مهدی غیب الهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه متوسط تولید این محصول در هر هکتار 2 تا 6کیلوگرم است، اظهار کرد: امسال برای توسعه این محصول به خاطر کم آبخواه بودن این گیاه، 15هکتار به سطح زیرکشت افزوده شده است.
وی افزود: تغذیه مناسب ، آب دهی به موقع و عاری بودن اراضی از آفات و بیماری های این محصول علت افزایش سطح زیرکشت است.
این مسئول اضافه کرد: بیشترین سطح زیرکشت زعفران مربوط به دهستان فراغه در بخش های مرکزی و بهمن است.
غیب الهی تاکید کرد: بیش از 200 کشاورز به کشت زعفران فعالیت دارند و به خاطر ارزش افزوده این محصول و کم آبخواه بودن آن کشاورزان برای توسعه آن عزم جدی دارند.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه توسعه کشت زعفران به عنوان محصول کم آبخواه و دارای ارزش افزوده بهترین محصول در شرایط بحران کم آبی و تداوم 2دهه پدیده خشکسالی در این منطقه است.
وی با بیان اینکه برداشت محصول زعفران با توجه به شرایط آب و هوایی از آبان ماه آغاز و تا نیمه نخست آذر ماه ادامه خواهد داشت اظهار کرد: مدت گل دهی و برداشت محصول گل زعفران 20 روزه و بهترین ساعات برداشت محصول زمان طلوع آفتاب و قبل از گرم شدن هوا در طول روز است.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه یادآورشد: با توجه به کم آبخواه بودن ، هزینه های پایین پرورش و نگهداری و بالا بودن قیمت این محصول در بازار زمینه اشتغال و درآمد مناسبی برای تولیدکنندگان دارد.
وی افزود: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آبخواه نظیر زعفران بهترین راهکار مناسب در این شهرستان است.
این مسئول تاکید کرد: بیش از 6 هزار خانوار بهره بردار بخش کشاورزی در 15 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعالیت می کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد. 7540 *2047* خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.