به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قم، سردار «سید محمد تقی شاهچراغی» در جلسه فرماندهان رده‌های نیروهای مسلح درسالن جلسات مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان ، بیان داشت: بحمدالله با مدیریت جدید موزه، شاهد افزایش فعالیت‌ها و ارتباطات درحوزه های مختلف همکاری هستیم و علیرغم وجود مشکلات بودجه‌ای، پیشرفت‌های خوبی در احداث و تکمیل موزه انجام شده‌است. 
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بخش موزه دفاع مقدس، محتوا و سوژه‌یابی آن است، افزود: باید از لحاظ علمی به این موضوع ورود پیدا کرد و گروه‌های تخصصی مرتبط در سپاه و رده‌های زیرمجموعه، تیپ ۸۳ امام جعفر صادق(ع)، مرکز علویون، پژوهشگاه امام صادق(ع) و ارتش و نیروی انتظامی، جهت این امر مهم و دیگر همکاری‌های لازم تشکیل شود.
فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) بیان کرد: در صورت نیاز مکاتباتی با وزارتخانه ها و دیگر دستگاه‌ها از سوی فرماندهان ارشد رده‌های مختلف انجام پذیرد و از تجربه موفق ستاد کنگره شهدای استان در این زمینه استفاده شود.
وی افزود: برخی مراکز باسابقه از جمله موسسه حماسه ۱۷ و موسسه روایت سیره شهدا که به طور مستقل کار می‌کنند نیز ظرفیت خوبی برای همکاری با موزه دفاع مقدس در زمینه محتوا و سوژه هستند که باید به آنها هم توجه کرد.
شاهچراغی با تاکید بر اینکه روی سوژه‌یابی و محتوای موزه باید خیلی جدی‌تر و با همت بیشتری کار شود، خاطرنشان کرد: محوطه و فضای بیرونی موزه دفاع مقدس نیز تلاش مضاعفی می‌طلبد تا بازتاب شایسته‌تری از حماسه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس معرفی نماید.
وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از محتوای موزه مربوط به جریان انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده، گفت: برخی رویدادهای انقلاب هستند که بر تاریخ هشت ساله دفاع مقدس هم غلبه دارند و ضرورت دارد به اهمیت آنها توجه شود.
فرمانده ارشد نظامی استان قم تاکید کرد: موزه دفاع مقدس مربوط به همه است و طبق جدول زمان بندی، تمامی رده‌های نیروهای مسلح و نمایندگان قشرهای مختلف که درنقلاب و دفاع مقدس تاثیرگذار بوده‌اند، سوژه‌ها و محتواهای خود را برای افزایش غنای محتوایی موزه در اختیار قرار دهند.
وی عنوان کرد: ضرورت دارد از ظرفیت فضای مجازی نیز جهت معرفی مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم به آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزوی و دیگر مراکز استفاده شود.

برنامه‌های گرامی‌داشت چهلمین سال دفاع مقدس در قم برگزار می‌شود
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم نیز در این جلسه با اشاره به اجرای برنامه‌های گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس درقم گفت: برنامه‌ها به صورت هفتگی با سرفصل‌های ملی و استانی به ادارات و دستگاه‌های استان اعلام شده‌است.
حجت‌الاسلام «علی لقمانپور» بیان کرد: با تخصیص‌های صورت گرفته اخیر مصوبات سفر استانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان قم و با تلاش‌هایی که در چند سال گذشته پیرامون احداث موزه صورت گرفته این مرکز فرهنگی طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۸۵ درصدی موزه دفاع مقدس قمگفت: امسال ردیف بودجه در استان برای موزه تخصیص یافته است؛ بخش اداری و تاسیسات موتورخانه موزه آماده بهره برداری است؛ سالن آمفی تئاتر هم با رعایت تمام استانداردها آماده شده و نور و صوت و پرده سینما نیز باید پیگیری شود که مترصد تامین بودجه است.
وی با یادآوری بازدید گروهی ازمدیران استان از موزه‌های دفاع مقدس استان مازندران و همدان خاطرنشان کرد: نگاه جدیدی که در این بازدید حاصل شد این بود که پروژه ۳۲ هکتاری از حرم مطهر شهدای گمنام خضر نبی (ع) تا باغ موزه دفاع مقدس رنگ و بوی فرهنگ ایثار و شهادت به خود بگیرد.
لقمانپور با اشاره به ویژگی‌های قم افزود: انقلاب از این استان شروع شده و قم از بزرگترین یگان‌های عملیاتی در طول دفاع مقدس برخوردار بود و دربحث محتوایی موزه، پنج درصد به وضعیت قم درگذر تاریخ، ۲۰ درصد به جریان انقلاب در قم و ۷۵ درصد به موضوع دفاع مقدس، جهاد و مقاومت و حماسه مدافعان حرم اختصاص یافته‌است.
وی گفت: با توجه به توپوگرافی منطقه موزه و نقش قم در آزاد سازی مهران باید دید بصری به بازدیدکنندگان بدهیم که این کمک می‌کند مردم واقعیت‌های دفاع مقدس را بیشتر حس کنند؛ آینده پژوهی می‌طلبد برای دهه‌های بعد هم پاسخگو باشیم.
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس قم تصریح کرد: محوطه سازی موزه دفاع مقدس قم باید بر اساس معرفی المان‌های عملیات کربلای یک و آزاد سازی مهران انجام شود، زیرا لشکر ۱۷ در آن عملیات نقش محوری داشته است.
وی ادامه داد: سپاه استان در حذف تپه مقابل نمای بصری ساختمان موزه در میدان شیخ مفید تلاش‌های پیگیر و مستمری داشت و با خاکسپاری یک شهید گمنام در این مکان، موزه دفاع مقدس ضمن حفظ و ارتقاء جایگاه معنوی و حماسی خود، به شمیم عطر و بوی شهید و تجدید با آرمان‌های شهدا نیز معطر خواهد شد.
دبیر شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اجرای برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ابراز داشت: برنامه‌ها به صورت هفتگی با سرفصل‌های ملی و استانی به ادارات و دستگاه‌های استان اعلام شده به صورتی که در طول سال ۹۹ که هم سال جهش تولید، افتتاح موزه و برگزاری کنگره شهدای استان است، هر هفته مناسبتی متناسب با گرامیداشت دفاع مقدس داشته باشیم.
وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه‌های ذیربط، تمامی انشعابات موزه نصب و ایجاد شده و در اجرای زیرساخت‌ها ۴۰ درصد در محتوا پیشرفت داشته ایم، افزود: سال گذشته در خصوص محتوای موزه با یکی از تیم‌های تخصصی قراردادی امضا شد و در همین زمینه جلسات متعدد و پرثمری با نیروهای مسلح داشته ایم.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم ادامه داد: تدوین دانشنامه انقلاب و دفاع مقدس استان از سوی این اداره کل در دست اقدام است و رایزنی‌هایی با نمایندگی ولی فقیه در سپاه و پژوهشگاه امام صادق (ع) در زمینه امور پژوهشی دانشنامه انجام شده است.
وی افزود: با تعامل گسترده‌ای که در بستر شورای هماهنگی درسطح استان ایجاد شده، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دو واحد درسی آشنایی با معارف دفاع مقدس را ارائه داده‌اند و در موضوع کتاب و ادبیات دفاع مقدس نیز ارتباط خوبی با کنگره شهدا داریم.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم گفت: لازم است در زمینه معرفی سرداران، فرمانده‌هان و امیران شهید استان اقدامات بیشتری صورت گیرد و در زمینه اسناد انقلاب نیز مکاتبات خوبی با دفاتر بیوت علما و مراجع عظام، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و کتابخانه ملی انجام شده است.
وی با بیان اینکه در بحث دیجیتال، زیرساخت مخابراتی فیبر نوری نیز مهیا شده‌است، تاکید کرد: با همه این اقدامات فیزیکی درتلاش هستیم که جایگاه معنوی و وجه حماسی و آرمانی موزه انقلاب و دفاع مقدس بیش از پیش حفظ شود.

ساخت موزه دفاع مقدس قم از سال  ۹۰ آغاز شده‌بود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.