به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این نشست که شامگاه پنجشنبه با ابتکار اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در سالن اجتماعات این اتاق ترتیب یافت عسگر سنگی و مهدی سیدکاظمی دو نفر از کارشناسان برجسته اقتصادی حضور داشتند.
دبیرکل اتاق بازرگانی اردبیل گفت : با همفکری مدیر و کارشناسان این اتاق بنا را بر آن گذاشته ایم تا این نشست را به شکل مرتب باحضور جمعی از صاحبان واحدهای تولیدی و فعالان تجاری در هر ماه برگزار نماییم.
حسین وثوقی ایرانی افزود: هدف از تشکیل این سلسله نشست ها که در هر جلسه 2 نفر از کارشناسان و نظریه پردازان برجسته اقتصادی در آن حضور خواهند داشت ترسیم دورنمایی از وضعیت استان اردبیل برای سال های آینده است.
وی بخش خصوصی را یکی از ارکان عمده مشارکت کننده در پیشرفت و توسعه استان اردبیل در زمینه های گوناگون و به خصوص در حوزه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد : بطور یقین مباحث ؛ پیشنهادها و تصمیم هایی که با پشتوانه غنی علمی در این نشست ها گرفته خواهند شد می تواند در حوزه برنامه ریزی و مدیریت این استان راهگشا باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد حضور مدیران و برنامه ریزان تاثیرگذار استان اردبیل در نشست های بعدی باشیم.
یکی از کارشناسان حاضر در این نشست با ارایه تصویر مختصری از وضعیت کنونی استان اردبیل در شاخص های اقتصادی گفت : براساس ارقام و آمارهای سال 1393 که در زمان حاضر به آنها استناد می شود این استان از نظر تولید ناخالص داخلی بیست و ششمین استان در ایران است.
عسگر سنگی افزود : همچنین درآمد سرانه که رابطه مستقیم با وضعیت رفاهی مردم دارد در این استان حدود 50 درصد میانگین کشوری بوده که این رقم مطلوب نمی باشد.
وی افزود: در دنیای پیشرفته امروز موضوع وجود مزیت نسبی برای تولید و کسب و کار از درجه اهمیت افتاده و جای آن را خلاقیت و بهره گیری از افکار ابتکاری و علمی گرفته است.
وی ادامه داد : تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی باید برای بالا بردن ارزش افزوده تولید خود در بخش های گوناگون به فکر خلاقیت بوده و ورود در بازارهای جهانی و استفاده از دانش نوین و روزمره را در برنامه خود قرار دهند.
او گفت : موفقیت برجام در دولت یازدهم گشایش های فراوانی را در وضعیت اقتصادی کشورمان ایجاد کرده است و اثرهای آن به تدریج در لایه های گوناگون جامعه آشکار می شوند.
وی با بیان اینکه فراهم شدن ورود سرمایه گذاران خارجی و توسعه تجارت با کشورهای مختلف تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت و رونق اقتصادی کشور دارد یادآوری کرد : با ادامه روند کنونی بطور قطع شاهد خروج کامل از رکود و رونق بیش از پیش فضای کسب و کار خواهیم بود.
مهدی سیدکاظمی ، کارشناس دیگر حاضر در این نشست نیز در پاسخ به سوال یکی از حضار در ارتباط با راه حل فوری کاهش نرخ بیکاری به عنوان یک معضل مهم گفت : علاوه بر رکود اقتصادی یکی از عوامل فزاینده نرخ بیکاری ، مکانیزه شدن بسیاری از کارها در حوزه های گوناگون کشاورزی ، صنعت و ساختمان به واسطه استفاده از فن آوری های جدید و کنار رفتن تدریجی نیروی انسانی است.
وی افزود: برای رفع این مشکل بهترین راهکار ممکن در زمان کنونی این است که باید به موازات استفاده از فن آوری های جدید بتوانیم میزان کارها در بخش خدمات را گسترش دهیم.
او گفت : بخش خدمات نیاز به فن آوری های زیاد پیشرفته ندارد و ازسوی دیگر با زندگی روزمره مردم ارتباط بسیار دارد.
وی با بیان اینکه باید با ارایه تعاریف جدید از بخش خدمات ، مشاغل این بخش را افزایش داد گفت : برای نمونه در اردبیل تعدادی از جوانان با طراحی و به کارگیری نرم افزارهایی ازطریق اپلکیشین هایی در حوزه گردشگری به فعالیت مشغول شده اند و در آن مکان های دیدنی ؛ امکانات موجود و مسایلی از این دست را برای مخاطبان عرضه می نمایند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در پایان این نشست تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان اردبیل سوال ها و پیشنهادهایشان را در حوزه کاری خودشان مطرح و پاسخ های لازم را از کارشناسان دریافت نمودند.
خبرنگار: مسعود وسیله ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.