به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سیدحسن عاملی پنجشنبه شب در هفدهمین مراسم استقبال از محرم افزود: صداقت و راستگویی، نوعدوستی و عاطفه ،پرهیز از ریا ، پرهیز از غیبت ، رعایت حقوق دیگران ،اخلاص و مهمتر از همه ظلم ستیزی به عنوان ارزش های والای انسانی در رفتار، اخلاق و سیره حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در واقع احیای آنها از عوامل انقلاب کربلا بود.
وی تشریح کرد : دروغ ، کلاهبرداری ، باج دهی به دیگران، اختلاس ،احتکار ، ربا ، رشوه از موارد ناپسند و مذموم در تفکر سرور آزادگان حضرت حسین بن علی (ع) هستند و مردم با دوری از آنها و پیروی از فرهنگ روشنگر و راستین عاشوراست که می توانند داشته های ارزشمندشان را از خطر نابودی و انحطاط حفظ کنند.
وی با بیان اینکه تمام افکار، سخنان و شعارهای امام حسین (ع) جنبه جهانی و انسان سازی دارند اظهار داشت: حسین (ع) با هدف طایفه گری وارد سرزمین کربلا نشد.
وی افزود : محرم سفره تربیتی ،حماسی و یک مدرسه جامع است که در آن سرفصل های اجتماعی و اخلاقی به انسان ها آموزش داده می شود و حسین (ع) یک موهبت الهی برای نجات بشریت از ظلم ، ناآگاهی و انواع انحراف های اجتماعی است.
امام جمعه اردبیل از اهداف مهم قیام کربلا را تعیین رهبریت صالح برای مردم دانست و خاطرنشان کرد: در طول تاریخ همواره حسین (ع) در یک طرف و حکام جابر و زورگو در طرف دیگر قرار داشته اند به گونه ای که آن امام همام می فرماید ' قیام من نه بر علیه خود یزید و ابوسفیان بلکه علیه امثال تفکر یزیدی و ابوسفیانی است'.
آیت الله عاملی ادامه داد: امام حسین (ع) با انقلاب بی نظیر خود به مردم آموخت که در مقابل زورگویان و مستبدان چه کنند و قیام او در واقع یک منشور و نسخه عملی برای مردم در برابر تمام ستمگران عالم است.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: تمام تعرض ها علیه ایران اسلامی به واسطه عمل به تفکر حسینی ناکام مانده و عاقبت شکسته خورده اند و به همین خاطر است که در دنیای کنونی به شدت با امام حسین (ع)، تفکر او و برپایی عزاداری های محرم مخالفت می کنند.
آیت الله عاملی با بیان اینکه دشمنان سرمایه گذاری های کلانی در این راه انجام داده اند، افزود: چون امکان گرفتن این تفکر از پیروان و عاشقان اباعبدالله به شیوه مستقیم وجود ندارد دشمنان با توسل به شیوه های دیگر ازجمله تحریف و بستن پیرایه های غیرمنطقی و ناپسند به عزاداری ها قصد دارند تا به فرهنگ غنی و اصیل عاشورا ضربه بزنند.
او با تاکید بر اینکه برپایی عزاداری ها برای امام حسین (ع) و دیگر شهیدان کربلا نه هدف بلکه وسیله ای برای احیای مرام و مسلک حسینی است تشریح کرد: هر نوع عزاداری و گریستن برای سرور آزادگان اگر بدون پیروی از رفتار و سیره عملی آن بزرگوار و نیز بدون عمل به احکام و واجبات دینی و به خصوص برپایی نماز باشد درواقع آن عشق به اباعبدالله نیست و بلکه هوا و هوسی بیش نیست.
وی از مردم آگاه و حسینی اردبیل خواست که همچون سال های گذشته با رعایت آداب و شئونات پسندیده و سنت های حسنه ؛ عزاداری هایشان را در شان اهل بیت (ع) و به خصوص سرور و سالار شهیدان و با آمیزه ای از شور و شعور برپا کنند تا بهانه و دست آویزی برای مخالفان و دشمنان اسلام و اهل بیت (ع) در ارایه تصویری نازیبا و خشن از دین مبین اسلام داده نشود.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم که در مسجد اعظم اردبیل برپا شد از پیرغلامان حسینی اردبیل ' حجت الاسلام میراسماعیل موسوی، محمد ملکی ، میرزاعلی میرزاقلیپور، حمداله شهادتی ، حاتم سماجی ، محسن محسنی راد ، عوض قاسمی و غلامرضا هادی به پاس عمری خدمت در دستگاه عزاداری های حسینی با اهدای لوح سپاس تقدیر گردید.
استاد سیدتقی سیفی اردبیلی که یکی از شاعران آیینی و مرثیه سرای اردبیل و سراینده شعر نوحه مشهور زینب زینب است در ادامه این مراسم با خواندن اشعار مراثی برای دقایقی حال و هوای این مکان را معنوی تر و اشک را بر گونه های عاشقان محرم و صفر روان کرد.
مردم اردبیل که به خاطر پیشینه غنی مذهبی و تاریخی خود به القاب گرانسنگی مانند دارالارشاد ؛ دارالایمان ؛ دارالعرفان و دارالامان شهرت یافته است همه ساله عزاداری های محرم و صفر را به شیوه سنتی خاص برگزار کرده و از چندین روز قبل به استقبال آن می روند.
مراسم استقبال از محرم برای هفدهمین سال است که ازسوی شهرداری اردبیل با هدف معرفی و تجلیل از پیرغلامان حسینی به نسل جوان برپا می شود.
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.