به گزارش ایرنا، رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در گردهمایی سفیران آموزش و رابطان دانش آموزان دیرآموز مدارس ابتدایی استان همدان با اشاره به جایگزینی فعالیت های داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی به جای پیک های نوروزی که در نوروز امسال اعمال شد، افزود: این طرح موجب شد به کودکان حق انتخاب داده شود و کودکان خود تصمیم بگیرند چه کتابی را بخوانند و چه فعالیتی را انجام دهند.
وی ادامه داد: بزرگسالان باید محیطی را برای کودکی کردن فرزندان خود فراهم کنند و اجازه دهند کودک با بازی کردن، اشتباه کردن و استفاده از بسترهای هنر و ادبیات، مهارت های علمی را فرا بگیرد.

***خودداری از جداسازی آموزشی دانش آموزان دیرآموز از دانش آموزان عادی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست اصلی این معاونت، خودداری از جداسازی آموزشی دانش آموزان دیرآموز از دانش آموزان عادی است؛ با این وجود در محیط های آموزشی فراگیر و تلفیقی، تفاوت های فردی دانش آموزان نادیده گرفته نمی شود.
حکیم زاده ادامه داد: قرار گرفتن دانش آموزان در فضای مدرسه در کنار هم، کار بسیار ارزشمندی است اما این تصور که هدف آموزش فراگیر، نادیده گرفتن تفاوت های فردی و داشتن انتظار یکسان از دانش آموزان است به همه دانش آموزان لطمه می زند لذا باید انتظارات را از یادگیری دانش آموزان دیرآموز تعدیل کرد.
وی اضافه کرد: برنامه درسی دانش آموزان در طرح تلفیقی باید منعطف و شامل فرصت های یادگیری مشترک و یادگیری اختصاصی باشد و در این صورت دانش آموز دیرآموز در معرض تجربه ناکامی های مکرر قرار نمی گیرد و انتظارات غیر واقع بینانه والدین این دانش آموزان کاهش می یابد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید در برنامه درسی دانش آموزان دیرآموز تجدید نظر اساسی شود، بیان کرد: اگر در مدارس به کودکان با نیازهای خاص فرصت داده شود که مهارت های اصلی و تعامل انسانی را در کنار دیگر دانش آموزان فرا گیرند و قسمت هایی از موضوعات درسی را که توانایی اش را دارند بیاموزند، خدمت بزرگی به این افراد کرده ایم.
حکیم زاده اظهار داشت: دانش آموزان دیر آموز ممکن است مطالب آموزشی را دیر فرا بگیرند اما بن مایه های نگاه، عطوفت و خشم معلمان را در بعد احساسی بسیار سریع در می یابند؛ لذا پیامی که از رفتار معلمان و والدین به این دانش آموزان منتقل می شود در روند رشد آنها بسیار تاثیر گذار است.
وی بر اهمیت نقش خانواده ها در موفقیت طرح فراگیر تاکید کرد و گفت: باید انتظارات خانواده های فرزندانی که در طرح فراگیر شرکت می کنند را تعدیل کرد تا دست به مقایسه نزنند و معاونت آموزش ابتدایی سعی دارد از طریق سفیران آموزش، نگاه جامعه را به دانش آموزان دیرآموز تغییر دهد و از برچسب زدن به این کودکان پیشگیری کند.

***تحصیل بیش از هفت هزاردانش آموز نوآموز در همدان
مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز در این نشست گفت: هفت هزار و 941 دانش آموز دیرآموز در 6 پایه مقطع ابتدایی در این استان مشغول به تحصیل هستند.
محمد پورداود افزود: دانش آموزان دیر آموز، پنج درصد دانش آموزان استان را تشکیل میدهند و باید برای ارتقای کیفیت آموزش این دانش آموزان اهتمام ویژه ای شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان نیز در این جلسه گفت: آموزش مهارت های یادگیری پایه به دانش آموزان در دوره اول ابتدایی و اجتماعی کردن دانش آموزان در دوره دوم ابتدایی، 2 رسالت مهمی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دوره ابتدایی تعریف شده است.
یاسر نانکلی افزود: عدالت آموزشی موجب می شود که این دانش آموزان دیر آموز به حال خود رها نشوند و با آموزش والدین در راستای بهبود کیفیت آموزش این دانش آموزان گام برداشته شود.
به گزارش ایرنا، بیش از 264 هزار دانش‌آموز در 19 شهرستان، ناحیه و منطقه استان همدان در 2 هزار و 594 مدرسه تحصیل می ‌کنند و 31 درصد از دانش آموزان استان در مناطق روستایی و 69 درصد در مناطق شهری مشغول به تحصیل هستند.
/2090/1181
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.