محمد کریمی نیا روز یکشنبه در گردهمایی پدافند زیستی در همدان، گفت: تشخیص تهدید های طبیعی دستکاری شده بسیار سخت و دشوار است؛ بنابراین باید با ارتقای زیر ساخت های رصد و پایش، دامنه آسیب ها را در هنگام حملات احتمالی به حداقل رساند.
وی بیان کرد: طبق برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان پدافند غیرعامل باید در راستای مصون سازی و افزایش توان بازدارندگی کشور، انواع تهدیدهای حوزه سلامت را بررسی و اقدام های لازم برای خنثی سازی و مقابله با آنها را مطابق قوانین مربوطه به انجام برساند.
وی اضافه کرد: همچنین به منظور کاهش آسیب پذیری زیرساخت ها و ارتقای پایداری ملی، تمامی دستگاه های اجرائی ملزم به رعایت سیاست های پدافند غیرعامل هستند.
مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: این سیاست ها شامل اجرای کامل پدافند غیرعامل برای تمامی مراکز حیاتی و حساس کشور بر اساس طرح مصوب کمیته دائمی پدافند غیرعامل مبتنی بر گسترش هوشمندانه و مصون سازی آن و تصویب در مراجع قانونی است.
وی تاکید کرد: همچنین تهیه پیوست پدافند غیرعامل برای طرح های جدید و حساس کشور و الزام به رعایت و اجرای آنها پس از تصویب کمیته دائمی پدافند غیرعامل، باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیر عامل درباره آسیب پذیری زیستی توضیح داد: برخی سرمایه ها به طور طبیعی آسیب پذیر هستند و برخی در معرض آسیب دشمنان قرار می گیرند.
کریمی نیا افزود: برای مقابله با بحران های زیستی سازمان پدافند غیرعامل و قراگاه های این سازمان اقدام به شناسایی تهدیدات زیستی و بررسی عوامل تهدید می کند.
وی اظهار کرد: استان همدان زیرساخت های زیستی فراوانی دارد که تغییرات اقلیمی و افزایش 1،5 درجه ای دمای جهان می تواند زمینه ای برای تهدیدات زیستی این استان باشد.
وی مثال زد: همدان در 20 کیلومتری 'خنداب' است و در صورت بروز مساله پرتویی در این مرکز، زیر ساخت ها همدان نیز تحت شعار قرار می گیرد.
رئیس داشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت: سازمان پدافند غیرعامل در چند حوزه فعال است که یکی از آنها پدافند زیستی با زیر شاخه هایی نظیر انسان، غذا، دام، زیرساخت های زیستی، دارو و تجهیزات پزشکی است.
حبیب الله موسوی بهار افزود: مفهوم پدافند زیستی در علم پزشکی مفهوم بهداشت، درمان، پیشگیری، اقدامات پیشگیری از وقوع حادثه را در ذهن تداعی می کند.
وی تاکید کرد: در حوزه پدافند زیستی مکلف به استفاده از زیرساخت های زیستی، نیروی انسانی و مواد لازم برای ادامه حیات، مقاوم سازی و جلوگیری از نفوذ و دستبرد هستیم.
وی افزود: کارگروه زیستی در مواقع بروز بحران های طبیعی باید برای ایجاد سلامت در حوزه های مختلف اقتصاد، امنیت و دفاع فعال شود.
7526/2090
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.