سید محمد تقی سجادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با این کار سرعت و شدت جریان سیلاب ورودی به استان و شهر قم کنترل شد و خسارت های آن به حداقل ممکن رسید.
وی بیان کرد: هم اکنون 500 سازه تنظیمی و کنترلی آبخیزداری و هفت سیستم پخش سیلاب و آبخوان داری در قم فعال است که نقش مهمی در مهار سیلاب اخیر ایفا کرد و همه مسئولان و مردم شاهد تاثیرگذاری آن بودند.
وی ادامه داد: حوزه بالا دست شهر و پایین دست سد 15 خرداد که شهر قم را از نظر سیلاب تحت تاثیر قرار می دهد، 335 هزار هکتار است.
سجادی گفت: تاکنون برنامه های آبخیزداری با اعتبارات صندوق توسعه ملی در 70 هزار هکتار از این منطقه اجرا که با این اقدام ها بیش از 70 درصد اهداف اصلی برای تاخیر در ورود سیلاب به مناطق شهری محقق شده است.
وی اضافه کرد: با تخصیص اعتبار لازم، 270 هزار هکتار باقی مانده نیز به تدریج در طی چند سال تکمیل و قم در برابر سیلاب ها ایمن می شود.
بارندگی ها طی هفته گذشته و روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته موجب بالا آمدن آب رودخانه ها و مسیل ها شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم در خصوص فواید بارندگی های اخیر برای منابع طبیعی استان نیز گفت: بارش های اخیر تاثیر فراوانی بر بهبود پوشش گیاهی مراتع و عرصه های طبیعی استان داشته و موجب تقویت آب های زیر زمینی شده است.
41 درصد از عرصه های استان استعداد سیل خیزی دارد که اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در آن می تواند علاوه بر دور کردن این خطر، موجب نفوذ بیشتر آب در زمین، تقویت پوشش گیاهی و همچنین جلوگیری از برخاستن گرد و خاک در منطقه شود.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.