به گزارش ایرنا، سید محمد رضا هاشمی عصر سه شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری گندم، آرد و نان قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: نانوایی هایی که مشتری های ثابتی دارند، در طبخ و تهیه نان به بهترین کیفیت ممکن دقت زیادی دارند.
وی بیان داشت: در مقابل نانوایی هایی که مشتری های آنها غیر دائمی هستند، توجهی به کیفیت نان تولیدی خود ندارند.
وی تصریح کرد: از خبازیهایی که در محل تجمع زائران و اطراف حرم حضرت معصومه و مکان های پرتردد شهر فعالیت می کنند، انتظار تامین نان با کیفیت تری می رود، و اتحادیه نانوایان نیز نظارت بیشتری را بر نحوه کار این نانوایی ها داشته باشد.
وی با بیان اینکه مزرعه گندم، کارخانه تولید آرد، نانوایی ها و خانواده ها چرخه تولید و مصرف نان به عنوان قوت غالب و اصلی جامعه به شمار می آیند، گفت: هر چند باید در تولید آرد با کیفیت نیز اهتمام خاصی باشد، ولی هنر یک خباز ماهر و با تجربه این است که اگر آرد بی کیفیتی را نیز تحویل گرفت، مرغوب ترین نان را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.
هاشمی همچنین با اشاره به اهمیت تامین به موقع آرد در فصل زمستان گفت: با توجه سرمای هوا و نیاز بیش از پیش مردم به مواد غذایی تامین آرد برای خبازیهای مناطق روستایی مورد توجه قرار گیرد.
در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج کارخانه آردسازی در سطح استان توزیع می شود که هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزاد پز قرار می گیرد.

** معاون امور اقتصادی استانداری قم نیز دراین جلسه با بیان اینکه اتحادیه نانوایی های استان موظف است تا با پالایش دقیق، آمار روشنی از واحدهای نانوایی موجود ارائه کند، گفت: سرانه ایجاد یک نانوایی و اینکه یک نانوایی برای چه تعداد جمعیت کافی است، نیز باید مشخص شود.
مهرداد غضنفری همچنین تعیین نحوه پراکنش نانوایی ها در سطح شهر را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: نباید برای هر کس که در مکانی نانوایی ایجاد کرد و به آن شکل و شمایل زیبایی داد، پروانه فعالیت صادر کنیم.
معاون استاندار قم گفت: باید ظرفیت های موجود در استان را احصا نموده، و به سمت مناطقی که دسترسی کمتری به نانوایی دارند، هدایت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی جامعی را برای تحقق این امر انجام دهیم، چون در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

** رئیس اتحادیه نانوایان قم نیز در این جلسه گفت: با استفاده از جی. پی. اس یا سیستم موقعیت یاب جهانی پراکندگی و محل نانوایی ها این استان مشخص شده، که بر این اساس منطقه 2 شهرداری به لحاظ نانوایی ،اشباع شده و دارای واحدهای فراوانی است، و از این نظر هیچ کمبودی نیست.
علی اکبر زارعی افزود: مطابق نیاز سنجی های صورت گرفته برای هر یکهزار و 200 تن به یک واحد نانوایی نیاز است.
وی گفت: در حال حاضر تعداد نانوایی های کشور بیش از 90 هزار واحد می باشد که طبق نظر کارشناسان 35 هزار واحد آن اضافی و مازاد بر نیاز موجود است.
زارعی همچنین با تاکید بر مخالفت و پافشاری اتحادیه های مختلف نانوایی درکشور از جمله قم بر توسعه مراکز نانوایی در تبیین علت این موضوع گفت: نانوایی ها بر خلاف صنوف دیگر تک محصولی هستند، از این رو به منظور حفظ حقوق کسانی که برای راه اندازی واحدهای موجود سرمایه گذاری کردند، نیازی به ایجاد نانوایی های جدید نمی باشد.
درحال حاضر 900 نانوایی در سطح استان قم است که 603 نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند که تعداد کمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.