علیرضا دباغ عبداللهی روز یکشنبه افزود: این تسهیلات در قالب طرح اشتغال فراگیر و با هدف توسعه اشتغال بخش روستایی اختصاص یافته است.
او با اشاره به اینکه دولت 2 طرح توسعه اشتغال را دنبال می کند، گفت: بر همین اساس 2 طرح اشتغال فراگیر و طرح توسعه اشتغال روستایی در دستور کار قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: تسهیلات اختصاصی در سه بخش توسعه ، سرمایه در گردش و ایجاد پرداخت می شود و با توجه به اینکه سقف نداشته و تسهیلات یارانه دار است، برای ایجاد اشتغال تسهیلات مطلوبی محسوب می شود.
او با بیان اینکه بررسی تسهیلات اشتغال فراگیر آغاز شده و تا بهمن ماه ادامه دارد، افزود: تسهیلات ذکر شده به تصویب کارگروه شهرستان رسیده که در صورت تصویب در کارگروه استانی عملیاتی خواهد شد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در قالب تسهیلات اشتغال فراگیر 13 میلیارد و 800 میلیون ریال برای شهرستان خلخال ، یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای شهرستان نمین، پنج میلیارد و 950 میلیون ریال برای شهرستان پارس آباد و 30 میلیارد ریال برای شهرستان اردبیل اختصاص یافته است.
به گفته دباغ عبداللهی ، میزان یارانه وام اشتغال فراگیر حداکثر هشت درصد است و هر طرح میزان اشتغال بالایی داشته باشد در اولویت خواهد بود و دولت تزریق پول به سیستم اقتصادی را صرفا به منظور ایجاد اشتغال در نظر دارد.
او همچنین در خصوص طرح توسعه اشتغال روستایی افزود: دولت 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای این طرح در نظر گرفته که سهم استان سه هزار و 500 میلیارد ریال است و دولت در نظر دارد بعد از تبدیل ارز به ریال و تزریق آن به سیستم بانکی تسهیلات مطلوب اشتغال زایی در روستاها تعریف کند.
وی تشریح کرد: این تسهیلات برای توسعه اشتغال روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت پیش بینی شده که 10 درصد با مبلغ 350 میلیارد ریال به صنایع دستی و 10 درصد با 350 میلیارد ریال به بخش گردشگری در استان اختصاص خواهد یافت.
به گزارش ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، دباغ عبداللهی تاکید کرد: بررسی طرح اشتغال روستایی تا تیر ماه سال آینده ادامه دارد و میانگین سود تسهیلات شش درصد است بطوریکه در مناطق صفر مرزی و روستاهای دور افتاده حتی تا دو درصد کاهش یافته و در شهرهای زیر 10 هزار نفر تا 12 درصد پیش بینی شده است.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از 120 هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از 62 رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.