر درود و بند آب کوزه شهر بار آبگیری شده است.

دشت نیشابور با ۲۰ رودخانه دایمی و ۱۰۰ مسیل فصلی، هفت هزار و ۳۳۰ کیلومتر وسعت دارد.

گستره آبخوان زیرزمینی دشت نیشابور نیز ۲ هزار و ۵۶۰ کیلومتر مربع و حجم آورد آب آن به رودخانه‌های این منطقه ۲۳۰ میلیون مترمکعب است.

در دشت نیشابور که جزو دشت‌های با وضعیت بحرانی است هزار و ۵۱۱ حلقه چاه با ظرفیت سالانه ۳۹۲ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۷۸۴ متر مکعب آب وجود دارد که حدود ۵۰ درصد از این چاه‌ها در بخش خدمات، دام و طیور، شرب و صنعت و مابقی در بخش کشاورزی بوده و حدود ۵۰۰ حلقه چاه در دشت نیشابور فاقد کنتور است.

هم اکنون افزون بر ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر دشت نیشابور مصرف می شود. این دشت از سال ۱۳۶۷ به عنوان دشت ممنوعه از نظر توسعه چاه‌های آب اعلام شده است.

با کاهش سطح اشباع و افت سطح آب چاه‌های دشت نیشابور سالیانه ۱۰۰ حلقه چاه پروانه کف شکنی و جابه‌جایی دریافت می‌کنند.

از ۶۰۹ دشت موجود در کشور ۶۴ دشت در وضعیت ممنوعه بحرانی و ۳۰۴ دشت در وضعیت ممنوعه عادی و مابقی در وضعیت آزاد قرار دارد.

مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.