آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی روز دوشنبه در آیین گرامیداشت حماسه ۹دی در مدرسه فیضیه قم، بیان کرد:‌ روحانیت باید در حفظ جایگاه رهبری و آشنا کردن مردم با وظایفی که در برابر مقام ولایت و دفاع از آن دارند،‌ بیش‌ازپیش تلاش کند.

وی افزود:‌ خداوند متعال ۴۱ سال پیش نعمتی به ما هدیه کرد که در طول ۱۴۰۰ سال به هیچ امت مسلمانی نداده بود و آن نعمت برقراری حکومت اسلامی و پیاده‌سازی احکام الهی به دست نایب امام زمان(عج) است که باید قدر آن دانسته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ بزرگداشت روز نهم دی که حماسه‌ای بزرگ برای پاسخگویی به توطئه‌های خصمانه دشمنان بود، هم یادبودی از آن واقعه تاریخی است و هم‌درسی برای آیندگان به شمار می‌آید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در هر جامعه‌ای سعی می‌کنند حوادث تلخ و شیرین را حفظ و به نسل آینده منتقل کنند و از آن درسی برای برنامه‌های پیش روی خود بگیرند و اجتماع بزرگ گرامیداشت حماسه ۹دی نیز بر اساس همین سنت حسنه انجام می‌شود.

وی بیان کرد:‌ در نظام اسلامی و بر اساس آموزه‌های دینی، برگزاری این تجمعات تنها یک فعالیت سیاسی و نمایش قدرت و رسم ملی نیست، بلکه فرصتی اعتقادی برای تحکیم باورهای توحیدی است.

وی ادامه داد: تشکیل این‌گونه جلسات علاوه بر این‌که باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس خود را درک کنیم و به خودباختگی مبتلا نشویم و همچنین قدرت خود را به نمایش گذاریم و اثبات کنیم که برای حفظ عزت خود از هیچ‌گونه فداکاری خودداری نخواهیم کرد،‌ درس توحیدی است برای این‌که بر تعالی روحی و سعادت اخروی خود هم بیفزاییم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که توجه به نعمت‌های الهی و شکر آن سبب حفظ و افزایش نعمت‌ها می‌شود،‌ گفت:‌ دشمنان همواره درصدد تضعیف توکل ما به خداوند متعال هستند؛ باید مراقب بود که در بینش اسلامی همه باید بر قدرت الهی تکیه کنند و از هرگونه خودخواهی و خودمحوری به دور باشند.

وی بیان کرد:‌ ما خواه‌وناخواه در آینده هم مواجه با حوادثی خواهیم شد که امتحانات الهی است، در این امتحانات بسیاری از عوامل موجب شکست می‌شود.

مصباح یزدی ادامه داد: باید توجه داشت بسیاری از مشکلات امتحانات الهی است،‌ غفلت از این‌که این بلا، سختی، گرفتاری، کمبودها، تحریم‌ها و گرانی‌ها یک امتحانی است که باید وظیفه خود را در مقابل آن بدانیم و به تکالیف خود عمل کنیم.

وی بیان کرد: باید سعی کنیم کسانی در این نظام اسلامی سرکار بیایند که به بهترین صورت وظیفه خود را بشناسند و به آن عمل کنند؛‌ هر کس در هرجایی پستی و مقامی دارد باید این وظیفه را برای خود احساس کند.

وی ادامه داد:‌ افرادی که در نظام اسلامی سرکار می‌آیند باید اسلام را خوب بشناسند، شرایط اجتماعی و بصیرت داشته باشند و اعتماد آنان به خدا باشد و به دشمنان دل نبندند، همچنین کار خود را برای رضایت خداوند متعال و با اخلاص انجام دهند و به دنبال عمل به وظیفه باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: هر کس می‌تواند سعی کند چنین افرادی سرکار بیایند، اگر چنین کنیم نصرت الهی نیز بیش‌ازپیش شامل حال ما خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: باید امید خود را از دیگران برید و چشم به کمک انسان‌ها نداشت به خصوص کسانی که دشمن هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند که شما را از بین ببرند، احمقانه است که دست به سوی چنین افرادی دراز شود.

وی ادامه داد:‌ برخی می‌خواهند وانمود کنند شماری از ضعف‌های کشور مربوط به دستگاه رهبری است، این درحالی است که حکومت ایشان مورد رضایت امام زمان(عج) است و در طول سی سال رهبری ایشان یک رفتار که نشان دهنده اشتباهی باشد از ایشان سراغ نداریم.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در جامعه اسلامی همواره با وجود رهبران الهی سختی‌ها بوده است، در کربلا سخت ترین فشارها وارد شد، آیا این نقص رهبری بود، ما باید امتحان بدهیم، این‌ها وسیله ای است برای تکامل ما.

در روز نهم دی‌ماه سال ۸۸ مردم سراسر کشور در اعتراض به فتنه ایجادشده توسط دشمنان اسلام پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به خیابان‌ها آمدند و حضور حماسی خود را در دفاع از نظام و انقلاب به نمایش گذاشتند؛ نهم دی‌ماه ازآن‌پس به نام روز میثاق امت با ولایت و از نهم تا ۱۹ دی‌ماه به نام دهه بصیرت نام‌گذاری شد.

شعار محوری بزرگداشت نهم دی امسال «یوم‌الله نهم دی؛ مظهر بصیرت، ولایتمداری و عبور از فتنه‌ها» اعلام‌شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.