احمد حاجی حسینی مسگر روز دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: هم‌اکنون حجم آب ذخیره‌شده در سد ۱۵ خرداد ۹۵ میلیون مترمکعب و سد کوچری ۱۳۷ میلیون مترمکعب می‌باشد.

وی افزود: سدهای کوچک داخل محدوده استان همچون سد کبار نیز ازنظر حجم آب وضعیت مناسبی دارند و برای پذیرش روان آب‌های ناشی از بارش باران در فصل جاری آماده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام‌شده درمناطق روستایی استان برای کسب آمادگی بیشتر برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی،‌ گفت: با همکاری مردم بومی و مسئولان قضایی، رفع تصرف‌های انجام‌شده در بستر رودخانه‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم.

حاجی حسینی مسگر بیان کرد: با رفع تصرفات و لایروبی بستر رودخانه‌ها، زمینه برای مقابله موثر با سیلاب‌های احتمالی فراهم می‌شود.

وی افزود: بارش‌های ابتدای سال‌جاری،‌ ضرورت حفظ حریم رودخانه‌ها را برای مردم به‌خوبی مشخص کرد و نشان داد اگر به این موضوع توجه نشود، خطرات فراوانی جانی و مالی درپی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امید است با رعایت این توصیه‌ها باوجود بارش‌های بیشتر درآینده، روستاها و مناطق شهری استان از خطرات سیلاب‌های احتمالی در امان بماند.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ باهدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.
برای تنظیم آب انتقال‌یافته از حوضه دز، در پایین‌دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶.۵ متر از پی، با حجم بدنه ۵.۲ میلیون مترمکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب ساخته شد. آب ذخیره‌شده در سد کوچری توسط خط لوله ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه‌خانه «دودهک» و ازآنجا توسط خط لوله‌ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می‌رسد.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است.

حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. این سد به‌وسیله آب‌های جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود.
سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم  ۳۰ کیلومتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.