در این بیانیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین منتشرشده آمده است: افزایش تنش‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای و اعتراضات سیاسی به قوانین دولت حاکم در هند و همچنین خارج شدن اعتراضات از مسیر اصلی خود که منجر به کشته شدن جمع کثیری از مسلمانان شده است نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده  است.

بیانیه حاکی است: هند کشوری است که سال‌ها فرقه‌ها و دیدگاه‌های مختلف مذهبی در آن زندگی کرده و امروز شایسته نیست به محل نزاع خونین و درگیری‌های فرقه‌ای تبدیل شود .

بیانیه می‌افزاید: سیاست تبعیض‌آمیز سلب تابعیت از مسلمانان هند موجب خشم مسلمانان هند و سایر کشورها شده است، از دولت این کشور می‌خواهیم که بر اساس عدالت ، احترام به  قوانین بین‌الملل و قوانین شهروندی حقوق همه شهروندان هندی را رعایت نماید و همچنین  از سازمان کنفرانس اسلامی می‌خواهیم نسبت به وظیفه اسلامی و انسانی خود در دفاع از حق مسلم مسلمانان هند اقدام نماید و باید از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها و تحقق ثبات سیاسی و تحقق  همزیستی استفاده کرد.

اصلاح قانون  شهروندی هند  در تاریخ  ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) در این کشور به تصویب رسید. بر اساس این قانون پناه‌جویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. مسئولان هند درباره علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشورهای همسایه تحت پیگرد نیستند.

اما گروه‌های منتقد به این اصلاحات معتقدند که هدف واقعی از قوانین جدید تحت‌فشار قرار دادن بیشتر مسلمانان و تبعیض علیه آنان برای راضی نگاه‌داشتن احزاب هندو است.

خشونت‌ها در دهلی‌نو از روز یکشنبه هفته گذشته  پس‌ازآنکه معترضان به اصلاح قانون شهروندی هند اقدام به مسدود کردن خیابان در نزدیکی ایستگاه مترو جعفرآباد واقع در شمال شرق دهلی‌نو کردند، آغاز شد. براثر خشونت‌های یک‌هفته‌ای علاوه بر کشته شدن ۴۶ تن، بیش از ۳۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.