به گزارش ایرنا،‌ فعالیت صداوسیما در استان قم در سال ۵۹، با راه‌اندازی دفتر خبری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی آغاز شد.

با توجه به این‌که شهر تا سال ۱۳۷۴ جزو شهرستان‌های استان تهران بود، به دلیل نزدیکی به تهران از جهت رسانه‌ای تحت پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تهران و کشوری بود که پس از استان شدن قم در سال ۱۳۷۴، مرکز قم شکل گرفت.

در مهرماه سال ۷۸ پخش خبرهای روزانه از سیمای محلی و در بهمن همان سال پخش برنامه‌های سیمای صبح جمعه شروع گردید؛ همچنین در سال ۱۳۷۹ساخت و پخش برنامه با ویژگی‌های محلی در حدود ۱۵ ساعت در ماه آغاز شد.

شبکه استانی سیمای مرکز قم بانام «نور» سوم خردادماه ۱۳۸۲ همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و ورود حضرت معصومه(س)  شروع به کار کرد و هم‌اکنون زمان پخش برنامه‌ها آن ۲۰ ساعت می‌باشد.

نقشی که صداوسیمای مرکز قم به عهده دارد فراتر از یک شبکه استانی است

مدیرکل صداوسیمای مرکز قم در این زمینه گفت: شهر مقدس قم به سبب آنکه مرکز معنوی جهان تشیع و خاستگاه انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود و نیز به برکت بارگاه کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد جمکران از جایگاه ممتاز معنوی و فرهنگی برخوردار است.

حجت‌الاسلام محمدلطفی نیاسر افزود: ازاین‌رو صداوسیمای مرکز قم باید در شان این شهر مقدس باشد و برای نیل به این هدف، سازمان صداوسیما در میان شبکه‌های ملی و بین‌المللی نیز برای بهره‌برداری از ظرفیت و توان علمی و فرهنگی شهر مقدس قم جایگاه خاصی در نظر گرفته است.

وی بابیان این‌که نقشی که صداوسیمای مرکز قم به عهده دارد فراتر از یک شبکه استانی است، ادامه داد: در مرکز قم علاوه بر برنامه‌سازی برای بیش از یک‌میلیون جمعیت استان قم، باید بتوانیم از چشمه جوشان اهل‌بیت(ع) در این شهر به نفع شبکه‌های ملی و فراملی استفاده کرده و برنامه‌های موردنیاز صداوسیما را در حوزه معارف دینی تولید کنیم.

به گفته وی، این ویژگی صداوسیمای مرکز قم، ویژگی منحصربه‌فردی است و هیچ‌یک از مراکز صداوسیما این شرایط خاص را ندارد. بر این اساس مرکز قم تلاش می‌کند تا توان خود را در این سطح ارتقا دهد.

به گفته لطفی نیاسر، صداوسیمای قم در حوزه برون‌مرزی به پنج زبان عربی، انگلیسی، اردو، کردی و آذری برنامه‌سازی می‌کند و ۵۰ درصد برنامه‌های رادیوی جمهوری اسلامی که به زبان انگلیسی پخش می‌شود نیز در قم تولید می‌شود.

وی به اقدامات فنی صداوسیمای مرکز قم  اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی تا سال ۶۷ در مجموعه سرزمینی قم یک فرستنده در محدوده علی‌آباد موجود بود و پس‌ازآن فرستنده تلویزیونی کمر کوه با ۲ شبکه اول و دوم و ۷۰ درصد پوشش به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: در دهه ۷۰ ایستگاه‌های کم قدرت راه‌اندازی شد و در دهه ۸۰ نصب نخستین فرستنده‌های دیجیتال با پوشش ۹۰ درصد انجام شد.

مدیرکل صداوسیمای قم ادامه داد: در دهه ۹۰ نیز نصب فرستنده‌های جدید و افزایش پوشش جمعیتی استان در حوزه تلویزیون به ۹۹ درصد صورت گرفت.

به گفته وی ، این استان بیشترین پوشش شبکه تلویزیونی را داراست و در حال حاضر ۲۸ شبکه تلویزیونی در قم قابل‌مشاهده است.

سیمای مرکز قم تغذیه‌کننده برنامه‌های دینی و مذهبی سایر استان‌هاست

معاون سیمای مرکز قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین تولیدات سیمای قم برنامه‌های فرهنگی و مذهبی است و این مرکز تغذیه‌کننده برنامه‌های دینی سایر استان‌هاست.

تقی ربانی بابیان این‌که مرکز قم سعی می‌نماید پایلوت مسائل مذهبی کشور باشد،‌ افزود: با توجه به ویژگی مذهبی شهر قم،‌ سعی می‌کنیم در برنامه‌های مناسبتی بتوانیم سایر استان‌ها را پشتیبانی نماییم که تولید بیش از ۶۰ ساعت برنامه در ایام اربعین امسال برای شبکه‌های استانی و برون‌مرزی نمونه‌ای از این تولیدات است.

وی افزود: ایجاد امکان پخش زنده نماز جماعت‌های ظهر و مغرب از حرم حضرت معصومه(س) و سمینارهای دینی و مذهبی از سایر شبکه‌ها از دیگر برنامه‌های تولیدی با محتوای دینی و مذهبی می‌باشد.

وی بیان کرد: سال گذشته موظفی ساخت برنامه سیمای مرکز قم یک هزار و ۲۰۰ ساعت برنامه بوده که علاوه بر آن، حدود ۲ هزار و ۱۰۰ ساعت برنامه دینی و مذهبی خارج از موظفی ساخته شد.

ربانی بابیان این‌که کمبود اعتبار مهم‌ترین مانع ساخت برنامه در سیمای قم است، گفت: توانایی تولید برنامه‌های فاخر دینی در همکاران سیمای قم وجود دارد و تحقق این مهم نیازمند تزریق اعتبارات بیشتر می‌باشد.

وی گفت: سیمای مرکز قم در بخش‌های مختلف ازجمله پویانمایی، تله‌فیلم، تله‌تئاتر، مستند، موشن گرافیک و سریال اقدام به ساخت برنامه می‌نماید و بیش از ۶۰ درصد این تولیدات قابلیت پخش در شبکه‌های برون‌مرزی دارد.

وی افزود: صداوسیمای مرکز قم به‌صورت مستقل بخش برون‌مرزی دارد و این بخش به چند زبان مختلف دنیا برنامه‌هایی تولید می‌نماید.

معاون سیمای مرکز قم با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته تعداد مخاطبان سیمای قم رو به افزایش بوده است،‌ تاکید کرد: در سال‌های آینده سیمای مرکز قم در آثار نمایشی، ‌فرهنگی و مذهبی گام‌های محکم‌تری برخواهد داشت و کیفیت برنامه‌های مذهبی ارتقاء قابل‌توجهی خواهد یافت.

به گفته وی،‌ در حال حاضر ۲۸ شبکه تلویزیونی روی گیرنده‌های قم دریافت می‌شود و گیرنده‌های مجوز به اچ ای وی سی ۶ شبکه دیگر نیز دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: حدود ۹۷ درصد استان قم تحت پوشش شبکه‌های تلویزیونی قم و ملی هستند و ۱۸ شبکه اف ام برای رادیو در قم دریافت می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.