در این طرح که همزمان با سراسر کشور در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم به انجام رسید، بیش از ۵ هزار بذر بادام کوهی که از گیاهان مهم این منطقه بشمار می آید در مساحتی بالغ بر ۵ هکتار با رعایت تمامی مؤلفه های لازم و ملاحظات فنی کاشته شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در حاشیه اجرای این طرح در سخنانی اظهار داشت: طرح جنگلانه یک اقدام ملی و مردمی است که به دنبال فرهنگسازی و آگاهی بخشی در رابطه با درختکاری و جلوگیری از تخریب محیط زیست و عرصه های طبیعی است.

سید رضا موسوی مشکینی با بیان اینکه انسان حلقه ای از زنجیره حیات بوده و اگر طبیعت آسیب ببیند، زندگی انسان نیز با مخاطره مواجه می شود، خاطرنشان کرد: اگر انسانها درصدد جبران خسارت های وارده بر محیط زیست نباشند، بدون شک عرصه‌ زندگی بر آنها تنگ تر می شود.

وی از احساس مسؤولیت و دغدغه مندی فعالان زیست محیطی در استان قم در حوزه های گوناگون قدردانی کرد و گفت: عرصه های طبیعی قم متأسفانه بر اثر خشکسالی های گسترده، چرای بی رویه دام و گاهی آتش سوزی در سال های گذشته بسیار آسیب دیده است.

وی بر ضرورت توسعه فضای سبز و جنگل کاری در استان قم به منظور کاهش آسیب های ناشی از خشکسالی و تغییر اقلیم تأکید کرد و گفت: وجود انواع گونه های گیاهی و جانوری در مناطق و زیستگاههای استان، گنجینه ای ارزشمند است که باید برای آیندگان حفظ و حراست شود.

طرح جنگلانه با مشارکت ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، تشکل نذر طبیعت وطن ما و دیگر تشکل های مردم نهاد استان در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم انجام شد.

منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعتی بالغ بر ۳۱ هزا هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع شده و با میانگین ارتفاع یک هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان و تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و مناسب است./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.