به گزارش ایرنا ، هادی ذبیحی روز دوشنبه در جلسه مخاطرات کشاورزی مدیریت بحران و کارگروه کشاورزی ، آب و منابع طبیعی خلخال افزود: با توجه به واقع شدن 85 درصد از جنگل های استان اردبیل در این شهرستان و وجود جنگل درختان قد کوتاه با گونه های نادر جنگلی مبارزه با آفت پروانه دم قهوه ای برگ خوار درختان جنگلی بلوط ضروری است.
وی با اشاره به طغیان آفت پروانه دم قهوه ای و دم طلایی در مناطق جنگلی میرعادل بولاغی اندبیل ، فینارود خوجین و خانقاه سادات خلخال گفت: در صورت کوتاهی در کنترل و مبارزه با این افت برگ خوار شیوع آفت در باغ های مثمره خلخال نیز دور از انتظار نیست.
او اظهار کرد: در این صورت میزان خسارات وارده از جانب این آفت بمراتب بیشتر شده و هزینه های مبارزه نیز بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
وی کاهش بارندگی ، کاهش میزان رطوبت و ادامه روند خشکسالی همراه با افزایش دمای بی سابقه در خلخال را از جمله عوامل شیوع آفت پروانه برگ خوار در مناطق جنگلی ذکر کرد و خواستار مبارزه از جمله از بین بردن لانه های زمستانی این آفت از سطح درختان بلوط جنگل های خلخال از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان شد.
ذبیحی گفت: با وجود واقع شدن بیش از 85 درصد از سطح جنگل های استان اردبیل در خلخال متاسفانه این شهرستان فاقد مرکز تحقیقات جنگل بوده و از داشتن کارشناس جنگل شناسی در منابع طبیعی نیز محروم است و با کاهش امکانات ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی تنها ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی این شهرستان نیز در حال تبدیل شدن به پایگاه است.
فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: کمبود اعتبارات استانی در اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل نمی تواند بهانه ای برای کوتاهی در مبارزه با آفت پروانه دم قهوه ای برگ خوار در مناطق جنگلی این شهرستان باشد.
فریدون بابایی افزود: مسوولان دستگاه های اجرایی در مواجهه با این گونه موارد وظیفه حاکمیتی داشته و با توجه به اینکه جنگل ها منابع ملی کشور محسوب می شوند اداره کل منابع طبیعی استان می تواند با استفاده از اعتبارات ملی حفظ و حراست از جنگل ها نسبت به مقابله و از بین بردن این آفت اقدام کند.
وی گفت: هر چند کارشناس اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل در این جلسه حالت بحرانی و طغیان آفت را قبول ندارد ولی با ادامه روند فعلی و دست روی دست گذاشتن منابع طبیعی در مقابله با این آفت قطعا مرحله بحرانی و آلوده شدن باغ های میوه شهرستان به این آفت دور از انتظار نخواهد بود.
وی تشریح کرد: بسیاری از تشکیل جلسات در فرمانداری خلخال که بیشتر اوقات مدیران کل دعوت شده از مرکز استان آن را اجابت نمی کنند تنها برای ارائه آمار و ارقام صوری نبوده بلکه به تناسب ضرورت شهرستان تشکیل و حضور مدیران کل مدعو در این جلسات برای تصمیم گیری و حصول نتیجه مسائل و مشکلات طزح شده منطقه در جلسه ضرورت دارد.
سعید نظری ، کارشناس امور جنگل اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل هم در این جلسه گفت: افزایش آفت پروانه دم طلایی و دم قهوه ای برگ خوار در جنگل های خلخال ناشی از افزایش دما و کاهش رطوبت جنگل در سال جاری است.
او افزود: این نوع آفت 34 نوع درختان جنگلی و باغی را تهدید می کند.
وی اظهار کرد: کمبود اعتبارات استانی در سال گذشته و امسال از عوامل مهم در ضعف کار مبارزه با این آفت در سطح جنگل های خلخال است.
وی گفت: مبارزه شیمیایی با این گونه آفت زمانی لازم است که اکوسیستم جنگل پایداری خود را از دست بدهد که در جنگل های خلخال این چنین اتفاقی نیفتاده است.
خسارت آفت برگ خوار بلوط دم قهوه ای و دم طلایی بر اثر تغذیه لاروها به ویژه لاروهای سنین آخر از برگ‌ ها است ، طوری که با تنیدن تار دور برگ‌ ها لانه ‌های زمستان گذرانی برای خود می ‌سازند.
لاروها معمولا در طول روز از برگ‌ ها تغذیه کرده و شب ها را در لانه ‌ها می‌گذرانند، با رشد لاروها و بزرگ تر شدن آنها و به دلیل کمبود جا ، لانه ‌ها بزرگ ‌تر شده و یا در قسمت‌ های دیگر لانه ‌های جدیدی که مانند کیسه‌ های سفیدی بر روی درختان آویزان هستند ایجاد می‌شود.
در خرداد ماه تغذیه لاروها از برگ درختان میزبان به حدی می ‌رسد که اغلب درختان عاری از برگ شده و شکل پاییزی به خود می‌گیرند، که این عمل سبب رکود در رشد و تضعیف درختان می‌شود.
در اواخر خرداد ماه درختان فرصت تجدید حیات دوباره پیدا کرده ولی در اواسط شهریور ماه، لاروهای سنین اولیه و تازه از تخم خارج شده و مجددا شروع به تغذیه از برگ‌ ها می ‌کنند.
شهرستان خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.