طبق تازه ترین آمار و توضیحات ارائه شده مسئولین، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و خبر مهم دیگر اینکه فوتی‌های کرونا در تهران کاهشی شده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۲۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۵ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۷۰۴بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۲۹۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۷۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۳۳ هزار و ۲۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۴۶۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر بروز بیماری ها گفت: آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ زودرس بعد از فشارخون، مصرف دخانیات و سوء تغذیه در دنیاست و بعد از مصرف دخانیات دومین عامل مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

وی ادامه داد: افزایش آلودگی هوا موجب آسیب به دستگاه تنفسی می شود و کیفیت پایین هوا خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی و بیماریهای مزمن تنفسی را افزایش می دهد، بنابراین به افرادی که بیماری زمینه ای دارند توصیه اکید می شود که در زمان آلودگی هوا از منزل خارج نشوند.

لاری گفت: آلودگی هوا خطر بروز بیماری کووید۱۹ و آنفلوانزا را نیز افزایش می دهد بنابراین به منظور کاهش بروز این بیماری ها در زمان اپیدمی کرونا لازم است افرادی که در معرض خطر هستند قبل از خروج از منزل از طریق سایت ها و رسانه ها وضعیت هوا را بررسی کنند و در صورت آلودگی هوا تا جای ممکن از خانه خارج نشوند.

وی ادامه داد: بهترین راهکار برای دورماندن از عوارض آلودگی هوا ماندن در خانه است اما در صورت ضرورت خروج از منزل حتما باید از ماسک استفاده شود و فاصله فیزیکی با دیگران رعایت شود، قدم زدن و دومین در شرایط آلودگی هوا خطرناک است و نباید انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: توصیه می شود در زمان آلودگی هوا بیشتر از سبزی و میوه استفاده شود و از مصرف غذاهای چرب، فست فودها و غذاهای فرآوری شده خودداری شود.

وی افزود: اگر در خانه از دستگاه تصفیه هوا استفاده می شود لازم است در زمان آلودگی هوا فیلترهای آن تمییز یا تعویض شود و استفاده از دستگاههای ازن ساز و دستگاههایی که با اشعه ماورای بنفش کار می کنند، توصیه نمی شود.


آخرین وضعیت استان ها

رعایت شیوه نامه های بهداشتی و اجرای محدودیت ها از ابتدای آذرماه کم کم ما را از روزهای قرمز کرونایی جدا و رنگ روزهایمان را پاییزی کرده است؛با پرهیز از دورهمی هایی یلدایی و در خانه ماندن تلاش کنیم تا در روزهای پیش رو شادی با هم بودن دوران پسا کرونا را به تجربه بنشینیم .

شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال آهسته آهسته از راه می رسد شبی که به رسم سنتی دیرینه با شب نشینی و دورهمی های خانوادگی همراه است، دورهمی هایی که بیم دوباره شیوع ویروس کرونا را به همراه دارد ،امسال باید همه با هم و به پاس زحمات کادر درمان و برای ریشه کنی این ویروس،یلدای دورهم نبودن را  تجربه کنیم چرا که کرونا همچنان در کمین نشسته تا از جمع ها تفریق کند و ما را در غم عزیزانمان بنشاند.

با فراگیر شدن بیماری کرونا ، یلدای سال ۹۹ را باید به گونه ای متفاوت برگزار کنیم ، توصیه تمامی کارشناسان بر این است که برای در امان ماندن و  شاد بودن اینبار نباید دورهم بود بلکه باید از هم دور بود و فاصله داشت ، امسال تلفن های همراه به کمکمان می آیند تا با استفاده از فضای مجازی و ارتباط تصویری با دیگر اعضای خانواده به ویژه بزرگان فامیل بلندترین شب سال را طوری دیگر جشن بگیریم و به یکدیگر تبریک بگوییم چرا که هنوز درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد و زمان دسترسی به واکسن هم مشخص نیست.

آنچه مسلم است اینکه، بازگشت شهرها از شرایط قرمز به نارنجی و زرد به معنای رسیدن به شرایط عادی نیست و جدی نگرفتن راه های مقابله با بیماری کووید ۱۹ و شرکت در دورهمی های خانوادگی  بطور قطع  موج دیگری از شیوع این ویروس را در روزهای سرد سال به همراه خواهد  داشت .

بر اساس آخرین گزارش ها، هم اکنون  ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند، بنابراین شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز بسر می برند.

 رصد اخبار پس از اعمال محدودیت ها نشان می دهد که آمار جانباختگان و مبتلایان به کرونا در بیشتر مناطق کشور با فراز و فرودهایی همراه است و طبق اعلام متخصصان آثار محدودیت ها در هفته های آینده  بیشتر نمایان خواهد شد اما همچنان توصیه ها بر رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری است .

شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا، محدودیت ها، نظارت ها، شمار مبتلایان و جانباختگان و تسهیلات پرداختی به خسارت دیدگان در تازه ترین خبرها در ۲۴ ساعت گذشته به شرح زیر است :

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نسبت به دورهمی‌های خانوادگی و شلوغی شهر و بازار در آستانه شب یلدا هشدار داد و گفت: افزایش دو ساعت فعالیت اصناف تا حدودی دغدغه و نگرانی مجموعه بهداشت و درمان و ستاد مدیریت کرونا شهرستان را بیشتر کرده است.

وحید یگانه، اظهار داشت: رصد بازار بویژه در میدان مرکزی شهر جدید لار بین ساعات ۱۷ تا ۱۹ ظرف دو روز گذشته بیانگر افزایش چشمگیر و هجوم شهروندان برای خرید شب یلداست که بدون شک ادامه این روند وضعیت شهرستان را برای روزها و هفته های آینده با چالش و بالارفتن شمارمبتلایان مواجه خواهد کرد.

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان  نیز گفت: با عنایت به درخواست شهروندان ماموران انتظامی که همگی خانم بودند به یک باشگاه مراجعه کردند که با تعداد ورزشکاران زن در یک فضای محدود سرپوشیده مواجه شدند که خلاف مصوبات ستاد مبارزه با کرونا بود به همین دلیل خواستار تعطیلی فعالیت آنان شدند.

سرهنگ حکیم عبدالهی اضافه کرد: پس از درخواست ماموران اماکن برای متوقف کردن فعالیت باشگاه، مسئولان آن برای تعطیل نکردن مقاومت و سپس در یک اقدام عجیب اخباری را در فضای مجازی منتشر کردند که  موجب تشویش اذهان عمومی شد که ماموران انتظامی اماکن این فرماندهی  نیز با هماهنگی دستگاه قضایی اقدام به تعطیلی و پلمب آن نمودند.

از بندرعباس و به نقل از  فرماندار پارسیان آمده است که  ضمن توزیع ۲۰هزار بسته معیشتی، ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به کارآفرینان، اصناف و آسیب دیدگان از شیوع کرونا نیز در این شهرستان پرداخت شده است.

مجتبی رضاپور  در نشست بررسی مسائل و مشکل‌های طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: اعطای تسهیلات و توزیع بسته‌های معیشتی همچنان در این شهرستان ادامه دارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی  هم از تامین  ۱۰۰ درصدی نیاز بیمارستانی بیماران کرونایی استان به پلاسما خبر داد و گفت :از ابتدای سال تاکنون ۶۷۷ واحد پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونا در استان اهدا شد که ۵۲۲ واحد به روش فرزیس و ۱۵۵ واحد به صورت پلاسمای ریکاور بوده است.

ابراهیم میری مقدم افزود:  با توجه به آغاز فصل سرما از بهبودیافتگان کرونایی درخواست داریم برای اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون استان مراجعه کنند.

افزایش شیوع کرونا در استان اردبیل پس از حدود ۲ ماه روند صعودی با اجرای مقررات سختگیرانه و قرنطینه سه هفته‌‌ای طی چند روز اخیر متوقف شد و شواهد نشان می‌‎دهد که شدت ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید.۱۹ در این استان در حال کاهش است.

 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  اعلام کرد: پس از اجرای قرنطینه سخت‌گیرانه سه هفته‌ای در استان طی سه روز گذشته آمار فوتی‌ها در این استان تک رقمی شده و مجموع آمار بستری‌ها نیز به زیر ۴۰۰ نفر کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در شبانه ‌روز گذشته، تعداد فوتی‌های کرونا در این استان به هفت نفر کاهش یافته که ۱۵ نفر کمتر از بالاترین رکورد در این زمینه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طرح اعطای تسهیلات برای آسیب‌دیدگان ناشی از شیوع بیماری کرونا در استان همچنان ادامه دارد از پرداخت ۱۶۲ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش به متقاضیان خبرداد .

ابوالفضل عبادی  افزود: سهم آذربایجان‌غربی از اعطای این تسهیلات هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان است که برای استفاده از آن به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان متقاضی وجود دارد و تاکنون ۵۳ درصد از آن به افراد واجد شرایط از سوی بانک‌های عامل پرداخت شده ‌است.

وی افزود: بیمه بیکاری نیز از اوایل اسفند برقرار شده و حدود ۲۵ هزار نفر در سطح استان جهت دریافت بیمه ثبت‌نام کردند که پس از پالایش‌های لازم ۱۸ هزار نفر مشمول دریافت مقرری بیمه کرونا شدند.

در کنار اخباری از ابتلا و فوت بیماران کرونایی خبرهای خوشی هم از تلاش محققان ایرانی برای تولید داروی رمدسیویر( دارویی برای بهبود نسبی بیماران کرونا) با این عنوان که ایران چهارمین کشور تولیدکننده داروی رمدسیویر  منتشر شده است .

متخصصان و محققان شرکت روناک دارو که در شهر صنعتی کاوه واقع در ۱۰ کیلومتری شمال شهر ساوه واقع است در فروردین امسال پس از سه ماه کار پژوهشی و تحقیقاتی موفق شدند به فرمولاسیون داروی رمدسیویر دست یابند و به سرعت آن را به تولید انبوه برسانند.

داروی تولیدی شرکت ساوجی از نظر کیفی توان رقابت با مشابه خارجی خود را دارد و ضمن تامین نیازهای داخلی، مازاد آن به کشورهای دیگر هم صادر می شود.

بهره برداری از طرح دانش‌بنیان تولید سوآپ‌های نمونه‌برداری ویروس کرونا در شهرکرد نیز خبر خوش دیگری بود که امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوازدهمین آیین پویش ره‌سلامت و همزمان با روز ملی پژوهش از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد و به اطلاع مردم رسید.

این طرح با  تلاش‌های پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری  و به همت  شرکت زیست‌رویش این استان با تولید سوآپ‌های داکرون( وسیله ای شبیه گوش پاک کن  برای نمونه برداری ) انجام شده است .

وزیر بهداشت در آیین بهره برداری از این طرح گفت :با تولید انبوه سوآپ‌های نمونه‌برداری ویروس کرونا بار سنگینی از دوش حوزه بهداشت و سلامت برداشته شد که اقدام بسیار ارزشمندی به شمار می‌رود.

 سوآپ‌های نمونه‌برداری که پیش از این با دستگاه‌های خارجی تولید می‌شد علاوه ‌بر اینکه شکننده بود، به سبب جذب بالای پنبه هیدروفیلی، نمونه سریع جذب می‌شد و بدین ترتیب بسیاری از آزمایش‌های تشخیص کرونا منفی کاذب اعلام می‌شد.

 سوآپ‌های داکرون تولید شده از سوی شرکت زیست‌رویش دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، هم قابل انعطاف است که از شکستگی دستگاه جلوگیری می‌کند و هم با پنبه مصنوعی پلی‌استر تولید شده و قدرت جذب نمونه را کاهش می‌دهد.

در البرز هم همزمان با هفته پژوهش ، شاهد رونمایی از  داروی تمزیوا برای درمان کووید ۱۹  با پیام دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به صورت ویدئوکنفرانس بودیم.

داروی تمزیوا محصول جدید شرکت داروسازی آریوژن فارمد استان البرز بوده که نقش موثری در درمان بیماران کووید ۱۹  دارد که با تولید این دارو افزون برتامین نیازهای درمانی، از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور  جلوگیری می شود.

  در شرایط کنونی پاندمی کرونا، سندرم رهاسازی سایتوکاین به عنوان یکی از علل اصلی وخامت حال بیماران مبتلا به ۱۹-COVID شناخته شده است. از این رو استفاده از توسیلیزومب، در جهان به عنوان یکی از گزینه های درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا که در مرحله وخیم بیماری هستند، مورد توجه قرار گرفته است.

از رشت هم خبر آمده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیداری مجازی با خانواده نخستین شهیده مدافع سلامت کشور نرجس خانعلی زاده در کلاچای گیلان بیان کرد : شهدای مدافع سلامت نماد انسانیت هستند و کادر درمان همواره به وظایف انسانی، ملی و انقلابی خویش عمل کرده اند.

سید عباس صالحی افزود: کادر درمان هم در هشت سال دفاع مقدس و هم ۱۰ ماه اخیر در مقابله با کرونا نشان دادند برای انجام تعهدات انسانی خویش در هر شرایطی در خط مقدم حضور دارند.کار جهادی وجه بارز تشابه این دو دوره سخت در انقلاب اسلامی است و این راه، ایران اسلامی را به اوج عزت می رساند.

وی تکریم از شهدای مدافع سلامت را ادای احترام به مقام شامخ شهیدان توصیف و بیان کرد: محضر خانواده های شهدا نوعی درس آموزی است.

 طرح ملی «سه‌شنبه های تکریم» به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با هدف ارج نهادن به مقام شهدا و خانواده معظم آنها به صورت هفتگی در سراسر کشور به همت کانون های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می‌شود.

همچنین بنا به گفته مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم ، در طرح محله محور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی تاکنون بیش از ۳۰ هزار شهروند این استان توسط تیم‌های کارشناسی مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

 طرح محله محور کووید ۱۹ که به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شده، از اول آذرماه جاری به اجرا درآمده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفندماه ادامه داشته باشد.

کرونا خسارت های زیادی هم به بخش گردشگری وارد کرده است و به گفته مدیرکل امور عشایر فارس ، هزینه تولید و معیشت عشایر مخصوصا با تعطیلی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و گردشگری تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و دستگاه‌های مرتبط و متولی باید با اتخاذ تدابیر لازم و ارایه تسهیلات بلند مدت کم بهره مانع توقف کامل این اقامتگاه‌ها شوند. 

روح الله بهرامی افزود: جامعه  عشایر کوچنده  فارس به دلیل شیوه زندگی و فرهنگ و سنت های اصیل و ارزشمند و  ارتباط تنگاتنگ با جاذبه های طبیعی، یکی از جوامع تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری هستند.

وی  بیان کرد:۲۴ کانون بوم گردی عشایری دارای مجوز در قالب اقامتگاه های بوم گردی عشایری در نقاط مختلف ییلاقی و قشلاقی فارس که در مناطق قشلاقی از اواخر زمستان تا اواخر اردیبهشت و در مناطق ییلاقی از اوایل خرداد تا اواخر شهریور فعال بودند، به دلیل وجود بیماری کرونا عملا فعالیت گردشگری آنان با توجه به نبود گردشگر بسیار کند و راکد شده است.


تعداد جان‌باختگان کرونا در لرستان به یکهزار و ۲۳۳ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یکهزار و ۲۳۳ شهروند این استان تا ۲۳ آذرماه با ابتلای قطعی به کرونا جان باخته‌اند.

"مریم کوشکی" روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب به خبرنگاران افزود: تا ۲۳ آذرماه ۱۵۰ هزار و ۷۵۷ نمونه مشکوک کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۴۹ هزار و۹۲۸ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا این تاریخ ابتلای قطعی ۵۸ هزار و ۴۱۲ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یکهزار و ۲۳۳ نفر نیز جان باخته اند.

رنگ بندی وضعیت کرونا در تمامی شهرهای استان نارنجی است و این شرایط تا اعلام بعدی در هفته آینده قابل استناد است.

تا ۲۲ آذرماه ابتلای قطعی ۵۸ هزار و ۲۶۴ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده بود که از این تعداد یکهزار و ۲۳۰ نفر نیز جان باخته اند.

 

فوتی‌های کرونا در تهران کاهشی شد

استاندار تهران با اشاره به کاهش میزان مبتلایان و همچنین بستری و فوتی های ویروس کرونا در این استان اعلام کرد: با اعمال محدودیت‌ها و انجام اقدامات مختلف این بیماری گرچه هنوز به شرایط پایداری نرسیدیم اما نسبت به آبان‌ماه این بیماری در حال مدیریت شدن است.

انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در جلسه بررسی طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: در حال حاضر شرایط استان تهران نسبت به ماه گذشته بهتر شده به گونه ای که شهرستان رباط کریم در ۷۲ ساعت اخیر هیچ مورد فوتی نداشته است.

وی افزود: اوج بستری بیماران استان تهران در روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان ماه بود و که ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در بیمارستان بستری داشتیم و  در آن زمان روزانه ۱۸۲ تا ۱۹۰ نفر  به واسطه کرونا یا مشکوک به کرونا جان خود را از دست دادند.

به گفته استاندار تهران، با شروع محدودیت ها توانستیم تهران را سبک کنیم و شاهد کاهش تلفات این بیماری در استان بودیم اما هیچ امیدواری برای پایداری و کاهش بیماری وجود ندارد و شلوغی این روزهای تهران به ما هشدار می دهد که ممکن است دوباره در هفته آینده با پیک دیگری مواجه شویم.

آمار ۳ میلیون نفر در اختیار نداریم

وی در این جلسه تاکید کرد: به گفته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که متولی ثبت اطلاعات افراد در استان تهران است اعلام شد که اطلاعات و آمار سه میلیون نفر از جمعیت استان در اختیار نداریم که باید اطلاعات این افراد در سامانه سیب به ثبت برسد.

استاندار تهران با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده تا زمانی که واکسن به صورت قطعی برای این بیماری اعلام نشده تنها راه مقابله و پیشگیری از آن فاصله گذاری اجتماعی، رعایت موارد بهداشتی، افزایش تست‌ها و قرنطینه است تاکید کرد:‌ در ۲۳ آذر ماه با اعمال موارد مطرح شده توانستیم میزان بستری را به ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در استان تهران برسانیم و همچنین موارد مرگ و میر در روز ۲۳ آذر ۸۰ مرگ قطعی و مشکوک در اثر کرونا گزارش شده است.

 وی خاطرنشان کرد: اگر کار را رها کنیم برگشت به حالت قبل اتفاق خواهد افتاد چرا که آنچه که امروز به آن دست یافته‌ایم ناشی از اقداماتی است که در روزهای گذشته به دلیل اعمال محدودیت‌ها و افزایش فاصله‌گذاری صورت گرفته است.

شناسایی ۸۰ هزار فاقد ماسک

محسنی بندپی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز گفت: هم اکنون بیش از هشت هزار نفر فاقد ماسک توسط دوربین‌ها شناسایی شده‌اند که نسبت به جریمه آنها اقدام شده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح شهید سلیمانی در استان تهران نیز گفت: شناسایی و بیماریابی به موقع و مداخلات به‌هنگام و تعیین نقاهتگاه‌ها از اهداف این طرح است که البته برای اجرا کردن این طرح با چند مشکل مواجه هستیم.

به گفته استاندار تهران، تامین منابع مالی و جذب نیروی انسانی از داوطلبان هلال احمر از جمله برنامه هایی است که برای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت:‌ جلوگیری از افزایش بیماری فقط با مداخلات به موقع و قطع چرخه ویروس میسر می‌شود که متاسفانه در حال حاضر فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس از ۳۰ به ۶۰ درصد رسیده است و باید به سرعت راه‌ حلی برای آن اندیشیده شود.

در این جلسه همچنین گزارش شد که ۳۰۰ سرای محلات برای اجرایی شدن این طرح آماده است و طبق گزارش فرمانداران در شهرستان های استان تهران تیم هایی متشکل از بهداشت و درمان، سپاه، هلال احمر، بسیج و سایر دستگاه ها برای اجرای دقیق این طرح آماده هستند.

 

شمار فوتی‌های ناشی از کرونا در گیلانغرب به ۶۰ تن رسید

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: شمار فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان به ۶۰ نفر رسید که ۶ مورد آن در سه روز گذشته به ثبت رسیده است.

 دکتر شاپور جهانی روز سه شنبه افزود: خوشبختانه باتوجه به اعمال محدودیت ها و همکاری مردم کاهش آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان محسوس است.

 وی اظهار داشت: موارد فوتی سه روز اخیر نیز مربوط به بستری های قبلی بوده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: طرح ملی شهید سلیمانی با جدیت در این شهرستان در حال اجرا است و تاکنون ۲۶ هزار و ۳۵۰ نفر در طرح غربالگری کرونا آموزش دیدند و علاوه بر ارایه خدمات مراقبتی همزمان نسبت به ارایه خدمات حمایتی نیز به خانوارهای محروم اقدام می شود.

جهانی ادامه داد: اجرای طرح سلیمانی سرعت بیشتری گرفته و هم اکنون روزانه به طور میانگین یک هزار و ۸۰۰ نفر مورد غربالگری قرار می گیرند.

او گفت: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون آزمایش حدود یک هزار نفر از افراد مثبت بوده و با اجرای محدودیت ها و مشارکت مردم میانگین مبتلایان جدید به روزانه کمتر از پنج نفر کاهش یافته است و هم اکنون مورد بستری در بیمارستان گیلانغرب نیز نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت استمرار همراهی مردم و همه اصناف، اضافه کرد: مراسم خاکسپاری و عزا هم با همکاری خانواده ها کاملا محدود شده و امید است مجموعه اقدام ها و محدودیت ها منجر به تحقق هدف های پیش بینی شده در قطع زنجیره کرونا شود.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.  

 

بیش از سه هزار روانسری غربالگری کرونا شدند

مدیر شبکه بهداشت و درمان روانسر گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون سه هزار و ۳۳۱ نفر برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ به مرکز ۱۶ ساعته این شهرستان مراجعه و غربالگری شدند.

محمدسعید سریری روز سه شنبه افزود: از یک هزار و ۹۰۰ مورد مراجعه کننده مشکوک به بیماری کووید ۱۹ نمونه گیری های لازم انجام شد که نتیجه آرمایش کرونا ۷۰۶ مورد مثبت اعلام شد.

وی تصریح کرد: از ۷۰۶ بیمار مبتلای به کرونا در این شهرستان ۵۲۷ مورد به صورت سرپایی و ۱۷۹ نفر نیز پس از بستری در مراکز درمانی ترخیص شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان روانسر ادامه داد: برای کنترل هرچه بهتر و بیشتر این بیماری، ۲ هزار و ۱۵۶ سالمند و ۳۸۸ مادر باردار به صورت تلفنی و مستمر مورد غربالگری قرار گرفتند.

سریری اظهار داشت: در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی نیز ۶۳۶ مورد بازدید نظارتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۵۷ تیم مراقبتی در اجرای طرح شهید سلیمانی مشارکت دارند، ادامه داد: ۱۸ خانوار این شهرستان زیرپوشش تیم حمایتی قرار گرفته و بسته های حمایتی دریافت کرده اند.

وی گفت: هم اکنون ۲۰ بیمار روانسری مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان کرمانشاه بستری هستند که هفت مورد آنها مثبت اعلام شده است.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

 

۸۲ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و عضو ستاد مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۸۲ نفر دیگر به کرونا در۲۴ ساعت گذشته در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۵ هزار و ۲۵۰ نفر افزایش یافت.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز سه شنبه در گفت‌وگو اظهار داشت: بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا در میان دانشگاههای علوم پزشکی سیستان‌وبلوچستان به حوزه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: هم‌اینک ۲۰۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: همچنین  از مجموع موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان ۸۷ نفر هم ‌اینک در بیمارستان‌های استان تحت درمان هستند.

وی از فوت یک بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان خبرداد و گفت: با افزوده شدن مورد جدید مجموع فوت شدگان کرونا در این استان به یکهزار و ۳۸ نفر رسیده است.

هاشمی اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروری است شهروندان و از جمله روستاییان استان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.