طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت تمام استان های کشورمان از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز، نارنجی و زرد به سر می برند و برخی شهرها هم وارد وضعیت مشکی شده اند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۵۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۰ آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۳۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۸۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۰۳ هزار و ۲۸۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۳۰ هزار و ۶۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۰۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با تشریح وضعیت اپیدمی کرونا در استان سمنان گفت: نمودار  موارد ابتلا و بستری کرونا در استان سمنان روند افزایشی دارد و روند صعودی آن با شیب تند و نگران کننده در حال امتداد است و به بالاترین میزان از زمان شروع اپیدمی کرونا رسیده است.

چهار شهر استان سمنان در وضعیت مشکی

وی افزود: هم اکنون شهرهای ارادان، مهدی شهر و سرخه از استان سمنان در وضعیت قرمز یعنی خیلی پر خطر و شهرهای دامغان، سمنان، شاهرود و گرمسار در این استان در وضعیت مشکی یعنی فوق پر خطر قرار دارند. ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه دو، سه و چهار در این شهرها در حال اجراست و لزوم اتخاذ محدودیت های مصوب در این شهرها امری لازم و ضروری است.

لاری ادامه داد: استان سمنان از نظر موارد بروز هفتگی موارد جدید کرونا دومین استان کشور و از نظر موارد هفتگی مرگ و میر چهارمین استان کشور است. میزان موارد مثبت کرونا در هفته گذشته در این استان ۶۷ نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر بوده است و میزان مرگ و میر هفتگی در استان سمنان ۷۹.۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر بوده است که در هر دو مورد از میانگین کشور با اختلاف بالاتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میانگین سن بستری کووید۱۹ در استان سمنان ۵۷ سال، میانگین سن فوتی ها در این استان بر اثر کرونا ۷۱ سال است و روند ابتلا در این استان نیز همسو با سایر استانها به صورت خانوادگی است. امیدواریم با عمل به توصیه های بهداشتی و دستورالعمل های ابلاغ شده از سوی مردم و مسئولان شاهد توقف روند صعودی کرونا در استان سمنان باشیم.

وی افزود: با  شروع محدودیت های جدید کرونایی مصوب ستاد ملی کرونا، محدودیت های مصوب قبلی لغو نمی شود. محدودیت های جدید به محدودیت های قبلی اضافه می شود و هیچ محدودیتی لغو نشده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۵۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر نیز  بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

 

آخرین وضعیت کرونا در استان ها

مواجهه با ویروس کرونا هر چند به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده اما روند افزایشی شمار مبتلایان و فوتی ها محدودیت های کرونایی را وارد مرحله جدیدی کرده است به گونه ای که مردم ایران از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه باید شیوه تازه ای از فعالیت روزانه را تجربه کنند.

گزارش های ستاد ملی مبارزه با کرونا حکایت از آن دارد که این ویروس همچنان پرقدرت در حال شیوع است و هر روز تعداد بیشتری از افراد را مبتلا کرده و مبتلایان بیشتری را به کام مرگ می کشاند، موضوعی که مسوولان را برآن داشته تا محدودیت ها را به گونه دیگری در مناطق قرمز با جدیت دنبال کنند و حتی پیشنهادهای جدیدی مطرح شود که البته هنوز مصوب نشده است.

محدودیت در اغلب استان ها که از مدت ها قبل آغاز شده  و در هفته های گذشته هم ادامه پیدا کرده تاکنون نتوانسته راه به جایی ببرد و گویی این ویروس همچنان یکه تازی می کند همین امر موجب شده تا با دستور رییس جمهوری محدودیت های یک ماهه در سراسر کشور اعمال شود.

دکتر حسن روحانی تاکید کرده است که این محدودیت‌ها اگر چه ممکن است سختی‌هایی ایجاد کند، اما قطعاً می‌تواند به جلوگیری از انتقال سریع و راحت بیماری کمک کند.

اما بخش دیگری از دغدغه کادر درمانی که به شیوع و گسترش ویروس کرونا منجر شده این است که تعداد زیادی از افراد، ناقلان خاموش کرونا هستند که به راحتی می توانند ویروس را به فرد یا افراد دیگری سرایت دهند و در این میان برخی نیز هنوز شرایط کنونی حاکم را آنگونه که باید و شاید جدی نگرفته اند به گونه ای که حتی فاصله گذاری اجتماعی را هم رعایت نمی کنند.

مسئله دیگری که به عنوان نگرانی از شیوع بیماری کووید ۱۹ از سوی کادر درمانی به ویژه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح شده این است که هر آزمایشی از نظر آماری منفی یا مثبت کاذب دارد که در آزمایش پی.سی.آر ویژه کرونا نتیجه ۴۰ درصد آنها به طور کاذب منفی می‌شود و در این مواقع ممکن است فرد با علائم  مشکوک به کرونا مبتلا باشد اما آزمایش آن را نشان ندهد که به عوامل مختلفی مانند نحوه نمونه گیری، دقت در تست و مقاومت بیمار در برابر تست بستگی دارد.

مهدی قلیان درباره وضعیت کرونایی استان خراسان رضوی هم اظهار داشته است که از مهرماه امسال تعداد مبتلایان جدید به کرونا در مشهد و خراسان رضوی روند افزایشی پیدا کرده و همچنان در حال افزایش است و به طور میانگین روزانه ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می شوند.

شاید آنچه این روزها در سایه ویروس کرونا مغفول مانده بی توجهی به بیماری‌های غیرواگیردار مثل دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی است که عامل اصلی آن را مشاور استاندار خوزستان در حوزه بهداشت و درمان بی تحرکی وتغذیه بد عنوان کرده و معتقد است: اکنون بیشترین توجه بخش سلامت استان به سمت پیشگیری و درمان کرونا جلب شده اما در این بین ضمن اینکه رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.گفت: نباید محدودیت‌های کرونایی باعث کم تحرکی افراد شود.

مهرداد شریفی همچنین عنوان کرده است که مردم باید مصرف غذاهای فست‌فودی را قطع کرده و علاوه براین آبمیوه‌های طبیعی، دوغ و لبنیات را جایگزین نوشابه‌های گازدار کنند.

گزارش ها از سراسر کشور همچنین حکایت از آن دارد که همچنان عده ای به دورهمی های خانوادگی و حضور در تجمعات و مکان های شلوغ پایبند هستند و با نادیده گرفتن دستورالعمل ها، عامل انتقال این بیماری شده اند.

شرایط شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز افزایشی و فوق بحرانی گزارش شده است به گونه ای که در ۴۸ ساعت گذشته، ۹۱ مورد جدید مبتلا به بیماری کرونا در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر،  سرخه و آرادان شناسایی شدند و شمار مبتلایان به این بیماری به عدد سه هزار و ۱۳۳ نفر رسیده است.

این وضعیت و شرایط حاکم بر استان سمنان موجب اعمال محدودیت های جدید در فعالیت رسته های شغلی از امروز به مدت یک ماه همزمان با سراسر کشور شده است.

آمارها از استان کردستان نیز نشان می دهد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۰ بیمار جدید با علایم مشکوک به بیماری کرونا بستری و ۱۳۰ نفر نیز پس از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند و اکنون ۸۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری هستند و ۹۶ بیمار کرونایی به دلیل وضعیت وخیم در بخش‌های ویژه و ای سی یو بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار دارند.

ابراهیم قادری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در مجموع ۷۶۴ نفر در این استان تاکنون بر اثر ابتلای قطعی به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، افزود: در شرایط کنونی هیچ همایش و مراسمی نباید برگزار شود چرا که محلی برای سرایت ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میرها است.

در این شرایط مسوولان استان کردستان نیز برخی محدودیت‌های یک ماهه و ۱۰ روزه ویژه اصناف و دستگاه‌ها تعیین و از امروز ۲۰ آبان اجرایی کردند 

همچنین در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و تصویب ستاد استانی، فعالیت همه شعب بانک‌های استان کردستان از ۲۰ تا ۲۹ آبان به مدت ۱۰ روز تعطیل خواهند بود و خودپردازها به صورت روزانه پول گذاری شده و از ارسال پیامک و اخطار به بدهکاران و ضامنین آنان در این دوره تعطیلی ۱۰ روزه نیز خودداری می‌شود.

با توجه به اینکه هم اکنون ۶ شهرستان کردستان شامل سنندج، بیجار، بانه، کامیاران، مریوان و سقز در جمع ۸۹ شهرستان دارای وضعیت بحرانی از نظر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا قرار گرفته که در بین این مناطق وضعیت مریوان فوق بحرانی گزارش شده است، تصمیم بر این شده است که مراکز آموزشی فعالیت خود را حداکثر با بهره گیری از ۵۰ درصد نیروی انسانی انجام داده و بقیه مشمول نوبت بندی و دورکاری شوند و دفاتر اسناد رسمی از تاریخ ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر تعطیل و دفاتر خدمات قضایی با رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت باشند.

اما سری به زنجان بزنیم تا از وضعیت زنجان به لحاظ شیوع کرونا و میزان مبتلایان مطلع شویم، بنابر اعلام فرماندار زنجان شرایط در این استان نگران‌کننده است به طوری که طی چند هفته اخیر میزان مراجعات سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته، سه برابر شده است.  

با توجه به شرایط پیش آمده رضا عسگری این موضوع را هم گفته است که محدودیت فعالیت گروه‌های شغلی۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ بنابر مصوبات ستاد ملی کرونا به مدت یک ماه (تا ۲۰ آذرماه) اجرا می شود.  

وی در تشریح گروه های شغلی نیز این توضیح را داده است که مشاغل و اصناف گروه ۲ شامل مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیر مواد غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل است.  

فرماندار زنجان با بیان اینکه گروه شغلی سه شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت حمل و نقل عمومی درون شهری است، گفته است: فعالیت های گروه شغلی چهارم نیز در برگیرنده همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی است.  

مردم استان لرستان نیز وضعیت مشابهی را تجربه می کنند به گونه ای که ۴۶ هزار و ۱۹۰ لرستانی تا ۱۷ آبان به کرونا مبتلا شده و از این تعداد ۹۱۷ نفر جان باخته‌اند و اکنون پنج شهرستان دلفان، الیگودرز، دورود، پلدختر و کوهدشت در وضعیت فوق حاد شیوع کرونا هستند و محدودیت هایی از جمله تعطیلی بازار و ادارات، پرهیز از تجمعات، نظارت بر فعالیت چاپخانه‌های استان و مراکز چاپ آگهی ترحیم به منظور جلوگیری از برگزاری مراسم و کاهش ازدحام تشدید شده و همچنان برقرار است.

اکنون محدودیت‌های کرونایی در ۱۰ شهر خوزستان اعمال می‌شود که این محدودیت‌ها در سه شهر اهواز، مسجد سلیمان و کارون به مدت یک ماه و دربقیه شهرها به مدت یک هفته اجرایی خواهد شد.

از ارومیه هم خبر رسیده که در ۱۹ روز گذشته ۳۹ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در شهرستان پیرانشهر فوت کرده اند و از اول آبان ۹۹ به طور میانگین روزانه هشت بیمار کرونایی در بیمارستان پیرانشهر بستری شده و در این مدت، ۳۹ مورد فوتی در این مرکز درمانی ثبت شده که ۲۱ مورد آن با تست مثبت و ۱۸ مورد آن مشکوک به کرونا بوده‌اند.

مجید کاسیان‌زاده رییس شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر در این رابطه گفته است: یکی از مهمترین عوامل بحرانی شدن وضعیت بیماران و افزایش فوتی‌ها، مراجعه دیرهنگام آنان به بیمارستان است.

وی با اشاره به اینکه تنها عامل موثر در نجات یک بیمار کرونایی مراجعه به موقع به مراکز درمانی است، یادآورشده است: کسی که زودتر مراجعه می‌کند، احتمال درمان شدنش بیشتر است، شروع زودتر درمان های حمایتی در مراحل ابتدایی می‌تواند تاثیر بسزایی در درمان کرونا داشته باشد و از درگیری ریه بیمار با این ویروس جلوگیری کند.

اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر حرف های امیدوار کننده ای دارد و گفته است که به طور متوسط واحدهای صنفی این استان ۸۰ درصد پروتکل‎های بهداشتی شامل فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی و تمهیدات ویژه ورود و خروج افراد را رعایت می‌کنند.

سید حسین حسینی اضافه کرده است: خیلی از واحدهای صنفی پلاستیک‌هایی جلوی مغازه کشیدند تا این فاصله‌گذاری بخوبی رعایت شود و برخی نیز مشتریان را به صورت تک به تک پذیرش می‎کنند و در استان بوشهر با توجه به اقدام‌های پیشگیرانه، مشارکت واحدهای صنفی و رعایت پروتکل‎های بهداشتی شرایط استان نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر بهتر است.

اما بشنوید از وضعیت استان اصفهان که تعداد بیماران دارای علائم کرونا که در بیمارستان‌های این استان اکنون بستری هستند به بیش از ۲ هزار نفر رسیده و بنا به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، بخش درمان این خطه در آستانه شکنندگی قرار گرفته است.

در این شرایط رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم و خیران خواسته است تا برای تامین دستگاه کمک تنفسی برای بیماران کرونایی که امکان نگهداری آنها در خانه وجود دارد، همت کنند تا به خالی شدن تخت‌های بیمارستانی منجر شود.

کمال حیدری افزوده است: با افزایش روزانه شمار بیماران دارای علائم بیماری کرونا و بستری شدن آنها، مراکز درمانی استان با محدودیت تخت‌های بیمارستانی مواجه شدند به همین دلیل نیاز است بیمارانی که دارای وضعیت بهتری هستند و قابلیت مراقبت از آنها در خانه وجود دارد ترخیص شوند.

دکتر جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی هم فوتی های ناشی از کرونا در استان به ۲ هزار وو ۱۵۳ نفر اعلام و وضیت این استان را بسیار نامناسب توصیف کرده و گفته است: شدت و سرعت ابتلا به بیماری کرونا و جان‌باختن شهروندان بر اثر این بیماری همچنان در استان روند افزایشی دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر ثبت ۱۸ فوتی جدید، آزمایش ۲۳ نفر افراد فوت شده روزهای گذشته نیز مثبت اعلام شد.

بنا بر اظهار کادر درمانی، آذربایجان‌غربی طی بیش از هشت ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد آغاز خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال  زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.

قائم مقام ستاد مقابله با کرونای مازندران هم گفت که محدودیت کرونایی مصوب اخیر شامل تعطیلی تمامی گروه‌های شغلی به جز ارائه دهندگان خدمات سطح یک به مردم مانند داروخانه‌ها و نانوایی‌ها در تمامی شهرهای استان اعمال می‌شود.

حسین حسن نژاد افزود : بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا تمامی مشاغل به جز مشاغل سطح یک از امروز به مدت یک ماه حق فعالیت از ساعت ۱۸ به بعد را ندارند و هر فرمانداری موظف است محدودیت ها را در شهرهای تابعه شهرستان خود اعمال کند و با هرگونه کوتاهی در این زمینه برخورد خواهد شد.

دلیل اعمال محدودیت های کرونایی برای تمامی شهرهای استان مازندران (۵۸ شهر) فاصله کم میان شهرها و احتمال تردد افراد به شهرهای همجواری که فاقد محدودیت عنوان شده است.

در این میان شاید خبر امیدبخش مطلبی باشد که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (۲۰ آبان ماه) در حاشیه جلسه ستاد کرونای استان کرمانشاه اعلام کرد و آن این است که تعداد تست های تشخیص ویروس کرونا به منظور پیشگیری از ابتلا به این ویروس اکنون از ۲۵ هزار به روزی ۴۰ هزار تست رسیده است که با ورود «رپید» این میزان به زودی روزانه به ۱۰۰ هزار مورد افزایش می یابد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه اعلام کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، «طرح محله محور و خانواده محور» در سطح شهرها و روستاهای کشور اجرا می‌شود.

علیرضا رییسی افزود: این طرح شامل سه مرحله است که توسط مراکز بهداشت، خانه بهداشت، هلال احمر، بسیج، معتمدین محله، اعضای شورای شهر و روستا، خیرین و سمن ها اجرا می شود.

وی مرحله اول این طرح را مراقبت شامل تشخیص سریع افراد مبتلا، گرفتن تست کرونا و قرنطینه دانست و همچنین مرحله دوم را نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی محله، خانواده و روستا و مرحله سوم؛ حمایت از افراد مبتلا به کرونا اقشار ضعیف توسط نهادهای کمیته امداد، بهزیستی، بسیج، بنیاد ستاد اجرایی فرمان امام عنوان کرد.


۳۶۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۳۶۹ مورد جدید ابتلا به کرونا بر اساس نتایج آزمایشگاهی در ۲۴ ساعت اخیر در استان مرکزی شناسایی شده که شمار مبتلایان به کووید ۱۹ به ۲۷ هزار و ۲۲ نفر رسید.

دکتر محمد جمالیان عصر سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۶۰ نفر از مبتلایان جدید کرونا به دلیل وخامت حال عمومی در بیمارستان‌ها بستری شدند و خدمات تخصصی درمانی برای آنان ارایه می‌شود.

وی اظهار داشت: ۳۰۹ نفر از این بیماران جدید نیز به صورت سرپایی خدمات دریافت کرده‌اند و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه هستند.

جمالیان افزود: ۱۵ خانواده در استان مرکزی در این مدت به علت از دست دادن عزیزان خود به علت ابتلا به کووید۱۹ عزادار شده‌اند.

وی توضیح داد: تاکنون یک‌هزار و ۳۲ نفر در استان مرکزی براثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

استان مرکزی بعد از شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته در کشور، دومین استان مبتلا به ثبت رسید.

 

ظرفیت بخش بیماران کووید-۱۹ بیمارستان مهریز تکمیل شد

سرپرست بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) مهریز گفت: چهار بخش این مجموعه بهداشتی و درمانی بر حسب ضرورت در اختیار افراد مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ قرار گرفته و هم اکنون ظرفیت ها تکمیل شده است .

دکتر رضا فلاح روز سه‌شنبه آنچه را شرایط سخت بیمارستان نامید، افزود: کادر درمان، پزشکان و پرستاران سختکوش با همه توان در خدمت بیماران هستند.

وی، بی‌دقتی و سهل‌انگاری برخی مردم را در عمل نکردن به مقررات بهداشتی عامل مهم شیوع ویروس کرونا ذکر کرد و ادامه داد: برای پیشگیری  از وضعیت حاد موجود باید همه اقشار شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی اشاره ای به تعداد افرادی که به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند،  نکرد.    

همچنین مدیر بیمارستان مهریز ۱۷ آبان‌ماه جاری به ایرنا گفته بود: برای خرید تجهیزات مورد نیاز اولیه برای درمان به موقع افراد مبتلا به کرونا  در این مجموعه بهداشتی و درمانی به ۴۵ میلیارد ریال بودجه نیاز است .

سید رسول محسن‌زاده افزود: در حال حاضر ضروری‌ترین تجهیزات پزشکی شامل دستگاه‌های کمک تنفسی، ونتیلاتور و بای پپ است که برای خرید آنها به همکاری خیران و مردم نوعدوست نیاز است .

فعالیت درمانی و بهداشتی بیمارستان مهریز از سال ۱۳۷۲ آغاز شد که شامل درمانگاه عمومی و تخصصی ، بخش های زنان و زایمان ، جراحی، اورژانس، اطفال، آزمایشگاه، رادیولوژی، دیالیز و چشم پزشکی است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

 

کرونا با ۱۵ فوتی در کرمانشاه رکورد دیگری زد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از رکورد دیگری در زمینه کرونا این بار در فوت روزانه براثر ابتلا به این بیماری در استان خبر داد و گفت: کووید ۱۹ در در ۲۴ ساعت گذشته جان ۱۵ کرمانشاهی دیگر را گرفت.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه افزود: از این تعداد چهار نفر در شهرستان کرمانشاه، چهار نفر شهرستان اسلام آبادغرب، ۲ نفر شهرستان سنقر، ۲ نفر شهرستان گیلانغرب، یک نفر شهرستان هرسین، یک نفر شهرستان صحنه و یک نفر در شهرستان ثلاث باباجانی جان خود را از دست دادند.

او مجموع جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا از ابتدای شیوع اپیدمی تاکنون را ۹۹۶ نفر اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: در شبانه‌روز گذشته ۱۱۵ مورد بیمار مثبت بستری و ۳۱۶ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شدند.

او اضافه کرد: همچنین در این مدت ۲۵۲ بیمار جدید با علایم بیماری کرونا در کرمانشاه بستری و ۱۸۴ نفر از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

محمدی افزود: از ابتدای اپیدمی تاکنون ۱۹هزار و ۷۷۱ بیمار با علایم بیماری کرونا در استان کرمانشاه بستری و ۱۷ هزار و ۵۷۰ از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

به گفته او، هم اکنون هزار و ۲۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.