ارسلان فرجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زارعان بویژه شالیکاران حاشیه رودخانه دره رود از سد سبلان (روستای قره قیه) و اهرچایی از سد ستارخان و نیز روستاهای خانباز ، نیاز ، کوجنق و ساریخانلو از کشت خارج از عرف منطقه که نیاز به آب بیش از منابع آبی در دسترس دارد، خودداری کنند.
وی اظهار کرد: سد سبلان برای تامین آب اراضی تحت پوشش پایاب طراحی شده و هدفی برای تامین آب اراضی دیگر ندارد.
او گفت: در سال های گذشته به دلیل عدم تکمیل شبکه آبیاری سبلان و عدم امکان استفاده کامل از آب پشت سد سبلان توسط مشترکین تحت پوشش شبکه مدرن سبلان ، در مواقع احساس نیاز به آب سد از طرف اهالی روستاهای حاشیه دره رود و قره سو نسبت به رها سازی موقت آب از سد سبلان برای تامین کاستی آب کشاورزان زحمت کش منطقه اقدام می شد.
وی افزود: با توجه به تکمیل و بهره برداری کامل از شبکه مدرن سبلان و نیاز شدید شبکه به آب ذخیره شده ، از سال جاری و سال های آینده رها سازی آب مازاد امکان پذیر نخواهد بود.
وی همچنین تشریح کرد: قبلا مقدار بسیار محدودی از آب سد ستارخان در مدت کوتاه برای استفاده کشاورزان و زارعان حاشیه رودخانه اهرچایی رهاسازی شد ولی در سال جاری با توجه به بحران آبی موجود احتمال بازگشایی و تامین آب مورد نیاز محصولات کشت شده در حاشیه رودخانه مذکور از سد ستارخان بسیار ضعیف می باشد.
شالیزارهای برنج شهرستان مشگین شهر بیشتر در حاشیه رودخانه های اهر چایی و مشگین چایی واقع شده است.
روستاهای کوجنق ، ساریخانلو ، صاحب دیوان ، خان کندی آق دوار و خان باز از جمله روستاهای شهرستان می باشند که اهالی آن در کنار کار کشاورزی و دامداری به شغل شالیکاری نیز مشغول می باشند.
رقم غالب برنج در این منطقه از نوع هاشمی و گرد محلی بوده و از لحاظ عطر و طعم از ارقام بسیار مرغوب بوده و به دلیل عدم استفاده شالیکاران از هر نوع کود و سموم شیمیایی برنج عمل آوری شده در این شهرستان تقریبا ارگانیک بوده و مشتریان فراوانی دارد.
مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.
7117/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.