طبق آخرین گزارش های منتشر شده، در حال حاضر، ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۴۵ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

وزارت بهداشت در اطلاعیه ای با اشاره به شناسایی ۱۹۳۶ بیمار جدید کووید۱۹ در شبانه روز گذشته اعلام کرد: مجموع واکسن های تزریق شده در کشور از مرز ۱۱۹ میلیون دُز گذشت.

تاکنون ۵۹ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۷۹۵ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۱۶۰ نفر دُز دوم و ۷ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۹ میلیون و ۵۴ هزار و ۲۷۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۱۹ هزار و ۲۱۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۹ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۶۹۸ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۵۷۲ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون ۳۴ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

دو هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۴۱ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۷۴۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

آخرین بار ۵ خرداد سال گذشته، رکورد ۳۴ فوتی در روز ثبت شده بود.  

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.

 خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.  

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی روز دوشنبه ششم دی ماه گفت: تا کنون ۳۴ مورد ابتلا به سویه جدید اُمیکرون در کشور شناسایی شده و هشت مورد مشکوک نیز در حال آزمایش و تست‌های تشخیصی هستند.  

محمد هاشمی یادآور شد: تا کنون ۱۵ مورد ابتلا به اُمیکرون در تهران، پنج مورد در مشهد، پنج مورد در هرمزگان، ۲ مورد در بوشهر، ۲ مورد در شیراز و در هر یک از شهرهای بابل، اصفهان، ارومیه، کرج و اراک، یک مورد شناسایی شده است.  

وی افزود: همچنین هشت مورد مشکوک به ابتلا به این سویه در کشور در حال آزمایش است که سه مورد در استان یزد، سه مورد در استان هرمزگان، یک مورد در بوشهر و یک مورد نیز در گلستان است.  

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا،  گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

 

نهم دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها 

جدیدترین سویه کرونا یعنی اُمیکرون این روزها در شهرهای مختلف در حال چرخش است و بیم آن می رود که با عادی انگاری و بی توجهی برخی به شیوه نامه های بهداشتی و همچنین درنگ در تزریق واکسن تعداد مبتلایان یکبار دیگر روند صعودی بخود بگیرد .

در حالیکه نگرانی‌ها نسبت به شروع پیک جدید سویه جدید کرونا، افزایش یافته است که کارشناسان حوزه سلامت همچنان بر لزوم رعایت توصیه های بهداشتی و واکسیناسیون بویژه تزریق دز سوم تاکید دارند.

افزایش ابتلا به سویه جهش یافته اُمیکرون در استان‌های کشور یک زنگ خطر است چرا که قدرت سرایت این ویروس پنج تا ۱۰ برابر دلتاست و می تواند به سرعت عده زیادی را درگیر کند.

سازمان جهانی بهداشت هم روز گذشته در پی افزایش ۱۱ درصدی شمار جهانی مبتلایان به کووید-۱۹ نسبت به هفته گذشته، خطر ناشی از سویه اومیکرون را همچنان بالا توصیف کرد.

دانشمندان نیز بر این باور هستند که گسترش سریع این سویه به دلیل توانایی اُمیکرون در فرار از سیستم ایمنی بدن و افزایش ذاتی سرایت پذیری آن است.

اُمیکرون سرعت ابتلای انفجاری دارد و تزریق واکسن و رعایت نکات بهداشتی راهکارهای  مقابله با آن است و بر اساس آمار منتشره اکنون بیش از ۱۱۰ کشور آلوده به سویه جدید کرونا است.

 علایم امیکرون مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا شامل تب و سرفه است که استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی و همچنین تزریق و تکمیل دزهای واکسن از مهمترین راهکارهای پیشگیری و ابتلا به ویروس کرونا و اُمیکرون است.

وضعیت کرونایی کشور

بر اساس گزارش های رسیده چهار بیمار مبتلا به کرونا هم طی شبانه روز گذشته در استان قزوین جان خود را از دست دادند و  به این ترتیب تعداد فوتی های کرونا در استان قزوین به ۲ هزار و ۶۷۷ نفر افزایش یافت.

در شبانه روز گذشته ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان قزوین شناسایی و همچنین ۳۹ تن نیز در بیمارستان ها بستری شدند.

 یک فوق تخصص ریه در یزد از افزایش مبتلایان سرپایی کرونا در این استان طی ۲ هفته اخیر خبر داد و هشدار داد: شهروندان، امیکرون را جدی بگیرند چون قدرت سرایت آن بالاست.

دکتر فاطمه سادات آقایی گفت: علائم مراجعه کنندگان ما سر درد، گلو درد، ضعف و بی حالی و در برخی هم تب است.

در ایلام و  به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ، طی چهار روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در ایلام ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه هزار و ۱۷۴ نفر است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: هشت مبتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی ایلام بستری شدند و مجموع بستری استان با احتساب موارد جدید ۴۶ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز اعلام کرد: با بستری شدن ۱۴ نفر از مبتلایان جدید در مراکز درمانی طی ۲۴ ساعت گذشته، پایین‌ترین آمار مبتلایان روزانه به کووید.۱۹ در این استان پس از ۶ ماه به ثبت رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  این تعداد بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل را ۱۷۵ نفر از کمتر بالاترین رکورد ثبت شده در این استان ذکر کرد.

وی ادامه افزود: با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان کرونا طی شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۶۱۱ نفر رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس گفت: آمار مراجعه کودکان با علائم مشکوک به کرونا مانند مشکلات تنفسی و گوارشی در مراکز درمانی و مطب‌های این شهرستان در ۲ هفته اخیر روبه افزایش است.

فرهاد بدیعی اظهارداشت: تعداد مراجعه کودکان بیمار که بیشتر آنان علائم سرماخوردگی، مشکلات تنفسی و گوارشی دارند در مراکز درمانی و مطب‌ها در ۲ هفته اخیر بیشتر شده و هم اینک در بیمارستان طالقانی ۱۲ کودک با علائم مشکوک به کرونا بستری هستند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹ بیمار در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۴۹ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

«مهدی محمدی»  با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان فوتی نداشتیم، افزود: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همان ۲ هزار و ۹۲۵ نفر روز قبل (چهارشنبه) است.

در خبری دیگر از  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، موردی از مرگ و میر بر اثر کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت نشد و شمار جانباختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همچنان ۲ هزار و ۶۸۲ نفر است.

دکتر مریم کوشکی علام کرد: ۳۰ ابتلای جدید به کووید ۱۹طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۱۱۹نفر رسید.

اکنون تنها شهرستان پلدختر در وضعیت زرد است و شهرستان های خرم آباد، رومشکان، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

 رئیس سازمان اورژانس کشور هم در سفری به آبادان و د سی و پنجمین همایش روسای مراکز اورژانس کشور گفت: ۱۰ هزار نفر از کارکنان فوریت‌های پزشکی (اورژانس) از ابتدای اپیدمی بیماری کووید ۱۹ تا کنون به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

جعفر میعادفر اظهار داشت: در ایام فراگیری کرونا اروژانس کشور ۱۹ شهید را تقدیم کرده است که یکی از همین شهدا از دانشگاه علوم پزشکی آبادان است.پرسنل اورژانس کشور بیش از ۲۰ هزار نفر هستند که نیمی از آنها دچار بیماری کووید۱۹ شدند و علی رغم اینکه می دانیم که این بیماری زجر آور و ناتوان کننده است اما همکارانمان همچنان به خدمات رسانی ادامه می دهند. 

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور هم در این همایش گفت که  ۸۰۰ گروه جهادی در قالب خادمان راهیان نور، در دوران فراگیری کرونا و در ۲ سال اخیر، با حضور در مراکز درمانی و خدماتی به کمک مدافعان سلامت شتافتند.

سردار نادر ادیبی  افزود: ستاد راهیان نور در ۲ سال گذشته با شیوع کرونا، سفرهای کاروانی خود را لغو کرد و با حضور در کنار مدافعان سلامت، برای قطع زنجیره انتقال کرونا در کشور تلاش زیادی داشت. مجموعه راهیان نور تمامی امکانات خود را در اختیار ستاد ملی مدیریت کرونا قرار داد و در این مدت بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز به صورت جهادی در کنار مدافعان جبهه سلامت بودند.

تداوم واکسیناسیون  

به مدد واکسیناسیون و رعایت عمومی پروتکل های بهداشتی، موفقیت زیادی در زمینه کنترل شیوع سویه های قدیمی تر کرونا در کشور  به دست آمده است، اما سویه اومیکرون تهدید جدی و تازه ای است که مقابله با آن و جلوگیری از تکرار تجربه‌های مرگبار و تلخ کرونایی، حساسیت بیشتر مردم و مسوولان را می طلبد.

کاهش آمار جانباختگان و مبتلایان در هفته های اخیر و پس از عبور از خیز پنجم کرونا  بدون تردید به دلیل افزایش واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری جامعه است که ادامه این روند تزریق دز سوم در کاهش ابتلا به سویه جدید به طور قطع موثر خواهد بود.

تاکنون ۵۹ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۷۹۵ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۱۶۰ نفر دُز دوم و ۷ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۹ میلیون و ۵۴ هزار و ۲۷۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۱۹ هزار و ۲۱۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با حذف محدودیت زمانی تزریق واکسن کرونا بعد از هفته ۱۲ بارداری، در حال حاضر مادران باردار در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی از ابتدای بارداری نیز می توانند، واکسن کرونا دریافت کنند.

دکتر محمد احمدیان  افزود: تاکنون ۸۱ درصد از مادران باردار در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی دز اول و ۶۱ درصد آنان نیز دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در قالب سیزدهمین سفر استانی دولت به استان قم  به صورت سرزده از مرکز واکسیناسیون مصلای قدس قم بازدید کرد  و  درجریان روند واکسینه کردن همشهریان قمی قرار گرفت.

بهرام عین اللهی  همچنین از تلاش‌های واکسیناتورهای استان قدردانی کرد.

 

کرونا یک خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با مرگ یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۵۷ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۱۳۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

وی افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۹ نفر بود که ۳۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری خاطرنشان کرد: همچنین ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۰ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۵۱، بهار یک هزار و ۵۶۹، تویسرکان یک هزار و ۵۸۸، رزن یک هزار و ۲۴۲، درگزین ۴۲۰، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۶ نفر است.

طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۸۰۰ نفر در ملایر،  چهارهزار و ۱۷۰ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۵۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۹ شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد،  رزن و نهاوند» در وضعیت آبی و شهرستان «کبودراهنگ» در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

کرونا در قم جان یک تَن دیگر را گرفت 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته یک تَن که نتیجه آزمایش کرونای آن مثبت شده بود، جان خود را از دست داد.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به نهم دی‌ماه ۲۳ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی همچنین بستری شدن ۱۵ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۳ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز با تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی اضافه کرد: درحال حاضر ۹۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری هستند که ۹ تَن از آنها به دلیل وخیم بودن وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: از ۲۳۷ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۹ مورد مثبت شد.

وی در ادامه افزود: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون همگانی کرونا در قم یک میلیون و ۵۲۴ هزار و ۴۷۳ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

 

۲۷ بیمار کووید۱۹ در البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۲۷ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان پذیرش و بستری شدند.

دکتر شهرام صیادی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ۸۰ هزار و ۳۴۷ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۷۳ هزار و۷۳۱ بیمار آنان بهبود یافته اند.

وی بیان داشت: اکنون ۱۳۱  بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت درمان قرار دارند.

صیادی گفت :  خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوت قطعی ناشی از بیماری کووید ۱۹ دراستان ثبت نشده است

کرونا تاکنون ۶ هزار و ۴۸۴ قربانی در البرز داشته است .

پس از موج پنجم کرونا این نهمین روز است که بدون فوت ناشی از کووید۱۹ در البرز ثبت می شود.

استان البرز دارای هفت شهرستان تابعه است که تمام مناطق این استان  اکنون آبی کرونایی هستند.

تزریق واکسن ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است.

 

ثبت پنجمین روز بدون فوتی کرونا در لرستان 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: موردی از مرگ و میر بر اثر کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت نشد و شمار جانباختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همچنان ۲ هزار و ۶۸۲ نفر است.

دکتر مریم کوشکی روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: ۳۰ ابتلای جدید به کووید ۱۹طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۱۱۹نفر رسید.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۰۶بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

اکنون تنها شهرستان پلدختر در وضعیت زرد است و شهرستان های خرم آباد، رومشکان، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

 

ثبت پایین‌ترین آمار مبتلایان کرونا در اردبیل پس از ۶ ماه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: با بستری شدن ۱۴ نفر از مبتلایان جدید در مراکز درمانی طی ۲۴ ساعت گذشته، پایین‌ترین آمار مبتلایان روزانه به کووید.۱۹ در این استان پس از ۶ ماه به ثبت رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز پنجشنبه این تعداد بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل را ۱۷۵ نفر از کمتر بالاترین رکورد ثبت شده در این استان ذکر کرد.

وی با اشاره به کاهش مجموع مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به ۱۱۶ نفر پس از ۶ ماه گفت: این آمار نیز ۷۸۱ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه افزود: با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان کرونا طی شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۶۱۱ نفر رسید.

وی وضعیت شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل را پایدار اعلام کرد و با اشاره به احتمال اوج‌گیری شیوع کرونا در این استان بیان کرد: شیب نزولی شیوع این بیماری با روندی کند ادامه دارد.

دکتر حبیب‌زاده با اشاره به بستری شدن ۲۶ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۲۶ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: هم‌اکنون به جز شهرستان پارس‌آباد که در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد، بقیه شهرستان‌های استان شامل بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز، نمین، مشکین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی شیوع قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه اعلام کرد: هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد ولی با تایید ابتلای یکی از شهروندان استان اردبیل به سویه اومیکرون کرونا در استان هرمزگان، بیم شیوع موج ششم کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

دکتر حبیب زاده با تاکید بر استفاده از ماسک، ایجاد تهویه در فضاهای سرپوشیده و رعایت فاصله اجتماعی اظهار کرد: کیت تشخیصی اومیکرون در استان وجود دارد و برای مواردی که سابقه تماس با فرد مبتلا داشته‌اند، استفاده خواهد شد ولی مرسوم است که بعد از غالب شدن یک سویه در کشور، نیاز به انجام تست نیست و موارد مثبت بیماری از نوع اومیکرون خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان افزود: طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۷۸۷ هزار و ۳۱۹ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

وی از تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۸۰ درصد جمعیت هدف ساکن این استان خبر داد و افزود: تاکنون ۹۰۷ هزار و ۱۶۹ دُز واکسن نوبت اول و ۷۸۵ هزار و ۹۷ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: تاکنون برای ۹۵ هزار و ۵۳ نفر از گروه‌های سنی واجدان شرایط در استان اردبیل، دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده است.

وی با اشاره به تزریق دُز اول واکسن کرونا برای بیش از ۹۵ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن در استان اردبیل گفت: امیدواریم با ادامه همین روند، قبل از شیوع احتمالی موج ششم تمام افراد واجد شرایط دُز اول تا سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین بیان کرد: پس از هشدار در خصوص احتمال شیوع سویه جدید اومیکرون ویروس کرونا و بروز موج ششم، همزمان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا و امکان واکسیناسیون بیشتر، استقبال مردمی از واکسیناسیون طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

دکتر حبیب‌زاده در ادامه با هشدار به احتمال گسترش شیوع کرونا در استان اردبیل اظهار کرد: همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر سه دُز واکسن کرونا را جدی بگیرند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی واکسیناسیون وزارت بهداشت آمار کرونا در ایران اسامی استان های قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ شهرها رنگ شهرهای کشور رنگ بندی شهرها رنگ شهرهای کشور کرونا رنگ شهرهای ایران رنگ شهرهای ایران امروز رنگ شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ شهرها از نظر کرونایی رنگ بندی استان های کشور کرونایی واکسیناسیون کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ شهرها و استان های کشور رنگ شهرها و استان های کشور از نظر کرونا رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا اسامی استان های قرمز کرونایی واکسیناسیون در ایران رنگ بندی شهرها جدید
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.