محمدابراهیم محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرعین با داشتن مراتع غنی از علوفه و گیاهان دارویی متنوع و همچنین شرایط آب و هوایی متعادل یکی از قطب های پرورش زنبور عسل و تولید عسل در استان اردبیل می باشد که علاوه بر زنبورداران بومی پذیرای زنبورداران سایر استان ها نیز می باشد.
او گفت: با توجه به این شرایط و نیز رغبت بیشتر افراد برای تولید عسل در منطقه، در سال جاری تعداد زنبورداران و تعداد کلونی ها در این شهرستان نسبت به سال گذشته در مجموع 9 درصد افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: به منظور تجمیع آمار و اطلاعات زنبورداران، این اطلاعات توسط کارشناسان جهاد کشاورزی سرعین در سامانه شناسنامه بهره برداران نیز ثبت شده است.
او افزود: اگر در گذشته شهرستان سرعین را با آبهای گرم و چشمه های بهشتی آن می شناختند، در حال حاضر این شهرستان را با عسل سبلان ، زعفران ، بوقلمون ، بلدرچین و کبک ، قارچ تولیدی خوراکی و تولیدات کشاورزی آن می شناسند و با درنظر گرفتن جمیع این موارد نیاز به احداث و تشکیل صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی و دامی، عسل و تولید محصولات جانبی آن در منطقه احساس می شود.
سرعین در 27 کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد.
بر اساس نتایج طرح آمارگیری از زنبورستان ها 319 هزار و 904 کندوی زنبور عسل در استان اردبیل شمارش شده که از این تعداد 318 هزار و 314 کندو مدرن و مابقی بومی است.
حدود پنج درصد از کندوهای استان سنتی و 99.5 درصد آن مدرن است.
پارسال در مجموع میزان تولید عسل در زنبورستان های استان 6 هزار و 134 تن بوده که بیش از 5/99 درصد آن از کندوهای مدرن تولید شده است.
عسل جایگزینی فوق‌العاده برای شکر است که هم شیرین و هم سالم است. گرچه ساختار شیمیایی عسل حاوی قندهای ساده می‌باشد اما این ساختار کاملا متفاوت از ترکیبات شکر سفید است.
عسل حدود 30 درصد گلوکز و 40 درصد فروکتوز یعنی 2 عنصر تک ‌‌قندی یا قند ساده ، با 20 درصد قندهای پیچیده دارد. عسل همچنین حاوی دکسترین و فیبر نشاسته می‌باشد که این ترکیب به تعدیل میزان قند خون کمک شایانی می ‌کند.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.