به گزارش ایرنا ، فریدون بابایی روز دوشنبه در جلسه شورای مدیریت بحران افزود: با مدیریت و همکاری مناسب اداره کل منابع طبیعی استان نتیجه مبارزه با آفت پروانه دم قهوه ای در جنگل های آلوده شده به این آفت رضایت بخش بوده و این کار جمعی منجر به پاکسازی جنگل های آلوده از این آفت خطرناک و نابود کننده جنگل شده است.
وی با قدردانی از مسئولان منابع طبیعی استان در بسیج نیروهای کل شهرستان های منابع طبیعی برای مقابله با این آفت در جنگل ها اظهار داشت: با توجه به احتمال شیوع مجدد آفت در سال های آتی انتظار از مسئول منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل جنگل های تحت مدیریت منطقه است.
او افزود: در پاییز سال گذشته و بهار امسال 77 هکتار از جنگل های این منطقه به آفت پروانه دم قهوه ای برگ خوار آلوده شده بود که با بکارگیری روش های مبارزه مکانیکی ، بریدن و سوزاندن شاخه های درختان آلوده و محلول پاشی جنگل ها سرسبزی و نشاط دوباره به جنگل بازگشت.
او با اشاره به افزایش بارندگی ها در پاییز امسال و احتمال وقوع سیل در مناطق روستایی و شهری خواستار آمادگی کامل مسئولان عضو مدیریت بحران برای رویارویی با حادثه سیل شد.
بابایی اظهار داشت: اجرای کامل طرح هدایت آب های سطحی و جلوگیری از تخلیه نخاله در بستر و حریم رودخانه ها و مسیل دره های طبیعی از سوی شهرداری مانع از جاری شدن سیل در مناطق مسکونی این شهر و وارد شدن خسارات به مردم خواهد شد.
او گفت: در سال های اخیر بی توجهی به این موضوع موجب سوء استفاده افراد سود جو و فرصت طلب برای ایجاد حق غیر قانونی برای خود و تصرف حریم و بستر رودخانه ها با تخلیه نخاله های ساختمانی در این محل ها شده است.
وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در آستانه فصل سرما و احتمال مسدود شدن راه های صعب العبور روستایی شهرستان مسئولان ذیربط نسبت به ذخیره سازی آرد و نفت سفید روستایی اقدام کنند.
رییس شورای مدیریت بحران همچنین اضافه کرد: شرکت گاز نیز نسبت به تعیین تکلیف پروژه های گازرسانی نیمه کاره روستایی باید سریع اقدام و در صورتی که قادر به تکمیل پروژه های در دست اجرا نیست آخرین وضعیت پروژه را برای تامین نفت سفید این روستاها به فرمانداری اطلاع دهد.
شهرستان خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد، خلخال با برخورداری از بیش از 45 هزار هکتار جنگل بیش از 85 درصد از جنگل های استان اردبیل را بخود اختصاص داده است.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.