به گزارش ایرنا، کم‌آبی رمق روستای «قرخلار» مرند را گرفته است؛ پیر روستا و از ساکنان بسیار قدیمی این روستا می گوید: تا چند سال پیش ۱۸۰ خانوار اینجا ساکن بودند ولی اکنون ۱۰ خانوار ساکن هستند.

وی که به شغل گله‌داری و پرورش گوسفند مشغول است، اضافه می کند: قبلا ۱۸۰ راس گوسفند داشتم، ولی با این وضعیت کم‌آبی و بی‌علفی دشت، فقط ۱۰ گوسفند هم اکنون دارم.

یکی از باغداران منطقه نیز با نشان دادن چاهی به عمق ۲۷۰ متر،می‌گوید: این چاه را سال گذشته حفر کردیم، ولی به دلیل خشک شدن و نبود آب، هم اکنون مسدود است؛حالا زیرپایمان سفره های خالی به وسعت دشت است.

مسئول اداره آب شهرستان مرند درباره نیز وضعیت کم آبی منطقه گفت: در طول ۳۶ سال اخیر سطح آب زیرزمینی مرند حدود ۱۷ متر افت کرده است.

محمد غفاری زاده اظهار کرد: سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب از چاه‌های مجاز مرند اضافه برداشت می‌شود که این امر منجر به گسترش بیابان‌زایی شده است و عمق فاجعه خود را در عمق زمین نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۷۷۹ چاه عمیق در منطقه فعال است که از این تعداد ۴۲۵ چاه هوشمند شده است، افزود: اگر روزانه ۴ ساعت برق این چاه ها قطع شده و استخراج آب صورت نگیرد، روزانه ۲۲۰ هزار مترمکعب آب صرفه جویی می شود.

اما برای حل این موضوع جهاکشاورزی طرح جایگزینی کشت محصول و نیز لوله گذاری آب از مبدا تا مقصد را چند سالی است که با جدیت شروع کرده و در زمین ها و باغ های منطقه اجرا می کند که به گفته یکی از کشاورزان منطقه از ۲ ساعت حقابه اش فقط ۲۰ دقیقه می توانست بهره برداری کند که با اجرای لوله گذاری هم اکنون آب در عرض ۴ دقیقه به سر زمین می رسد.

یکی دیگر از کشاورزان که با جایگزینی کشت زعفران هم در مصرف آب صرفه جویی کرده و هم محصول پررونقی برداشت می کند،به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این یونجه می کاشتیم که در سال حداقل ۱۰ مرتبه آبیاری می کردیم ولی اکنون با کاشت زعفران سالی سه بار آبیاری کفایت می کند.

به گزارش ایرنا،شهرستان مرند با توجه به شرایط اقلیمی و استعدادهای طبیعی و به لحاظ قرار گرفتن در دامنه رشته کوه میشاب مستعد کشاورزی بوده و دارای ۹۵ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی زراعی و باغی است که ۱۲ هزار و ۹۲۸ هکتار آن را اراضی باغی تشکیل می دهد.

۶۱۳۲/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.