آیت‌الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفای قم، افزود: اخلاص به‌عنوان درون‌مایه و یکی از ویژگی‌های مشترک پژوهش‌های دینی در آثار بزرگان حوزه علمیه است و این موجب شده تا برخی آثار علمای بزرگ حوزه برای قرن‌ها ماندگار و اثرگذار باشد.

وی گفت: پژوهش، حوزه بسیار مهمی است ولی هنگامی‌که پژوهش در قلمرو معارف الهی و مبتنی بر استنباط  اندیشه‌های دینی است از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

وی افزود: روش‌شناسی درست و اخلاق متناسب با حوزه پژوهش دو عنصر و رکنی است تا این پژوهش گره‌گشای بشریت و در راستای ارتقای جایگاه انسان باشد.

اعرافی ادامه داد: پژوهش هنگامی‌که در خدمت معارف الهی و تولید اندیشه دینی و نظریه اسلامی قرا گیرد حساسیت آن مضاعف می‌شود، چراکه در پژوهش دینی به دنبال نسبت دادن خروجی علمی به صاحب‌شریعت هستیم.

وی اظهار داشت: تحقیق در علوم تجربی اقدامی ارزشمند است و ازنظر دینی تمام این پژوهش‌ها در راستای کمک به بشریت می‌باشد، ولی پژوهش در عالم تشریع از حساسیت و دشواری بیشتری مواجه است.

وی افزود: اهمیت تحقیقات دینی به دلیل انتساب به صاحب‌شریعت و همچنین طرح موضوعی که باسعادت ابدی بشریت گره‌خورده است، می‌باشد و باید محقق دینی در این پژوهش‌ها بسیار دقت کنند.

امام‌جمعه قم بابیان این‌که یک اشتباه پژوهشی و علمی می‌تواند منجربه گمراهی شود و یا یک کار علمی صحیح می‌توان حیات جامعه بشری به سمت کمال را رقم بزند، گفت: در تحقیقات دینی، هم روش کار باید بسیار دقیق و درست بوده و هم با تعهد، تیزبینی و شناخت صحیح از مبانی دینی همراه باشد.

وی گفت: حساسیت پژوهش در حوزه علوم دینی به‌قدری زیاد است که این موجب شده تا بسیاری از بزرگان حوزه علمیه سال‌ها از عمر خود را صرف مطالعه دقیق و تفکر عمیق به‌منظور خلق آثار علمی سترگ کنند.

اعرافی توجه به روش‌های اصیل و دقیق حوزه‌های علمیه و همچنین روش‌های جدید و ابتکاری پیرامون تحقیقات در حوزه علوم دینی را مورد تاکید قرار داد و افزود: سنت مباحثه و گفت‌وگوی علمی میان استاد و شاگرد، تقریرات دروس، تعلیقه نویسی و حاشیه‌نویسی بر متون علمی و دینی و همچنین مذاکره علمی ازجمله سنت‌های اصیل علمی در حوزه علمیه است.

وی گفت: حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی وارد مباحث علمی جدیدی شده و دستاوردهای بسیار زیاد علمی نیز در این زمینه داشته است ولی باوجود حجم گسترده تولیدات علمی در حوزه‌های علمیه، همچنان کمبودهای زیادی در این زمینه وجود دارد.

در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه،‌ ۹۳۳ اثر به دبیرخانه این همایش در قالب کتاب و پایان‌نامه در ۲۰ گروه علمی ازجمله اخلاق،‌ عرفان، ادبیات،‌ هنر، ‌اقتصاد،‌ انقلاب اسلامی، روانشناسی، ‌علوم اجتماعی،‌ علوم تربیتی، سیاسی،‌ فقه و اصول و کلام ارسال‌شده است که پس از بررسی آثار توسط هیات داوران،‌ ۱۶۹ اثر به مرحله دوم راه یافت که درنهایت، سه کتاب و ۲ پایان‌نامه حائز رتبه برتر و ‌۱۲ کتاب و ۱۱ پایان‌نامه به‌عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد و از زحمات نویسندگان ۲۶ کتاب و پایان‌نامه نیز در این همایش با اهدای لوحی تقدیر شد.

نمایشگاهی از تمامی آثار رسیده به دبیرخانه و آثار برگزیده  در حاشیه این همایش برای بازدید علاقه‌مندان گشایش یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.