محمدحسین رجبی دوانی روز سه‌شنبه در اجتماع پاسداشت نخستین قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین(ع) در زابل اظهار داشت: مردم این منطقه به محض شنیدن فاجعه کربلا به خروش آمدند و ندای خونخواهی از امام حسین(ع) را سردادند.

وی با بیان اینکه مردم سیستان در زمانی به خوانخواهی امام حسین(ع) قیام کردند که یزید در اوج قدرت بود افزود: فرمانروای وقت منطقه نتوانست در مقابل مردم ایستادگی کند.

کارشناس تاریخ اسلام تاکید کرد: این حرکت ماه‌ها به طول انجامید که پس از دلجویی فرمانروا و سپردن تعهداتی به مردم این حرکت فروکش کرد.

وی با بیان اینکه خوارج هیچ ربطی به مردم شریف سیستان ندارند تصریح کرد: برخی از بیمار دلان وقتی اجتماع بزرگ امروز سیستانیان را ببیند عنوان می‌کنند که سیستان پایگاه خوارج بوده در حالیکه خوارج از عربها برخواستند.

رجبی دوانی افزود: سیستان یکی از قدیمی‌ترین مناطق تمدنی ایران پیش از اسلام و پس از آن بوده است.

وی بیان کرد: بزرگترین و مهمترین افتخار مردم سیستان در دفاع از اهل بیت(ع) آن هم در موقعیتی که دشمنان به گونه‌ای عمل کرد که به ساحت مقدس امیرمومنان علی (ع) اهانت شود اما در شرقی‌ترین و دورترین نقطه اسلام مردم این منطقه به خاندان پیامبر(ص) توهین نکردند.

این کارشناس تاریخ اسلام گفت: پس از ورود اسلام به ایران متاسفانه بر خلاف تعالیم فاتحان، ایرانیان را شهروند درجه ۲ و موالی نام نهادند.

وی بیان کرد: مسئولان قدردان مردم ولایتمدار سیستان باشند و بدرستی برای رفع فقر و محرومیت‌های این منطقه تلاش کنند.

۷۳۱۷**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.