مسلم ابراهیمی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: در این مدت 6 هزار و 890 هکتار از سطح زمین های کشاورزی قم در پی سرمای دیرهنگام، خسارت دید و هزینه های بهره برداران برای تولید محصول، بی نتیجه ماند.
وی افزود: سال گذشته دمای هوای زمستان نسبت به سالهای قبل گرمتر بود و به همین دلیل زمان رویش درختان و گیاهان زودتر آغاز شد، اما در سال جاری، فصل بهار با سرمای دیر رس همراه بود و بسیاری از محصولات باغی استان را به خصوص در مناطق کوهستانی با خسارت مواجه کرد.
وی ادامه داد: بر اثر این سرمازدگی بیش از 865 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی قم وارد آمد که رقم قابل توجهی است و باید برای جبران آن از تمام ظرفیت های موجود از جمله حمایت های دولتی، استفاده کرد.
ابراهیمی گفت: بیشتر زمین های کشاورزی در مناطق کوهستانی استان، بیمه نیستند و به همین دلیل جبران خسارت های وارد شده به باغات در این بخش کار دشواری است.
وی بیان کرد: باغات گردو، گیلاس، قیسی و انگور بیشترین حجم خسارت سرمای دیرهنگام بهار امسال را به خود دیدند و بسیاری از آن ها دیگر توانایی تولید محصول را ندارند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی قم در سال های اخیر و کمبود منابع آبی، بهترین راه برای ادامه حیات کشاورزی استان، اجرای سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از گیاهانی است که می توانند در شرایط متفاوت آب و هوایی مقاومت کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: کشت گیاهان دارویی همچون گل محمدی که استرس های محیطی را تحمل می کنند و برای رشد به آب کمی احتیاج دارند از جمله اقدام هایی است که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسئولان و بهره برداران بخش کشاورزی استان، قرار گرفته است.
وی افزود: همچنین توسعه کشت گلخانه ای که می توان در آن شرایط متفاوت آب و هوایی را کنترل کرد از جمله راهکارهای عملی برای پایداری کشاورزی در استان قم است.
وی ادامه داد: هرگونه اقدامی برای کاهش خسارتهای محیطی به بخش کشاورزی باید قبل از وقوع حادثه انجام شود، درغیر این صورت، به دلیل وسعت وسیع زمین های کشاورزی و باغات، جلوگیری از خسارت ها در زمان وقوع رخداد، بسیار دشوار و غیر ممکن است.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.