کریم خسروی روز یکشنبه در جلسه مناسب سازی اماکن و معابر برای تردد معلولان افزود: بهینه سازی امکانات جامعه در بخش های مختلف برای همه اقشار به ویژه افرادی با شرایط ویژه همچون معلولان باید در اولویت برنامه های مسوولان باشد.
وی بر لزوم مناسب سازی مکان های عمومی شهر و سرویس های بهداشتی و نصب تابلوهای جانبازان و معلولان تاکید کرد و گفت: استفاده و مناسب سازی وسایط نقلیه عمومی برای استفاده جانبازان و معلولان باید مورد توجه قرار گرفته و خودروهایی با امکانات لازم برای استفاده این افراد طراحی و در نظر گرفته شود.
او با اشاره به اینکه استان اردبیل در حوزه مناسب سازی اماکن و معابر برای تردد معلولان و جانبازان رتبه سوم کشوری را کسب کرده افزود: در شهرستان بیله سوار نیز اقدامات مثبتی در حوزه مناسب سازی انجام شده است.
وی بیان کرد: تمام دستگاه های اجرایی و مسوولان ذی ربط باید دست در دست هم برای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تلاش کرده و زمینه های حضور فعال آنها را در جامعه فراهم کنند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری بیله سوار ، توحید هژیر مدیر بهزیستی بیله سوار هم در این جلسه با اشاره به اینکه 866 معلول در این شهرستان شناسایی و زیرپوشش بهزیستی قرار گرفتند گفت: از این تعداد 255 معلول ذهنی ، 336 معلول جسمی ، 89 معلول شنوایی ، 58 معلول بینایی ، 72 معلول روانی و 56 معلول گفتاری می باشند و 263 نفر نیز چند معلولیتی هستند.
وی افزود: معلولان جسمی و ذهنی بیشترین نوع معلولیت را در این شهرستان تشکیل داده که ناشی از بیماری های ژنتیکی و ازدواج های فامیلی است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته چهار جلسه مناسب سازی اماکن و معابر عمومی در این شهرستان برگزار شد گفت: در این مدت در حوزه توانبخشی 415 مورد تشکیل کمیسیون تشخیص معلولیت به روش ICF تشکیل شد.
او گفت: در سال گذشته 32 مورد پرداخت هزینه برای دانش آموزان معلول ، هفت مورد کمک هزینه جهیزیه معلولین ،46 مورد کمک هزینه ایاب و ذهاب معلولین ، 6مورد مناسب سازی منازل معلولان و چهار مورد پرداخت سرمایه کاربلاعوض به معلولین با حمایت بهزیستی شهرستان انجام شد.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
حدود 10 درصد جمعیت استان اردبیل را معلولان سالمندان ، بیماران روانی و معلول تشکیل می دهند. بر اساس آخرین سرشماری استان اردبیل یک میلیون و 250 هزار نفر جمعیت دارد.
یک هزار و 500 معلول در استان اردبیل در 33 مرکز نگهداری معلولان ذهنی ، جسمی و حرکتی زیرپوشش خدمات تخصصی ، بهداشتی ، درمانی ، دارویی ، پرستاری ، روانی و رفاهی قرار دارند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.