پایگاه خبری جماران، ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ قرن چهارم هجری قمری است. یعنی بیش از هزار سال از زیست او می گذرد. ایشان در کتاب معروفش بنام "آثار الباقیه /۵۴۸ "  دربارهء  قدمت زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین می گوید:《مراسم اربعین از مدتی پس از شهادت شاه شهیدان امام حسین(ع) و آزادی اهل بیت، توسط اهل بیت معظم آن حضرت انجام شده است. آنان چهل نفر بودند که پس از مراجعت از شام قبرش را زیارت کردند. 》وادامه می دهد:《 در روز بیستم آن ماه صفر سر [ مقدس] حسین(ع) را به بدنش ملحق کردند و در همانجا دفن نمودند. 》

گمانم این است؛ در زمانی که شهید استاد مطهری درباره اربعین سیدالشهداء(ع) و حضور و یا عدم حضورِ اهل بیت حضرت(ع) در کربلا بررسی می فرمودند، این اثر بدست مبارک شان نرسیده بوده.

تردید نیست که استاد آیت الله مطهری(ره) یک پژوهشگر دینیِ بی نظیر است. هر پژوهشگری، پژوهشش بر اساس تاریخِ مورخین است. و در صورتیکه دست به منبع تاریخی پیدا نکند، اظهار نظرِ پژوهشی وی، مبتنی بر امور عرفی و طبیعی بر اساس دریافت خودش خواهد بود. و واضح است که این مسئله در پژوهش ها متعارف بوده و نقطه ضعف نخواهد بود.

نکته مهم؛

یکی از امور که باعث شده حضور اهل بیت را در اربعین بعید - و نه محال - بشمارند؛ فاصله بین شام و کربلا و نیز جدا بودن راه شام به مدینه و شام به کربلا .

غیر کتاب تحقیقی مرحوم آیت الله قاضی طباطبائی درباره اربعین که بر این باور است، اهل بیت در روز اربعین به کربلا وارد شدند.

اخیرا فضلاء حوزه علمیه قم در این مسئله، با کمک نقشه هایی که از راه های قدیم در دست رس بوده در کتاب "مقتل جامع سیدالشهداء" تحقیقاتی نموده اند که بجاست اهل تحقیق به آن مراجعه بفرمایند.

نکته مهمی که در این موضوع داریم این است که از میان علمائی که قائل اند در روز اربعین اهل بیت وارد کربلا شدند "شیخ بهائی" است.

و این بزرگ مرد، بسیار شخصیت دقیق النظری است، و چون بر راه ها و فاصله ها و اوقات شبانه روز ، و نیز ریاضیات بسیار زِبر دست بوده، می تواند شاهد خوبی در این موضوع باشد.

به باور این قلم مهمترین مسئله در اربعین "زیارت اربعین" است که از حضرت صادق(ع) صادر گشته است.

و اهمیت وصول جابر به کربلا و نیز اهل بیت امام حسین مسئله بعدی است. اما اگر در موضوع ورود اهلبیت(ع) سخنی تقدیم داشتم، به این جهت بود؛

اولا ، پرسش های متعدد از طرف دوستان در این موضوع که به بنده رسید.

وثانیا ، در فضای مجازی، مستند و دلیل "راهپیمائی اربعین" را ورود اهل بیت به کربلا دانسته و آن را منکر شده اند تا بتوانند خدای نکرده زیر آب این حرکت بزرگ ارادتمندان حضرت اباعبدالله(ع) را بزنند!

درحالیکه "پیاده روی" برای نیل به زیارت امام حسین(ع)، مستند به روایات است و در خصوص اربعین به زیارت حضرت(ع) مشرف شدن و یا از راه دور "زیارت اربعین" خواندن، مستند به روایت معتبره ای از امام صادق (ع) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.