به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی قم، حسن صبوری اظهار داشت: بافت‌های فرسوده، محلات ناکارآمدی در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارد.

وی گفت: این بافت‌ها به‌مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه بر فرسودگی ابنیه، شبکه تاسیسات شهری آن‌ها نیز فرسوده و کارکردهای شهری خود را از دست می‌دهند .

صبوری بابیان اینکه این محله‌ها دارای مشکلات رو بنایی و زیرساختی هستند تصریح کرد: این محلات و بافت‌ها از یک‌سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش‌سوزی و نیز تطابق نداشتن بازندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن، دارای مشکلات رو بنایی و زیرساختی هستند که برای احیا و نوسازی این بافت‌ها دولت تسهیلاتی با شرایط ویژه در نظر گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر بخشودگی و معافیت ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی به ازای هر واحد مسکونی که در این محدوده احداث یا نوسازی می‌شود، مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام با بهره ۹درصد پرداخت می‌گردد.

وی دوره مشارکت این تسهیلات را ۳۰ ماه عنوان کرد و افزود:۵۰ درصد این تسهیلات قابل تقسیط و بقیه پس از پایان مشارکت تسویه می‌گردد.

صبوری تصریح کرد: علاوه بر دریافت این تسهیلات، تسهیلات دیگری به مبلغ ۱۰ تا۶۰ میلیون تومان متناسب با (نوع ساخت، نوع شهر و یا اینکه افراد حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای مبادرت به ساخت نمایند) با بهره ۱۸ درصد از بانک مسکن با دوره تقسیط ۱۲۰ ماهه اعطا می‌شود.

مساحت کل شهر قم ۱۲ هزار و ۹۰۰ هکتار است که از این میزان بیش از چهار هزار هکتار، بافت ناکارآمد شهری می‌باشد و حدود ۶۵ درصد جمعیت قم در آن ساکن هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.