دکتر محمدرضا رضایی‌بنا روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با رد وجود موارد فوتی ابتلای به آنفلوآنزا در مراکز درمانی استان اردبیل افزود: فرد مبتلا باید موارد بهداشتی از جمله شستن مکرر دست‌ها، پرهیز از دست دادن و روبوسی و نیز استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه را رعایت کند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز اعلام کرد: امسال از ۴۶ نفر موارد علامتدار بستری در بیمارستان‌های استان برای تشخیص ابتلای به آنفلوانزا نمونه‌برداری شده که فقط یک مورد مثبت گزارش شده  و خوشبختانه تاکنون در استان مورد فوتی گزارش نشده است.

دکتر بابک نخستین اضافه کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان اردبیل اقدامات اساسی به منظور حساس سازی و آمادگی سیستم بهداشتی و درمانی صورت گرفته که می توان به برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان بهداشتی و درمانی برای حفظ آمادگی مقابله با بیماری، آموزش و اطلاع رسانی عموم مردم، تقویت همکاری‌های درون بخشی و برون بخشی، تامین ملزومات نمونه‌برداری، واکسن، دارو و وسایل حفاظت فردی اشاره کرد.

وی با بیان این که بیماری آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی حاد واگیر و عامل آن ویروس‌های آنفلوآنزا است، گفت: بیماری آنفلوآنزا در تمامی طول سال رخ می‌دهد ولی اغلب بیشترین زمان شیوع آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است.

وی تب و لرز، سرفه، درد گلو، بیحالی، دردهای عضلانی و مفصلی، آب ریزش بینی و یا گرفتگی بینی را از مهمترین علایم بیماری آنفلوآنزا عنوان کرد و گفت: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری آنفلوانزا، رعایت موازین بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری ضروری است.

دکتر نخستین بیان کرد: ویروس آنفلوآنزا به طور عمده از طریق هوا و به شکل ذرات ریز تنفسی آلوده توسط سرفه و عطسه کردن فرد بیمار منتقل می‌شود.

وی به همه شهروندان توصیه کرد که با رعایت و انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله پوشاندن دهان و بینی خود با دستمال هنگام عطسه و سرفه، شستشوی مرتب و مکرر دست‌ها با آب و صابون، حفظ فاصله ۲ متری از سایر افراد در صورت مشاهده علائم ابتلا به آنفلوآنزا در خود و طرف مقابل، خودداری از دست دادن و روبوسی با دیگران هنگام بیماری، استراحت در منزل در صورت مشاهده علائم ابتلا به آنفلوآنزا و استفاده از مایعات گردم و خودداری از حضور در مدرسه، محل کار یا مکانهای پرجمعیت و مراجعه به نزدیکترین مراکز بهداشتی درمانی یا پزشک در صورت شدت علائم بیماری به مدیریت سلامتی خود و دیگران بپردازند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.