طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت 29 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۷۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۱۷ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۶۳ هزار و ۷۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۸۰۰ هزار و ۶۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی اظهار کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش ابتلا به کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در کشور سیر نزولی دارد و همزمان با این روند کاهشی، شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری روزانه به علت کرونا در اغلب استان‌های کشور هستیم.

وی ادامه داد:  اکنون در شرایطی قرار داریم که مردم نیاز به همبستگی بیشتر برای حفظ سلامت خود دارند و شرط اساسی موفقیت در این دوران حساس همه گیری بیماری، همکاری بیشتر و موثرتر مردم با همکاران نظام سلامت کشور است.

استفاده از ماسک یک الزام و تعهد اجتماعی است

لاری افزود: نباید فراموش کنیم که استفاده از ماسک یک الزام و تعهد اجتماعی است و تقویت حس مسئولیت پذیری در برابر سلامت دیگران که برای کنترل و مهار بیماری در این مقطع حساس کنونی بسیار مهم است. مطمئنا هرگونه عادی انگاری شرایط و سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند زمینه لازم را جهت شیوع گسترده‌تر بیماری در کشور فراهم کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: امیدواریم با تقویت عزم و اراده مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده جدی‌تر و همگانی‌تر از ماسک و البته پرهیز از هرگونه رفتار اجتماعی خطر آفرین، شاهد کنترل و مهار بیماری در کشور باشیم.


 

میزان ابتلا و بستری کرونا در تهران و قم ۲ برابر شده است

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به پیک جدید کرونا در کشور دیگر نمی‌توانیم در مورد رنگ‌بندی‌ها صحبت کنیم، در دو هفته گذشته در بسیاری از استان‌ها از جمله تهران و قم میزان ابتلا و بستریت کرونا دو برابر افزایش یافته است.

شهنام عرشی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در هفت ماه گذشته با پیک های متعدد کوچک و بزرگ اپیدمی کرونا در کشور مواجه بوده ایم و با توجه به افزایش موارد بستری و ابتلا به کرونا، موج دوم یا سوم اپیدمی کرونا را با توجه به وضعیت متفاوت استانها از دو هفته گذشته در برخی استانها می بینیم. علت این پیک جدید نیز تا حد زیادی به مسافرت ها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، برگزاری تجمعات، عروسی ها، عزاداری ها و مراسم تدفین مربوط است.

وی گفت: همه این عوامل در بروز پیک جدید کرونا موثر بوده اما با توجه به زمان بروز آن می توان گفت تا حد زیادی به مسافرت های محافظت نشده مربوط است. امیدواریم مردم رعایت پروتکل ها را به خصوص استفاده از ماسک جدی بگیرند به خصوص اینکه در دو هفته گذشته آمار استفاده از ماسک در کشور از حدود ۸۵ درصد به حدود ۷۰ درصد رسیده، حدود ۱۵ درصد کاهش داشته و در برخی استانها از این هم کمتر است.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره جهش ویروس کرونا گفت: مسائلی که در مورد جهش ویروس گفته می شود قابل تایید نیست. اهمیت زیادی هم ندارد چه با ویروس جهش یافته مواجه باشیم و چه ویروس قبلی باشد، در هر صورت اصلی ترین روش کنترل و مهار این بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی است. طبیعی است وقتی این ویروس به صورت فراگیر همه دنیا را درگیر کرده، جهش ویروس هم به وجود می آید اما این یک مساله علمی است و نیازی به اطلاع رسانی عمومی ندارد.

عرشی درباره احتمال بازگشت محدودیت ها افزود: بسته به شرایط ممکن است برخی محدودیت ها در برخی شهرستانها (کم یا زیاد) اعمال شود. در هر صورت با توجه به وضعیت بیماری و شرایط هر منطقه انواع اقدامات برای کنترل این بیماری انجام می شود اما یک تصمیم عام برای کل کشور نداریم. این مساله ربطی به فصل پاییز ندارد و در فصل تابستان هم افزایش محدودیت داشتیم.

وی درباره توزیع واکسن آنفلوانزا با توجه به احتمال همزمانی اپیدمی آنفلوانزا و کرونا گفت: تعدادی واکسن آنفلوانزا به انبارهای وزارت بهداشت وارد شده و درخواست اولیه وزارتخانه این بود که به صورت دولتی ۲.۵ میلیون دوز واکسن برای توزیع رایگان در شبکه بهداشتی وارد شود که از این تعداد حدود ۱.۵ میلیون واکسن وارد شده و بقیه آن به تدریج وارد می شود.

عرشی گفت: امکان اینکه همه واکسن مورد نیاز کشور یکباره وارد شود نیست چون نگهداری این واکسن ها نیازمند انبارهایی با زنجیره سرد و یخچال است، چنین انبار بزرگی که همه واکسن مورد نیاز کشور را نگهداری کند وجود ندارد، بنابراین واکسن های مورد نیاز به تدریج وارد و توزیع می شوند.

وی افزود: زنان باردار، پرسنل بهداشتی و درمانی و افرادی که بیماری زمینه ای دارند در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا به صورت رایگان در شبکه بهداشتی هستند و سایر افراد از جمله سالمندان در مراحل بعد می توانند با کد ملی، از بخش خصوصی (داروخانه ها) این واکسن را با نرخ ارز دولتی تهیه کنند.

 

آمار بیماران اورژانسی مشکوک به کرونا در تبریز افزایش یافت

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه آمار بیماران مبتلا به کرونا در استان در حال افزایش است، گفت: آمار اعزام کارشناسان این مرکز در تبریز برای امدادرسانی به بیماران با علائم حاد تنفسی و مشکوک به کرونا افزایش یافته است.

دکتر فرزاد رحمانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: کارشناسان اورژانس از ساعت ۱۲ شب گذشته تا ۱۲ ظهر امروز ۲۰ نفر مشکوک به کرونا را به مراکز درمانی منتقل کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه حال تعدادی از این بیماران وخیم اعلام شده است.

رحمانی اظهار کرد: مردم با رعایت اصول بهداشتی و شستن مرتب دست ها، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک سلامت خود و خانواده خود را رقم می زنند.

 

ایلام دوباره در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ایلام بار دیگر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت و طی ۴۸ ساعت گذشته ۷۰ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری شدند.

دکتر جمیل صادقی‌فر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بیماری در همه کشور به پیک رسیده، خیز جدید بیماری همزمان با تغییر فصل آغاز شده و سرعت انتقال بیماری نیز بالا رفته است که بدلیل تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی یادآور شد: تجربه کرونا در فصل پاییز و زمستان را نداشتیم و به طور قطع پیک دوم بیماری شدیدتر است چرا که در این فصول درصد بیشتری از سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا مربوط به بچه‌هاست که امکانات مناسبی برای این گروه سنی نداریم و باید پروتکل‌ها با شدت بیشتری توسط خانواده‌ها رعایت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هفت ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و هر جا که مردم بیشتر رعایت کردند بیماری نیز کنترل شد بنابراین تک تک افراد جامعه در برابر حفظ سلامتی خود و دیگران مسوول هستند و افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند به دیگران نیز صدمه می‌زنند.

دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: در فروردین ماه روند ابتلا به کرونا با رعایت مردم کاهش یافت اما در تیرماه با عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم مواجه شدیم و نه تنها در فصل تابستان ضعیف نشد بلکه به پیک رسید و تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها نیز افزایش یافت.

وی تاکید کرد: مردم باید در رفتار خود بازبینی کنند و با جلوگیری از تجمعات، عدم شرکت در مراسمات عزا و عروسی و مسافرت‌های غیر ضروری، سلامت خود و دیگران را حفظ کنند زیرا این بیماری تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها کنترل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: آرامستان‌ها یکی از جاهای پرخطر ابتلا به کروناست که در طول هفته مردم خصوصا پنجشنبه و جمعه بدون استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این اماکن حضور دارند که باید تمهیدات لازم در این زمینه توسط شهرداری و نیروی انتظامی اندیشیده شود.

 

۲ هزار و ۷۰ بیمار کرونایی استان مرکزی در قرنطینه خانگی هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۲ هزار و۷۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان اکنون پس از تشخیص پزشکی در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و اقدامات و مراقبت‌های درمانی برای آنان انجام می‌شود.

دکتر «محمد جمالیان» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: شمار مبتلایان به کرونا و موارد بستری بیماران بدحال در موج سوم شیوع کووید ۱۹ در استان مرکزی  رو به افزایش است و مردم باید رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورات بهداشتی را با جدیت دنبال کنند تا شرایط دشوار و نگران کننده کنونی  ابعاد وسیع‌تری پیدا نکند.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ۲۳۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان مرکزی شناسایی شده که مجموع مبتلایان از آغاز بیماری (اسفند ۹۸) تاکنون در این  استان به ۱۲ هزار و ۷۲۷ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:  ۳۰ بیمار کرونایی تنها در شبانه روز اخیر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و شمار بیماران بستری تحت درمان در مراکز بیمارستانی استان اکنون  ۱۸۱ نفر است و اگر شمار مبتلایان بدحال افزایش یابد مشکلات جدی در خدمات بستری خواهد بود.

دکتر جمالیان تاکید کرد: ۲۰۰ مورد جدید شناسایی شده کرونا در استان به صورت سرپایی  درمان شده‌اند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در قرنطینه خانگی بمانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از ۱۱ هزار و ۶۶۴ نفر از مبتلایان و بیماران بهبود یافته کرونا تاکنون از مراکز درمانی استان ترخیص شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.