حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی دوشنبه‌شب در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) افزود: عقلانیت، معنویت و عدالت در انقلاب اسلامی، برگرفته از آیات قرآن کریم است که برای همه انسان‌ها به ارمغان آورده شده است.

وی بابیان این‌که هیچ‌یک از کتاب‌های آسمانی به‌اندازه قرآن کریم به عقلانیت و علم‌آموزی دعوت نکرده است، اظهار داشت: علم و دانش و آگاهی به‌شرط اتصال به دین و معنویت در مکتب والای اسلام دارای اهمیت و جایگاه بسیار ارزشمندی است.

رییس جامعه المصطفی بابیان این‌که اخلاق و معنویت در عصر کنونی از یاد رفته است، خاطرنشان کرد: بدون تردید فضائل اخلاقی و معنوی از ارکان تمدن اسلامی خواهد بود که متأسفانه در حال حاضر در میان انسان‌ها مورد غفلت قرارگرفته است.

وی با اشاره به گسترش ظلم و بی‌عدالتی در جهان امروز، گفت: قسط و عدالت در میان انسان‌ها بسیار کمرنگ شده است، درحالی‌که آرمان ادیان الهی و انقلاب اسلامی، جامعه‌ای سرشار از عدالت و به‌دوراز ظلم است.

عباسی تصریح کرد: انقلاب اسلامی به جهانیان نشان داد که با تکیه‌بر آموزه‌های دینی و قرآنی می‌توان باوجود همه محدودیت‌ها و تنگناها به قله‌های پیشرفت و اقتدار دست پیدا کرد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این آیین بابیان این‌که شعار این دوره از جشنواره «استقامت امت، نصرت الهی» بود، اظهار داشت: آیات نورانی قرآن کریم بهترین و بالاترین آموزه‌ها برای مقاومت و تداوم راه انقلاب اسلامی و شهیدان است.

حجت‌الاسلام جعفر کریمی خاطرنشان کرد: معرفی آموزه‌های قرآن و عترت، توسعه فضای انس با قرآن و حدیث در میان طلاب و شناسایی ظرفیت‌های جامعه المصطفی در عرصه قرآن و حدیث از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

وی بابیان این‌که طلاب و فضلا با ۷۲ ملیت در داخل کشور و نمایندگی‌های المصطفی در خارج از کشور در این دوره از جشنواره مشارکت کرده‌اند، گفت: مخاطبان این جشنواره طلاب حضوری و غیرحضوری، اساتید و اعضای هیأت علمی، کارکنان و خانواده‌های طلاب و کارکنان جامعه المصطفی بوده‌اند.

معاون جامعه المصطفی افزود: این جشنواره بین‌المللی در ۱۴ رشته شفاهی و ۸ رشته کتبی با موضوع‌های معارف و تفسیر قرآن، حفظ و تلاوت، شرح و تفسیر حدیث و آموزه‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد و مشارکت شرکت‌کنندگان در این دوره ۱۵ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش پیداکرده بود.

وی سطح علمی این دوره از جشنواره را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی با رعایت تمامی استانداردهای مسابقات و المپیادهای قرآنی و حدیثی بین‌المللی و با حضور داوران و اساتید مطرح به‌خوبی برگزار شد.

از خدمات قرآنی و حدیثی آیت‌الله مصباح یزدی تجلیل شد

در حاشیه برگزاری این آیین از خدمات قرآنی و حدیثی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تجلیل شد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه در سخنانی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید هرچه بیشتر نسبت به علوم انسانی به‌عنوان زیرساخت و زیربنای تمدن نوین اسلامی توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام عباسی بر ضرورت توجه به نگاه دینی و بومی در تدوین و تبیین علوم انسانی بر اساس آموزه‌های قرآنی و روایی تأکید کرد و گفت: آثار و کتاب‌های ارزشمند آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه قرآن و حدیث، می‌تواند در این مسیر بسیار راهگشا باشد.

وی ضمن تجلیل از یک‌عمر تلاش و مجاهدت علمی آیت‌الله مصباح یزدی درزمینهٔ فلسفه و تفسیر، تسلط کم‌نظیر وی بر متون دینی را موردتوجه قرارداد و گفت: آثار گران‌بهای این عالم ربانی باید هرچه بیشتر ترجمه شود و به‌عنوان منابعی برای شکل‌گیری علوم انسانی در اختیار طلاب و فضلا در سرتاسر جهان قرار بگیرد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی متولد سال ۱۳۱۳ در شهر یزد و استاد اخلاق و عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بنیان‌گذار و رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم است.

در پایان این آیین از برگزیدگان هرکدام از رشته‌های قرآنی و حدیثی با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.