محرم رسیده و چند روزی هم از آن گذشته است. حالا در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، هر کس به دنبال آن است که به کدامین هیأت برود و به ویژه این دو روز را پای کدامین سخنرانی و مداحی بنشیند.

 

به گزارش جماران، برخی پیشنهادها را در این باره بخوانید: 

*برنامه‌های اعلام شده در حرم مطهر امام رضا(ع)

در طول دهه اول محرم سال 96، جلسات سخنرانی و روضه ویژه خواهران، قبل و بعد از نماز نماز ظهر و عصر و قبل از نماز مغرب و عشا در رواق‌های دارالحکمه، درالحجه، حضرت زهرا(س) و رواق حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

همچنین در شب تاسوعای حسینی، ویژه برنامه عزاداری بعد از نماز مغرب و عشا در رواق امام خمینی(ره) با قرائت زیارت امین الله و عاشورا آغاز و در ادامه حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی و آیت‌الله خاتمی؛ (امام جمعه موقت تهران) به ایراد سخن خواهند پرداخت و مرثیه سرایی و ذکر مناقب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) انجام می‌شود. مرثیه سرایی و سینه‌زنی، قرائت زیارت حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی و قرائت زیارت عاشورا و زیارت امین و سخنرانی آیت الله علم الهدی و حجج الاسلام کاردان، واعظ موسوی و سرلک از دیگر برنامه‌هایی است که در روز تاسوعای حسینی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی از ساعت 4:30 صبح تا 13 برگزار می‌شود.

برگزاری ویژه‌ برنامه «آیین خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی» در صحن انقلاب اسلامی، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با نوحه خوانی و شمع گردانی و قرائت خطبه از برنامه‌های شب عاشوراست.

همچنین ویژه برنامه عزاداری شب عاشورای حسینی بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی، مرثیه سرایی و عزاداری ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در رواق امام خمینی(ره) برپا می‌شود.

گفته می شود مرثیه سرایی و سینه زنی، قرائت زیارت عاشورا به صورت کامل با صد لعن و صد سلام، برگزاری «آئین مقتل‌خوانی» و انجام سخنرانی توسط آیات عظام از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده آستان قدس رضوی در روز عاشوراست که از ساعت 4:30 صبح تا 15 در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شوند. همچنین در روز عاشورا و تاسوعای حسینی با حضور عموم هیئت‌‏های مذهبی، اجتماع عزادارن حسینی در حرم رضوی برگزار و همچنین شکوه نماز جماعت ظهر عاشورا و تاسوعا به نمایش گذاشته می‌شود.

در همین حال، یکشنبه نهم مهرماه نیز ویژه‌ برنامه‌های عزاداری و سوگواری شام غریبان حسینی و حرکت کاروان خدام به سمت حرم مطهر رضوی از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

*اعلام مراسم دهه اول محرم در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

مراسم دهه اول محرم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می شود. مراسم ها در سه نوبت پس از نماز صبح، ساعت 10:30 صبح و بعد از نماز عشا، با سخنرانی حجج اسلام صالحی خوانساری، میرشفیعی، میرباقری و ماندگاری برگزار می شوند.

*مراسم در حرم مطهر امام خمینی(ره)

آیین سوگواری در حرم مطهر امام خمینی(ره) هم متعاقبا اعلام خواهد شد.

*مؤسسه فرهنگی مذهبی دارالزهراء(س)  

موسسه فرهنگی مذهبی دارالزهرا از سه شنبه 4مهرماه به مدت شش شب، از ساعت 20 الی 22:15 مراسم عزاداری را با سخنرانی کوشا، خامنه‌ای، مرتضوی، سروش محلاتی، مجید انصاری و خسروی برگزار می‌کند. نشانی محل برگزاری این مراسم به شرح زیر است:

بزرگراه چمران، به سمت ولنجک، میدان دانشگاه، خیابان هشترودی، خیابان بیضاوی غربی، خیابان کیوان

*هیأت متوسلین به حضرت قاسم(س)

هیأت متوسلین به حضرت قاسم(س) نیز مراسم خود را از پنج‌شنبه 31 شهریورماه به مدت 11 شب از ساعت 19:30 الی 22:00 برقرار کرده است. سخنرانان این مراسم، حجج‌الاسلام زمانی‌قمی و موسویان هستند. محل برگزاری این مراسم نیز، خیابان رودکی، نرسیده به چهارراه امام خمینی(ره)، کوچه رئیسی اسکویی است.

*نشست‌های «عاشورا و امروز ما» با همکاری انجمن اندیشه و قلم، خانه اندیشمندان علوم انسانی و بنیاد اندیشه و احسان توحید

سلسله نشست‌های «عاشورا و امروز ما» از شب ششم تا شب سیزدهم محرم، مصادف با 4 تا 11 مهر 96 با سخنرانی صاحب‌نظران حوزه اندیشه دینی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات اللهی(ویلا)، نبش خیابان ورشو از ساعت 20 الی 22 برقرار است.

موضوعات بحث و سخنرانان این برنامه‌ها به شرح زیر است:

سه‌شنبه 4 مهر، شب ششم محرم؛ «دعا در عرفه، اجابت در عاشورا» دکتر سید محمدرضا بهشتی

چهارشنبه 5 مهر، شب هفتم محرم؛ «شناخت تاریخی فقهی قاتل امام حسین (ع)»  حجت‌الاسلام والمسلمین سید ضیاء مرتضوی

پنجشنبه 6 مهر، شب هشتم محرم؛ «گفت‌وگو در آموزه‌های دینی و واقعه کربلا» حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی

جمعه 7 مهر، شب تاسوعا؛ «بازخوانی هدف قیام امام حسین(ع)» حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی/ امام حسین ع و اصلاح امت  دکتر علی مطهری

شنبه 8 مهر، شب عاشورا؛ «انقلاب، ارزش یا روش؟ (تحلیلی بر مبنای نهضت حسینی) » حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی

یکشنبه 9 مهر، شب شام غریبان؛ «امام حسین ع و حیات انسانی» حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی

دوشنبه 10 مهر، شب دوازدهم محرم؛ «عاشورا، جلوه‌گاه زیبایی‌ها» حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان

*مراسم عزاداری در دانشگاه‌ها

*هیأت پیروان شهدای دانشگاه صنعتی امیرکبیر

هیأت پیروان شهدای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دهه اول محرم از ساعت 19:30 الی 22:30 با سخنرانی حجج اسلام سیدمهدی میراحمدی و سیدحسن علوی در مسجد این دانشگاه به آدرس خیابان حافظ خیابان رشت دانشگاه صنعتی امیرکبیر مسجد دانشگاه برگزار می‌شود.

*هیأت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع)

هیأت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) از پنج‌شنبه 30 شهریورماه به مدت 11 شب با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان، بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود. محل برگزاری این مراسم نیز به این شرح است:

بزرگراه چمران، پل مدیریت، مسجد دانشگاه امام صادق(ع)

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.