به گزارش ایرنا، بارش باران های بهاری و رعد و برق ها در چرخه طبیعت در رویش گیاهان خوراکی موثر بوده و زمینه رشد این گیاهان و بازار فروش آنها را پر رونق کرده است.
با نگاهی گذار به طبیعت بکر و زیبای بروجرد، دامنه کوه ها، تپه ها و دشت های سرسبز شاهد رویش انواع گیاهان خوراکی از جمله ورکواز، شبدر، شنگ، زبان گرگ، ریواس، زرشک، کنگر، آویشن، تره و انواع قارچ هستیم.
همه ساله در فصل بهار به ویژه از نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ماه طیبعت شهرستان بروجرد مملو از رویش گیاهان خوراکی و دارویی می شود که علاوه بر ایجاد و رونق بازار کسب و کار برای برخی از روستائیان و شهرنشینان غذاهایی خوب و متنوع توسط بانوان این شهرستان را به ارمغان می آورد.
در این فصل برخی از بانوان بروجردی به صورت دسته جمعی در نقاط مختلفی از طبیعت حاضر شده و اقدام به چیدن انواع گیاهان خوراکی و فروش آنها در بازار می کنند.
با گذر از بازار قدیمی بروجرد زنان و مردانی را خواهی دید که در هر گوشه خیابان بساط فروش انواع گیاهان خوراکی را پهن کرده اند اگر چه دستان آنها گواه زحمت فراوان است اما با فروش این مواد خوارکی لقمه نانی حلال بر سر سفره خود می برند و سفره های دیگر مردم را به عطر و بوی غذا هایی محلی می دهند.
اغلب خانواده های بروجردی نیز در این ایام با خرید گیاهان کوهی اقدام به تهیه انواع غذا و آشهای محلی می نمایند و معتقدند برخی از این گیاهان خواص دارویی داشته و برای سلامت بدن مفید هستند.
خانواده های بروجردی این گیاهان را به صورت انبوه تهیه و آنها را خشک یا منجمد نموده تا در طول سال بتوانند با پخت انواع خوراکی ها از فواید آنها بهره مند شوند.
علاوه بر گیاهان بومی منطقه، این روزها فروش سبزیجات تازه مانند پیازچه، اسفناج، سیر و تره ، گل گاوزبان، شاه تره، آنقوزه، پونه وحشی، باریجه، زالزالک وحشی و موسیر در معابر بروجرد رونق گرفته و مردم نیز از خرید این گیاهان که بیشتر هم مصرف دارویی دارند استقبال می کنند.
رونق بازار فروش انواع گیاهان خوراکی در بروجرد بیانگراهمیت مردم این منطقه به استفاده از انواع غذاهای سنتی و محلی است که اثر دارویی بر بدن دارد و معتقدند اگر دربهار یک وعده ازغذاهای گیاهان خوراکی استفاده شود سلامت بدن در آن سال تضمین می شود.
به گزارش ایرنا، در کنار بازار داغ فروش انواع گیاهان خوراکی در بروجرد نوبرانه هایی مانند چغاله در بروجرد به مردم عرضه می شود.
وضعیت توپوگرافی بروجرد و بارش های مناسب این منطقه از نظر پوشش گیاهی غنی می‌باشد و براساس آمارهای موجود تاکنون حدود ‎ 45گونه گیاهان دارویی و خوراکی در این شهرستان شناسایی شده است.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بروجرد در این باره به ایرنا گفت: طبیعت شهرستان بروجرد مستعد رویش گیاهان خوراکی بی شماری است که این گیاهان برغم دارا بودن مواد مغذی ازخانواده سبزیجات بی ضررمی باشند.
فریدون گودرزی افزود: بیشترگیاهان خوراکی روئیده شده در فصل بهار به دلیل دارا بودن از ارزش غذایی بالایی ودارویی برخوردار بوده که درفصل رویش اقشار بسیاری از مردم به با هدف درمان بسیاری از امراض خود به امصرف این گونه گیاهان می روند.
وی اضافه کرد: اگر چه تاکنون از نظر تعیین میزان پروتئین و ویتامین و ارزش غذایی گیاهان خوراکی در بروجرد کار آزمایشگاهی صورت نگرفته اما به گفته بزرگان بیشتر این گیاهان داری طبع گرم بوده و برای تقویت بدن و سلامت دستگاه گوارش مصرف آنها در این فصل ضروری است.
مسئول امور دارویی شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: تاکنون اقدامی در سطح استان لرستان بر روی مواد مغذی موجود در گیاهان خوراکی که در فصل بهار روئیده می شوند صورت نگرفته اما برخی ازدانشجویان به عنوان پایان نامه دانشجویی تحقیقاتی بر روی برخی ازگونه های گیاهان خوراکی داشته اند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد نیز گفت: گیاهان خوراکی که امروزه بازار آنها در بروجرد داغ شده هیچ گونه آسیبی به اراضی کشاورزی و باغی وارد نمی کند.
رضا امینی افزود: از سال های گذشته تاکنون این گیاهان به عنوان غذاهایی سنتی در سفره خانواده ها طبخ واز جایگاه خاصی برخوردار می باشند.
بروجرد با یک هزار و 606 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 350 هزارتن جمعیت در شمال لرستان واقع شده و دارای ‎ 90هزار هکتار اراضی منابع ملی و 68هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است.
6052/7273
خبرنگار: آمنه صارمی**انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.