یونیدو یا سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) یک سازمان تخصصی سازمان ملل متحد است که هدف اصلی این سازمان، ارتقاء و تسریع توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال گذار و توسعه روابط صنعتی بین‌المللی می‌باشد.
تعریف یونیدو از مناطق آزاد این است که مناطق آزاد به عنوان محرکه در جهت تشویق صادرات صنعتی تلقی می گردد. همچنین در برداشت جدید از مناطق آزاد که به منطقه آزاد پردازش صادرات معروف است به ناحیه صنعتی ویژه ای در خارج از مرز گمرکی ، که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند ،گفته می شود. فلسفه ی این اصطلاح را می توان در تغییر استراتژی واردات به استراتژی توسعه صادرات دانست.
آنچه از مفهوم مناطق آزاد در این تعریف می توان دریافت این است که عمده ترین تاثیر مناطق آزاد در اقتصاد یک منطقه ایجاد یک استراتژی پایدار در جهت توسعه صادرات محصولات تولید شده در این مناطق است که دقیقا منطبق بر بند دهم از بیست و چهار فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است .
در تعاریف عامیانه یا حداقل در واقعیت های میدانی مشاهده شده در عمده مناطق آزاد فعلی فعال در کشور آنچه بیشتر خودنمایی می کند سیل واردات کالاهای خارجی بدون پرداخت تعرفه های گمرکی است که به نظر می رسد از عوارض سوء مدیریت در مناطق موصوف است .
با این اوصاف صرف ایجاد منطقه آزاد تجاری می تواند به عنوان یک مزیت در توسعه صنعت و تجارت و صادرات اقتصادی تلقی شود اما اینکه گردانندگان این مناطق چه کسانی و با چه نگرشی باشند جای بحث فراوان دارد .
نکته بسیار مهم دیگری که در این رابطه باید به آن توجه داشت اینکه قرار نیست پس از تصویب طرح مناطق آزاد تجاری در اثر یک واکنش شیمیایی یک شبه اقتصاد منطقه دگرگون شده و معیشت مردم بلافاصله دستخوش تغییر شود بنابراین انتظار می رود مسئولین امر از دادن آدرس غلط و ایجاد انتظارات غیر معقول در مردم مشابه آنچه در پروژه هایی مانند راه آهن و پتروشیمی و... اتفاق افتاده ، مردم را بیهوده امیدوار نکنند؛ چرا که در شرایط معمول از زمان تصویب تا بهره برداری از مناطق آزاد با شرایط موجود فعلی و علی الخصوص وضعیت ویژه اردبیل یک بازه زمانی ده ساله متصور است و اینطور نیست که آسیب هایی مانند بیکاری و پایین بودن متوسط سرانه درآمدی مردم و... بلافاصله حل و فصل گردد.
* روزنامه نگار
انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.