دکتر شراره دژکام روز شنبه در نشستی با فرماندار خلخال افزود: فرهنگ اهدای خون در این استان نهادینه شده و هر سال شاهد افزایش آمار اهداکنندگان خون در استان هستیم.

وی اظهارداشت: اردبیل جزو ۱۰ استان برتر کشور در مشارکت بانوان برای اهدای خون است و در سال ۹۷ بیش از ۶.۲ درصد از کل اهداکنندگان بانوان بودند که متوسط کشوری این آمار پنج درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل تصریح کرد: در سال ۹۷ بیش از ۴۰ هزار نفر در اهدای خون به بیماران نیازمند در استان اردبیل مشارکت داشتند که طبق آمار جمعیتی ۳۱.۷ در هزار نفر است.

او گفت: طبق آمار ۹۷ خون‌گیری از اهدا کنندگان مستمر بیش از ۶۲.۵ درصد بود که از لحاظ کیفیت بهترین نوع خونگیری و غربالگری شده محسوب می‌شود.

وی از کسب رتبه برتری استان در اهدای خون توسط مردم و همچنین به حداقل رساندن ضایعات خونی خبر داد و افزود: ضایعات خونی از ۹.۹ درصد در سال ۹۴ به ۱.۹ درصد در سال ۹۷ کاهش یافته و در این زمینه جزو استان‌های نمونه کشوری شده‌ایم.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل گفت: درخواست برای تامین نیازهای خونی بیمارستان‌ها طی سال‌های اخیر کاملا محقق شده و از لحاظ تامین فرآورده‌های خونی نیز آمار ۹۹.۸ صدق می‌کند.

او بیان‌کرد: در سال ۹۷، ۲۴ هزار و ۸۰۰ واحد از پلاسمای مازاد بر نیاز استان اردبیل برای تبدیل به فاکتور انعقادی و داروهای حیاتی مورد نیاز بیماران به کشور آلمان ارسال شده و بعد از فرآوری در قالب فاکتورهای فوق به کشور بازگردانده شده است.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل همچنین گفت: تهیه پلاکت و پلاسمای فرزیس از دیگر اقدامات توانمند انتقال خون در سال‌های اخیر است که این فرآورده‌های خونی در درمان بسیاری از بیماری‌ها بویژه ام اس بکار می‌رود.

او افزود: اقدامات خوبی در انتقال خون این استان در سال‌های اخیر انجام شده که تجهیز واحد فرآورده خون، تجهیز واحد کنترل کیفی، تهیه ماشین حمل پلاسما، بهسازی واحد پلاکت، راه‌اندازی ۱۲ دستگاه کولر گازی، راه‌اندازی موتور پرقدرت برق اضطراری، بروز رسانی واحد آی تی، بهسازی ساختمان خون‌گیری و احداث ساختمان جدید انتقال خون از جمله آنهاست.

وی با بیان اینکه خلخال از شهرستان‌های پیشتاز استان در زمینه اهدای خون است، اظهارداشت: مراکز انتقال خون در شهرستان‌های مشگین‌شهر، پارس‌آباد و خلخال در خون‌گیری از داوطلبان اهدای خون فعالیت دارند که فعالیت مرکز خلخال بیش از سایر شهرستان‌های استان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.