حجت الاسلام هادی سروش

پایگاه خبری جماران، بزرگ‌ترین منکر؛ بدبین کردن مردم به دین است و بدبین کردن مردم به دین، نتیجه‌اش؛ به تعبیر امام خمینی؛ دفن اسلام است، و به تعبیر استاد مطهری؛ خروج گروه‌گروه از اسلام است.

امام خمینی از این معضل به "شکست اسلام" نام می‌برد اما ایشان تعبیر تندتری هم دارد و آن «دفن شدن اسلام» است!

در شکست ممکن است شکست خورد به صحنه بازگردد، اما در دفن احتمال بازگشت نمی‌رود!

جمله امام راحل چنین است: «امروز قضیه اسلام است، در یک‌وقت حساسی واقع هستیم که امر دائر بین این است که خدای‌نخواسته، خدای‌نخواسته، و نخواهد شد ان‌شاءالله - اسلام زیر پای ما "دفن بشود" و برود سراغ کارش!»  (صحیفه امام ج ۱۰، ص۱۴۶)

استاد مطهری؛ در پاسخ به این سؤال:  چرا گروه‌گروه مردم مانند حیوانات بسته‌ای که بندها را پاره کنند، پاره می‌کنند و «یخرجون من دین الله افواجاً»؟! پاسخ می‌دهد؛ "خود ما هستیم!"

صفت اول  آسیب‌زنندگان به دین و دین‌داری بر اساس قرآن این است که تصور می‌کنند که کار خوبی می‌کنند و اعلام عدم عقب‌نشینی می‌کنند و با صدای رسا می‌گویند: "ما با این سروصداها عقب‌نشینی نمی‌کنیم!"  

قرآن می‌فرماید: "اینان توهم این را دارند که کارهایشان بسیار عالی و باکیفیت است! / یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا." (کهف / ۱۰۴)

در روایتی از حضرت امام علی (ع) نقل است که فرمودند:

"مصداق آیه، اهل کتاب (یهود و نصارا) هستند که در آغاز برحق بودند، سپس بدعت‌هایی در دین گذاشتند و گمان می‌کردند که کار نیکی انجام می‌دهند. آنگاه فرمود: «نهروانی‌مان دست‌کمی از آنان ندارند. / و ما اهل النهر منهم ببعید!»  تفسیر مجمع‌البیان

قرآن صفات دیگری را در سوره منافقون بر می‌شمرد؛

صفت دوم اینان چنین توصیف می‌فرماید؛

"عدم درک واقعیات را صفت دیگر اینان معرفی فرموده:  «حقیقت را درک نمی‌کنند / لا یفْقَهُونَ »

و صفت سوم؛ داشتن ظاهری آراسته، یعنی؛ زبانی خاص، لباسی مورد احترام و ارائه توجیهات عجیب برای روش‌های خویش:

هنگامی که آنها را می‌بینی، جسم و قیافه آنان تو را در شگفتی فرو می‌برد! /  وَ إِذا رَأَیتَهُمْ تُعْجِبُک أَجْسامُهُمْ

و صفت چهارم؛ عدم انعطاف در مقابل حق، قرآن برای جزم‌اندیشی آیشان مثال به یک قطعه چوب خشک می‌زند: « گویی چوب‌های خشکی هستند که به دیوار تکیه داده شده‌اند / کأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَة ٌ»

نتیجه؛

تأثیرگذاران بر بدبین کردنِ مردم و خروج آنان از دین؛ گرچه شروعشان از نقطه "مثبت" است، اما توجه به بدعت‌ها و انحرافاتشان از مسیر حق نکرده، و بر دریافت غلط خود از دین؛ ژست ظاهرفریبانه داشته و بر اراده خود؛ تصلب می‌ورزند !

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.