همایش فنی و تخصصی معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی منطقه ۲ کشوری به منظور تعامل و تبادل دارویی و تجهیزات پزشکی روز پنجشنبه با حضور معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ارومیه، اردبیل، مراغه، خوی، سراب و خلخال در اردبیل برگزار شد.

در این همایش پیشنهادهای مختلف معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی منطقه ۲ کشوری در حوزه محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، دارویی، آزمایشگاه، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نیز فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل مورد بررسی قرار گرفت.

همکاری منطقه‌ای برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی

مدیر راهبری پایش و امور استان‌های سازمان غذا و داروی کشور در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با تاکید بر تلاش برای تامین و دسترسی به کالاهای سلامت از جمله دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در این همایش دوره‌ای، مشکلات و مسائل منطقه شمالغرب کشور در این زمینه با حضور مسئولان منطقه بررسی شد.

عباس مهدی‌زاده افزود: در این همایش همچنین ضمن ارزیابی کمبودها در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی در شمالغرب کشور، روش‌های دسترسی آسان مردم به دارو و تجهیزات پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی با اشاره به سهمیه‌ای شدن برخی اقلام دارویی به خاطر شرایط کشور بیان کرد: به خاطر شرایط خاص ایران در تامین دارو و تجهیزات پزشکی، باید هماهنگی بیشتری بین معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی کشور وجود داشته باشد تا مردم دچار کمبود و مشکلات در این زمینه نشوند.

تلاش برای تامین نیاز دارویی گردشگران سلامت

مهدی زاده، مدیریت تامین دارو و تجهیزات پزشکی جمعیت شناور از جمله گردشگران سلامت خارجی در برخی از مناطق از جمله در آذربایجان شرقی و اردبیل را از جمله موضوعات مطرح شده در این همایش ذکر کرد.

وی گفت: مسافران زیادی از جمهوری آذربایجان به این منطقه سفر می‌کنند که نیاز دارویی دارند و ما سعی داریم که سهمیه دارویی مناسبی را نسبت به جمعیت شناور در این منطقه تامین کنیم.

آغاز تلاش برای تولید عسل، سرشیر و حلوای سیاه اردبیل با مجوز معاونت غذا و دارو

وی تجربه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ساماندهی کالاهای سنتی از جمله عسل، سرشیر و حلوای سیاه را ارزشمند خواند و اضافه کرد: معاونت غذا و داروی استان اردبیل آیین‌نامه‌ای در این زمینه تهیه کرده تا بتواند در قالب شناسه نظارت کارگاهی، به واحدهای تولیدی این محصولات مجوز صادر کند.

مدیر راهبری پایش و امور استان‌های سازمان غذا و داروی کشور بیان کرد: بر این اساس، مردمی که از این محصولات استفاده می‎کنند، مطمئن خواهد شوند که وزارت بهداشت بر فرایند تولید این محصولات سنتی نظارت دارد محصول تولید شده را هم آزمایش می‌کند.

تاکید بر ضرورت تهیه و مصرف نان صنعتی

وی بحث در مورد کیفیت نان و میزان نمک موجود در نان‌ها را نیز از جمله موضوعات مطرح شده در این همایش ذکر کرد و ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد قوت اصلی مردم نان است که هم انرژی و هم پروتئین مردم را تامین می‌کند ولی در زمینه کیفیت نان و نیز استفاده از نمک برخی مشکلات و نگرانی وجود دارد.

مهدی‌زاده بیان کرد: مشکل اساسی در این زمینه این است که نان همچنان به شکل سنتی تهیه و مصرف می‌شود و ادامه این رویه با فرهنگ غذایی مردم مرتبط است چرا که به رغم صنعتی شدن تولید نان در همه جای جهان، مردم ایران همچنان نان سنتی را می‌پسندند و این امر کار نظارت، پایش و تولید به شکل بهداشتی و کیفی تر را مشکل می‌کند.

وی همچنین با اشاره به پایین بودن گلوتن آرد مورد استفاده در تهیه نان مردم گفت: با توجه به ادامه روند سنتی تهیه و مصرف نان در کشور، نمی‌توان این موضوع را پایش و نظارت کرد و اگر تهیه نان در کشور به شکل صنعتی و تجمیع شده انجام شود، نظارت، کنترل و کیفی‌سازی نان هم استاندارد شده و نمک مصرفی در نان هم کنترل خواهد شد.

مدیر راهبری پایش و امور استان‌های سازمان غذا و داروی کشور اظهار کرد: با این وجود تهیه نان به روش سنتی نسبت به قبل بهتر شده ولی باید فرهنگ مصرفی مردم به منظور استفاده از نان صنعتی برای ارتقای سلامت عمومی تغییر یابد.

سازمان غذا و دارو به عطاری‌ها مجوز نمی‌دهد

وی همچنین در جلسه مشترک با معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، ارومیه، اردبیل، مراغه، خوی، سراب و خلخال ضمن مخالفت با صدور مجوز برای عطاری‌ها به منظور ارائه خدمات دارویی بر اساس طب مدرن گفت: عطاری‌های سنتی در محدوده ارائه خدمات و داروهای سنتی فعالیت می‌کنند ولی دنبال وارد شدن به حوزه طب مدرن هستند و تلاش دارند تا از سازمان غذا و دارو مجوز فعالیت بگیرند.

مهدی‌زاده صدور مجوز برای عطاری‌ها را ناممکن دانست و و با تاکید بر ضرورت آموزش عمومی به منظور آشنایی مردم با عوارض نامطلوب استفاده از برخی توصیه‌ها و محصولات عطاری‌ها بیان کرد: اگر مجوزی در این زمینه صادر شود، تمام خلاف‌ها با آن مجوز انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان‌های دیگر به عطاری‌ها مجوز فعالیت می‌دهند و اگر مجوز فعالیت قانونی نداشته باشند، تعطیل می‎شوند و اگر به حوزه دارویی سازمان غذا و دارو وارد شوند، برخورد قانونی می‌شود.

مدیر راهبری پایش و امور استان‌های سازمان غذا و داروی کشور اضافه کرد: سازمان غذا و داروی کشور متولی عطاری‌ها نیست و فقط در برخی حوزه‌ها به خصوص در زمینه تخلفات احتمالی نظر کارشناسی خود را به مراجع قانونی ارائه می‌کند.

وی همچنین گفت: در کشور بیش از ۱۰ هزار داروخانه فعال است و به زحمت بر فعالیت آنها نظارت می‌شود و اگر به عطاری‌ها مجوز دارویی بر اساس طب مدرن داده شود، نمی‌توان بر فعالیت هزاران عطاری که راه‌های نظارتی کمتری هم دارند، نظارت و ورود تخصصی و فنی کرد.

استخدام ۵۳۰ نفر در سازمان غذا و دارو

وی در ادامه از اخذ مجوز استخدام ۵۳۰ نفر در سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: این افراد بر اساس نیاز و به تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های سراسر کشور و توسط معاونت توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جذب خواهند شد.

خروج دارو از گمرک بیله‌سوار محدود می‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز در این گردهمایی تخصصی با اشاره به خروج دارو از گمرک بیله‌سوار توسط اتباع جمهوری آذربایجان گفت: همه روزه تعداد کثیری از اتباع آذری برای درمان و دریافت خدمات پزشکی به ایران سفر کرده و هنگام بازگشت مقادیری داروی تجویز شده همراه خود می‌برند که این امر موجب ایجاد مشکلاتی در تامین دارو در استان شده است.

دکتر محسن ارزنلو افزود: برای مدیریت این امر، قرارگاه دارویی استان تشکیل شده و یک دستورالعمل و راهنما برای اتباع آذری تهیه شده که در محل ورودی گمرک بیله‌سوار نصب و تنها به داروهایی اجازه خروج از کشور داده خواهد شد که برابر دستورالعمل و راهنمای تعیین شده تهیه شده باشد.

وی اضافه کرد: در قرارگاه دارویی استان در این زمینه تصمیم‌گیری انجام شده و مراحل اجرایی کار به زودی آغاز می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.