این روزها اوقات فراغت در لغت نامه والدین معنی دیگری یافته است، اوقات فراغت یعنی کلاس تقویتی ریاضی ، کلاس زبان و اگر خود آنها اهل ذوق بوده و کودکشان نیز علاقمند باشد نهایت کلاس نقاشی و موسیقی و... که به جز کلاس تقویتی در بقیه موارد اجباری در کار نیست.
بازی و نشاط کودکانه ، گذراندن وقت با همسن و سال ها در کوچه و پارک ، زیستن و کسب تجربه در عمق جامعه از نظر والدین امروزی خطایی است که نباید در مورد کودک مرتکب آن شد ، کودک از هم اکنون باید مثل آدم بزرگ ها باشد و برای آینده اش از همین هفت هشت سالگی برنامه داشته باشد.
میثم یکی از این کودکان است که در پایان کلاس تقویتی منتظر اولیای خود است؛ می گوید: حسابی خسته است، این مدرسه ول کن نیست، همش ریاضی و زبان و ... علی دوستم 2 سه روزی است که به روستا پیش پدربزرگش رفته، خوش بحالش.
فرزاد در کلاس دوم دبیرستان تحصیل می کند و با شروع تابستان در برنامه های اوقات فراغت آموزش و پرورش شرکت می کند، او چندان از این برنامه ها راضی نیست؛ می گوید: برنامه ها بیشتر در برگزاری کلاس و سخنرانی و از این چیزها خلاصه می شود، چندان برنامه با تحرک و نشاط آوری وجود ندارد.
حسن رحیمی ، پدر یک دانش آموز نیز در حالی که از دور شاهد تمرینات فرزندش در یک مدرسه فوتبال است، می گوید: یاد ایام قدیم به خیر، همه چیز در جای خود قرار داشت، نشاط و شادی و شیطنت جای خود، نظم ، کار و انضباط و رسمیت نیز جای خود.
وی می افزاید: الان حتی همین کلاس فوتبال نیز خشک و بی روح است، بیشتر به شهریه توجه می شود تا یادگیری و ایجاد نشاط و هیجان در بین بچه ها، 2 سال است که فرزندم به این کلاس ها می آید اما هنوز آنطور که انتظار داشتم نه چیزی یاد گرفته نه شادی و نشاط را در چهره اش می بینم.
برخی از کارشناسان اجتماعی و تربیتی معتقدند که برنامه های اوقات فراغت در ایران چندان خمیر مایه نشاط آور نداشته و نمی تواند نیازهای روانی و عاطفی دانش آموزان را تامین کند.
به گفته آنها ، کودک و نوجوان پس از 9 ماه درس و تکلیف در پی نشاط و انبساط خاطر در تعطیلات تابستان است و تداوم برگزاری کلاس های خشک و بی روح نمی تواند تاثیر مثبتی بر روح و جسم او داشته باشد.
این کارشناسان می گویند: اهداف تربیتی برای دانش آموزان در برنامه های اوقات فراغت باید به صورت ظریف و غیر محسوس در قالب برنامه های شاد به آنها منتقل شود و برنامه های مدرسه ای در تابستان چندان کارساز نیست.
میرناصر داود زاده، جامعه شناس اردبیلی معتقد است که اصلی ترین پیش نیاز اوقات فراغت نشاط آور بودن برنامه هاست.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: والدین باید با آگاهی از وضعیت روحی و روانی فرزند خود وی را به کلاس ها و یا تفریحات نشاط آور سوق دهند به شرط اینکه این تفریحات از نظر هنجارهای اجتماعی پذیرش داشته باشد.
داود زاده بیان کرد: با توجه به اینکه اولیای مدرسه نمی توانند وضعیت روحی و روانی تک تک دانش آموزان را بشناسد، باید والدین با شناخت روحیه فرزند خود ، اوقات فراغت مفرحی را برای فرزندان خود رقم بزنند.
وی گفت: سه ماه تعطیلات تابستانی به صورت کارشناسی برای استراحت دادن به دانش آموزان انتخاب شده تا با انرژی گرفتن در این مدت برای سال تحصیلی آینده آماده شوند.
وی افزود: اجبار دانش آموزان برای شرکت در کلاس های تقویتی سال آینده و یا کلاس هایی که با روحیه دانش آموزان سازگاری ندارد، موجب بی انگیزه شدن دانش آموزان برای تحصیل علم در سال آینده می شود.
داود زاده بیان کرد: والدین باید دانش آموز را آزاد بگذارند تا در کلاس و یا ورزش و یا تفریحی که باب میلشان است شرکت کند تا با لذت بردن از اوقات فراغت برای طی کردن پله های ترقی تلاش کند.
وی متحرک بودن کودکان و نوجوانان را در اوقات فراغت یکی از مولفه های اصلی شاد بودن دانش آموزان دانست و بر برگزاری کلاس ها ، تفریحات و ورزش های شاد و تحرک زا تاکید کرد.
این جامعه شناس افزود: اگر دانش آموزان در دوران نوجوانی فعالیت های تحرک زا داشته باشند، اوقات فراغت لذت آفرینی داشته و در آینده نیز به حرکت واداشته می شوند.
داود زاده فعال شدن فعالیت های ورزشی در مدارس در دوران سه ماه تعطیلی تابستان را ضروری دانست و گفت: ورزش هایی چون فوتبال ، بسکتبال ، والیبال و شنا از جمله ورزش هایی هستند که موجب نشاط و تحرک در بین دانش آموزان می شود.
او همچنین با اشاره به احیای ورزش های بومی و سنتی افزود: این بازی ها از جمله بازی های نشاط آور و تحرک زا هستند که می تواند در ایجاد شادی و گذران اوقات فراغت دانش آموزان موثر باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز با تشریح برنامه های اوقات فراغت در این استان بر نقش پرورشی در عین توجه به سلامت جسمی دانش آموزان تاکید کرد و گفت: 350 پایگاه اوقات فراغت دانش آموزی با 12 هزار کلاس درس در استان اردبیل ایجاد شده و 165 برنامه عملیاتی در قالب این طرح اجرا خواهد شد.
احمد ناصری افزود: در تابستان سال گذشته 75 هزار دانش آموز در برنامه های اوقات فراغت شرکت کرده بود که امسال پیش بینی می شود 90 هزار دانش آموز در این برنامه ها مشارکت داشته باشد.
ناصری افزود: دستگاه هایی چون سازمان بسیج سازندگی ، سپاه حضرت عباس (ع) ، تبلیغات اسلامی ، سازمان ورزش و جوانان ، حج و زیارت ، اوقاف و امور خیریه ، میراث فرهنگی و سازمان دانش آموزی در این برنامه ها همکاری دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش برنامه های تربیتی ، فرهنگی ، ورزشی و اردوهای زیارتی، تفریحی را مهم ترین برنامه های پیش بینی شده برای اجرای طرح اوقات فراغت عنوان کرد و افزود: در صورت استقبال دانش آموزان کلاس های تقویتی دروس نیز در مدارس برگزار می شود.
ناصری برگزاری اردوهای طرح هجرت را یکی از مهم ترین برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد و گفت: این برنامه با همکاری سازمان بسیج سازندگی اجرا می شود.
وی همچنین افزود: در قالب اردوی جهادی هجرت 160 مدرسه در استان توسط 2 هزار دانش آموز بهسازی ، مرمت و زیباسازی می شود.
او گفت: در کنار کلاس های آموزشی و فرهنگی ، اردوهای تربیتی ، تفریحی و زیارتی نیز در اردوگاه های استان انجام و تعدادی از دانش آموزان با عنوان زیارت اولی ها به مشهد مقدس اعزام می شوند.
وی با اشاره به وجود سه اردوگاه تربیتی و فرهنگی در استان افزود: 52 هکتار فضای اردوگاهی نیز در مراحل عملیاتی است که به زودی به فضای اردوگاهی آموزش و پرورش استان اضافه خواهد شد.
به گفته وی، سه اردوگاه مقدس اردبیلی ، فرزندان امام (ره) و اردوگاه لاهرود از جمله بزرگترین اردوگاه های دانش آموزی استان هستند که همه ساله دانش آموزان زیادی را از داخل و خارج استان پذیرش می کند.
به هر حال کارشناسان معتقدند که برنامه های اوقات فراغت تابستان دانش آموزان نیازمند تجدید نظر بوده و در آن می بایست به نشاط جسمی و روحی کودکان و نوجوانان در کنار جنبه های پرورشی و آموزشی توجه کافی شود.
3006/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.