نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تدین مردم جمهوری آذربایجان با تکیه بر مبانی اسلامی خواب دشمنان را در به انزوا کشاندن مردم این کشور پریشان کرده است.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، سیدحسن عاملی در مراسم گرامیداشت 19 ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان در اردبیل اظهار کرد: در 19 ژانویه سال 1990 میلادی در یک رستاخیز عظیم مردم جمهوری آذربایجان و نخجوان با شکستن حصار چندین ساله به سوی کشورمان سرازیر شدند و در این روز در حالی که به مبانی اسلام، قرآن و اعتقادات تمسک جسته بودند زمینه رهایی خود را از یوغ نظام کمونیسم جشن گرفتند.
وی به دیانت، تدین و اعتقادات مردم جمهوری آذربایجان به ویژه در عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت و امام حسین (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: هر چند برخی‌ها چشم دیدن باورها و اعتقادات آذری‌ها را به ائمه اطهار نداشتند اما در این روز اتفاقی افتاد که برای همیشه در تاریخ دنیا ماندگار شد تا از 19 ژانویه به نام آذری‌‌های مسلمان جهان یاد شود.
عاملی از این روز به عنوان نماد هویتی جماعت آذری‌ها یاد کرد و گفت: هر کس درصدد کشف هویت آذری‌هاست بهتر است به اصالت و ماهیت این روز رجوع کرده و به معنای واقعی حقیقت این روز را تبیین و تشریح کند.
وی ادامه داد: ما در سال‌های اخیر با گرامیداشت 19 ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان سعی می‌کنیم تا یاد و خاطره این حرکت حماسی را زنده نگهداشته و به نوعی پاسدار ارتباط مقدس عاطفی و معنوی بین آذری‌های کشورمان با جمهوری آذربایجان باشیم.
امام جمعه اردبیل بیان کرد: به رغم همه اقدامات و حرکت‌های دشمنان که سعی در تفرقه‌اندازی داشتند با هوشیاری آذری‌زبان‌ها تاریخ و هویت مردم این منطقه حفظ شده و همچنان زمینه تقویت مبانی فکری و اندیشه آرمانی اسلام را در بین این جماعت شاهد هستیم.
عاملی تصریح کرد: آنهایی که می‌خواهند این واقعه را تحریف کنند قطعا در اقدام و حرکت خود مایوس و ناامید خواهند شد و هیچ وقت نمی‌توانند به اهداف و نیت شوم خود دست یابند.
وی جلوگیری از تحریف تاریخی، حفظ هویت آذربایجان و تقویت وحدت و مشترکات را ضرورت برگزاری باشکوه آئین بزرگداشت 19 ژانویه اعلام کرد و گفت: ما در کنار مرقد شاه اسماعیل صفوی عهد مجددی می‌بندیم تا یکپارچگی وطن تاریخی تمام آذری‌های جهان یعنی ایران و ترویج محبت و ولایت و اندیشه ناب اهل بیت عصمت و طهارت را به عنوان دو رسالت اصلی پاس داریم.
در این مراسم که در آستانه 19 ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان برگزار شد، جمع زیادی از فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر و علاقمندان به حوزه تاریخ آذربایجان حضور داشته و بر حفظ اصالت و هویت آذری‌زبان‌ها تاکید کردند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.