رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم دراین آیین گفت: از چهار سال گذشته بروز رسانی مبانی درس ولایت فقیه در این دفتر آغاز شده‌است.

حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی بیان داشت: توسعه و تبیین فقه حکومتی، فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی از مهمترین مباحثی بوده که درهمین رابطه درحال انجام می‌باشد.

وی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های تربیت مربی ولایت فقیه در دفتر تبلیغات اسلامی قم طراحی و تدوین شده‌است.

وی گفت:‌ دربخش پژوهشی نیز شبهات و ابهامات مربوط به ولایت فقیه احصا شده و درسنامه‌هایی درسطوح سه و چهار حوزه علمیه تدوین گردیده‌است.

لک زایی عنوان کرد: همچنین شبکه‌ای علمی نیز در رابطه با فقه، فلسفه و اندیشه سیاسی توسط دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ترتیب یافته‌است.

وی گفت:‌ ورود به کارآمدی درنظام مردم سالاری دینی و دولت اسلامی از رویکردهای اصلی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

وی همچنین تبیین دولت‌سازی و حکمرانی درقالب تمدن‌سازی اسلامی بر مبنای مفاهیم ولایت فقیه از برنامه‌های اصلی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌باشد.

حوزه علمیه به دنبال تبیین کارآمدی ولایت فقیه باشد

 مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا  نیز در این آیین با تاکید بر کارآمدی و اثربخشی نظام متکی بر ولایت فقیه گفت: حوزه‌های علمیه در مسیر تبیین و معرفی کارآمدی‌های ولایت فقیه گام بردارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری بیان کرد: کارآمدی ولایت فقیه در پیشرفت‌های تکنولوژی‌ روز در ایران کاملا مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: کارآمدی انقلاب و اسلام درمساله علم و تکنیک نامحدود است و همین کارآمدی علمی و تکنولوژی اسلام و انقلاب می‌باشدکه آمریکا و ایادی آنها را در هراس و واهمه قرار داده‌است.

اختری گفت: قدرت بازدارندگی ایران به برکت انقلاب اسلامی به جایی رسیده که اسرائیل غاصب از ترس جمهوری اسلامی، قدرت تعرض خود را از دست داده‌است.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم تبیین درست و کامل مساله ولایت فقیه همچنان دربین برخی از طلاب حوزه های علمیه نسبت به این مساله شبهه وجود دارد.

اختری گفت:‌مساله ولایت فقیه همچنان دربین حوزه‌های علمیه و درسطح جامعه به درستی تبیین نشده‌است.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل حکومت اسلامی از چند قرن گذشته همواره توسط علمای برجسته شیعی و اهل سنت به دنبال تشکیل حکمرانی اسلامی بودند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا گفت:‌ در این بین امام خمینی(ره) مبانی فقهی و سیاسی را در یکدیگر جمع و نظام مبتنی بر ولایت فقیه را طراحی کرد.

وی یادآور شد: هدف از تبعید امام راحل به شهر نجف در انزوا قرار دادن امام خمینی(ره) در بین علمای مخالف تشکیل حکومت در سطح حوزه های علمیه نجف اشرف بود.

وی ابراز کرد: دور کردن حوزه‌های علمیه از شهر قم و سوق دادن طلاب به کشور عراق و حوزه نجف از سیاست‌های رژیم پهلوی بود.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا گفت:‌جایگاه امروز رهبری معظم انقلاب همان جایگاهی است که امام راحل در ابتدای انقلاب داشت و در این شرایط باید پشتیبانی از اصل ولایت فقیه ادامه پیدا کند.

اختری افزود:‌ امام راحل همیشه به شاگردان خود تاکید می‌کردند که اسلام به جز مسائل فردی ، حجم انبوهی از احکام سیاسی و اجتماعی دارد و در صورتی که مردم با این احکام آشنا شوند به صورت خودجوش به دنبال تشکیل حکومت می‌روند.

وی بیان داشت: نعمت و موهبتی که خداوند به امام راحل عطا کرد به هیچ یک از علمای اسلام بعد از دوران امام جعفر صادق(ع) نکرده بود.

هویت حوزه‌های علمیه از امام خمینی(ره) است

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز دراین آیین تصریح کرد: تمام ماهیت و هویت حوزه های علمیه وابسته به امام راحل است.

حجت الاسلام و المسلمین سعید روستا آزاد بیان کرد: با این وجود همچنان حوزه‌های علمیه در معرفی امام راحل کوتاهی و کم کاری داشته‌اند.

وی ابراز کرد: پرورش افرادی مانند سردار شهید قاسم سلیمانی از رویش‌های مبنای  فکری امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است.

وی گفت:‌برای تبیین مبانی ولایت فقیه از نظر امام راحل ۱۰ نشست برگزار شده و نمایشگاهی هم با همین مضمون در دانشگاه باقر العلوم در حال انجام است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: مساله کارآمدی ولایت فقیه یکی از مهمترین موضوعات این نشست بوده است.

روستا آزاد تصریح کرد: همچنین در مسابقه کتاب خوانی، ولایت فقیه امام خمینی(ره)  بیش از هزار و ۵۰۰ تن از طلاب حوزه های علمیه شرکت کردند.

این همایش به مناسبت پنجاهمین سال تدریس درس ولایت فقیه توسط امام راحل در حوزه علمیه نجف اشراف برگزار و نظرات امام خمینی(ره) در رابطه با ولایت فقیه توسط سه تن از شاگردان برجسه  امام راحل،  آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان ، و حج الاسلام محمد حسن اختری مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا و محمد حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران درآن بررسی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.