حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم یکی از راه های جلوگیری از تحریف اندیشه امام خمینی را آشناکردن جامعه با اندیشه های امام راحل دانست و افزود: اگر مردم با اندیشه فردی آشنا شدند، طبیعتا جلوی تحریف آن اندیشه گرفته خواهد شد.

به گزارش جماران؛ مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم از برپایی نمایشگاه حضور صدساله خورشید در شهر قم از ۷ خردادماه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و پاسداشت یاد و خاطره رزمندگان عملیات بیت المقدس بیان داشت: در آستانه سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) قرار داریم. امام راحل از جایگاه خاصی نزد مردم برخوردار بودند و مردم امام را با جان و دل قبول کردند و به ندای امام لبیک گفتند تا جائی که از جان و مال و همه وجود خود گذشتند. چون امام خالصانه برای خدا کار می کرد لذا خداوند، امام را محبوب القلوب کرد. رهبران بی شمار سیاسی در جهان داشتیم و همه در جای خود قابل احترام هستند اما اینکه همه فارغ از نژاد و زبان و قوم از امام خمینی استقبال کردند، به دلیل همین اخلاص در عمل بود و این می طلبد همه در کارهای خود به این نکته توجه داشته باشیم که اخلاص را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی با اشاره به حضور پرشور مردم در مراسم استقبال از امام در روز ۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۷ و نیز تشییع باشکوه ایشان در روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ گفت: این شکوه استقبال و بدرقه از رهبر سیاسی را تنها در امام خمینی می توان دید.

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم با بیان اینکه سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی با یکصدمین سال ورود حضرت امام به قم مصادف شده است، عنوان کرد: امام خمینی در فروردین ماه سال ۱۳۰۱ همراه آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم آمدند و تا زمان تبعید به ترکیه در سال ۱۳۴۳ ساکن قم بودند و لذا ایشان با اینکه اصالتا اهل استان مرکزی بود اما خود را «قمی» می دانست.

وی خبر داد: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به همین مناسبت از ۷ خردادماه لغایت ۱۲ خردادماه نمایشگاهی از آثار، عملکرد و دستاوردهای موسسه برپا خواهد کرد.

کمساری با اشاره به تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در اواخر عمر حضرت امام گفت: این موسسه ۱۷ شهریور ۱۳۶۷ با پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی و حکم امام خمینی تاسیس شد.

وی جمع آوری آثار امام خمینی و ترویج آثار حضرت امام را از وظایف این موسسه برشمرد و ابراز داشت: این می طلبد همه نهادها، مردم و دلبستگان به امام خمینی مساعدت کرده و در این مسیر گام بردارند و کمک کار باشند.

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم، نظارت بر پژوهش ها را دیگر وظیفه دیگر موسسه برشمرد و گفت: تولیدات مختلف در موضوعات مرتبط با امام خمینی حتی تولیدات هنری نیازمند مجوز این موسسه است.

وی درباره نمایشگاه حضور صدساله هم توضیح داد: نمایشگاه هفتم خرداد ۱۷:۳۰ در سالن همایش های غدیر افتتاح خواهد شد و آیت الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم سخنرانی خواهد کرد.

کمساری از رونمایی از نرم افزار «دیار آفتاب» خبر داد و افزود: این نرم افزار درباره تاریخ زندگانی امام خمینی، آثار امام خمینی و اماکنی که امام در آنجا حضور داشتند، می باشد.

وی منشورات و مکتوبات و مجلات منتشرشده توسط موسسه از جمله اقلامی است که در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و ادامه داد: بیش از هزار عنوان کتاب در نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد که بعضا ۵۰ جلد است.

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مجوز به نویسندگان، پژوهشگران و مولفان در رابطه با امام خمینی داده شده است و ۴۲ کنگره و همایش بین المللی توسط موسسه برگزار شده است که خروجی های خوبی داشته است و برخی از آنها در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: واحد رصد موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از دیگر مجموعه های فعال موسسه است که به شبهات و سئوالات در مورد امام خمینی پاسخ می دهد و در نمایشگاه هم غرفه دارد.

کمساری گفت: کار ما در قم بیشتر پژوهشی و تخصصی است و اکثر آثار امام خمینی در قم جمع آوری شده است. موسوعه ای داریم در ۵۰ جلد که قابل مراجعه است. در حوزه امام خمینی کارهای خوبی انجام شده است که از جمله می توان به دانشنامه امام خمینی اشاره کرد که شخص محور است و بیش از ۲۷۰ نفر از اندیشوران مقاله نوشتند و در ۱۰ جلد منتشر شده است. تقریرات امام خمینی که در ۷۳ جلد چاپ شده است. همچنین شروحی که بزرگان حوزه و مراجع عظام تقلید بر آثار امام خمینی نوشته شده است، که در ۸۸ جلد توسط موسسه قم جمع آوری و چاپ شده است.

وی ادامه داد: تالیفات سید مصطفی خمینی در ۲۸ جلد توسط موسسه قم جمع آوری و منتشر شده است. بیش از ۳۰۵ عنوان کتاب در موسسه قم پژوهش و چاپ شده  موجود است.

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم بیان کرد: علاوه براین، پژوهشکده امام خمینی را داریم که در حوزه پژوهشی آثار خوبی دارد و در حوزه آموزش هم، گرایش اندیشه امام را در تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) ارائه می دهد.

وی گفت: در امور فرهنگی و هنری هم کارهای خوبی انجام شده است؛ همه می دانیم برای ماندگاری یک اندیشه، هنر است. اگر اندیشه ای در قالب هنر ارائه شود هم ماندگار و هم جذاب خواهد بود. فیلم در قالب های مختلف توسط مووسه تولید شده است؛ برخی مستندها را سفارش دادیم و برخی هنرمندان در عرصه فیلم ورود کردند و آثار خوبی را داشتیم. در حوزه تئاتر هم کارهای خوبی انجام شده ست. تا الان سه جشنواره تحت عنوان «روح لله» داشتیم. همچنین جشنواره عکس و جشنواره سرود داشتیم.

 

حضور صد ساله خورشید

 

کمساری گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰۰ نفر در دوره های بلندمدت و میان مدت موسسه شرکت کردند و آموزش وصیت نامه امام خمینی را هم در فضای مجازی آموزش دادیم که با استقبال فراوانی روبرو شدیم. برخی استان هایی که انتظار نداشتیم، حضور فوق العاده ای را شاهد بودیم. مثلا در استان کردستان، برادران اهل سنت حضور خوبی را داشتند و این نشان دهنده استقبال از اندیشه و فکر امام خمینی است.

وی از ترجمه آثار امام به زبان های عربی و انگلیسی خبر داد و افزود: با بسیاری از مراکز بین المللی ارتباط داریم و مخاطبین بسیاری داریم که پورتال به زبان اردو و عربی راه اندازی شده است.

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم از تولید محتوای مجازی خبر داد و اضافه کرد: یکی از غرفه هایی که در نمایشگاه تدارک دیدیم، غرفه کودک و نوجوان است.

وی رونمایی از چند نرم افزار، برگزاری دو نشست تخصصی، رونمایی از چند کتاب و اسناد، اکران فیلم، رونمایی و اکران مستند رحلت امام خمینی، ورک شاپ های هنری و به نمایش گذاشتن برخی آثار و لوازم شخصی امام خمینی را از برنامه های جانبی نمایشگاه عنوان کرد و افزود: از آثار ویژه مرتبط با امام خمینی در نمایشگاه تقدیر خواهد شد.

کمساری خاطرنشان کرد: در حوزه هنر، بنا داریم برخی آثار هنری که صاحبان آنها در قید حیات نیستند در نمایشگاه به نمایش درآید.

وی در پاسخ به سئوالی بیان داشت: موسسه امام خمینی وظیفه خود می داند که در مقابل تحریف اندیشه امام خمینی بایستد و از خود دفاع کند. و اصولا فلسفه وجودی این موسسه همین است. اندیشه امام خمینی باید تمامه به مردم برسد و اگر بخواهیم از زاویه خود به ارائه اندیشه بپردازیم، تحریف است.

مسئول موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی یکی از راه های جلوگیری از تحریف اندیشه امام خمینی را آشناکردن جامعه با اندیشه های امام راحل دانست و افزود: اگر مردم با اندیشه فردی آشنا شدند، طبیعتا جلوی تحریف آن اندیشه گرفته خواهد شد.

او در ادامه از ضبط بیش از ۵۰۰ ساعت خاطره در قم خبر داد و گفت: یک غرفه در نمایشگاه با عنوان «خاطرات» خواهیم داشت که خاطراتی که مکتوب شده است به نمایش گذاشته می شود و خاطرات شفاهی هم به صورت گزارش در معرض دید قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.