عباس پورمیدانی روز چهارشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: عده‌ای از افراد سودجو،‌ مخلوطی از مواد زائد را به‌عنوان کود بین کشاورزان استان توزیع می‌کردند که حجم قابل‌توجهی از این محصولات پس از کشف، امروز طی مراسمی معدوم گردید.

وی افزود:‌ این کار علاوه بر این‌که سوداگری و کلاه‌برداری است، از بعد فنی موجب می‌شود ترکیبات نامناسب و غیرمفید بین کشاورزان استان توزیع شود و تلاش آنان برای تولید محصول سالم و باکیفیت تحت تأثیر قرار گیرد.

وی ادامه داد: لذا در قابل کمیته‌ای که از نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی،‌ سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت و سایر نهادهای مرتبط تشکیل‌شده است،‌ محل‌های تولید و توزیع این کودها رصد می‌شود و درصورتی‌که مجوزهای لازم را ازنظر پروانه ساخت و توزیع نداشته باشند،‌ با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

پورمیدانی گفت: اگر این مواد کیفیت لازم از نظر استانداردهای تعیین‌شده را نداشته باشد برای امحا آن اقدام می‌شود که در همین رابطه امروز ۲۵ تن ازاین‌گونه محصولات زائد که ترکیباتی شبیه کود بودند،‌ معدوم شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد:‌ نظارت بر نحوه تولید و توزیع کود در استان به‌صورت مداوم انجام می‌شود و در صورت کشف هرگونه تخلف در این زمینه با متخلفان برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد:‌ کیفیت کودها در آزمایشگاه‌های معتبر و با نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان مورد پایش قرار می‌گیرد و در صورت وجود هرگونه ترکیبات ناسالم در آن برای معدوم‌سازی این مواد اقدام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ از کشاورزان استان می‌خواهیم برای تهیه کود موردنیاز خود ازنظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استفاده کنند و کود را با لحاظ دارا بودن مجوزهای لازم از مراکز معتبر تهیه نمایند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.