عباس پور میدانی عصر سه‌شنبه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در واحد کشاورزی و دام‌پروری بخش مرکزی این استان اظهار داشت: سه سال پیش وسعت مزارع گل محمدی قم بین ۲۰ تا ۳۰ هکتار بود.

وی بیان داشت: این گیاه به لحاظ صادراتی و همچنین بهره‌وری آب مزیت‌های بسیار خوبی دارد.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت در استان یادآور شد: طرح ملی الگوی کشت تصویب‌شده و هر هفته برنامه‌ها و جلسه‌های کارشناسی داریم و مزارع را موردمطالعه قرار می‌دهیم.

 پور میدانی ادامه داد: مسائلی مانند بهره‌وری آب و بهره‌وری نهاده‌ها در قالب الگوی کشت قابل‌حل است.

وی کمبود منابع آبی را یکی از چالش‌های بزرگ این استان دانست و گفت: توسعه کشت گلخانه و گیاهان کم آب بر یکی از روش‌های مدیریت آب به شمار می‌آید، که این طرح از حدود یک سال پیش در استان آغازشده و به‌زودی میزان صرفه‌جویی انجام‌شده را با آمار اعلام خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پسته را یکی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مهم کشاورزی استان برای مدیریت آب دانست و گفت: وسعت مزارع کشت پسته قم حدود ۱۰ هزار هکتار است، و مرغوب‌ترین پسته کشور در این استان تولید می‌شود.

کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور می‌باشد، مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است، جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.