29 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی به سر می برند و از سوی دیگر تعداد فوتی ها بر اثر کرونا در برخی استان ها رکورد زده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۹۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۶۱ هزار و ۵۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود: تاکنون سه میلیون و ۷۷۳ هزار و ۳۰۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: امروز ۳۱ شهریور مصادف با آغاز هفته دفاع مقدس است. ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای گران‌قدر میهن اسلامی، فرا رسیدن این ایام را خدمت مردم شریف کشورمان تبریک و تهنیت می‌گوییم. مطمئنا استقلال و عزت جهانی اکنون ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدای گران‌قدر این سرزمین به ویژه شهدای هست سال دفاع مقدس است.

وی افزود: امسال بزرگداشت این ایام باشکوه مقارن با همه گیری ویروس کووید ۱۹ است. ملت سرافزار ایران اسلامی در تمامی برهه‌ها شاهد حماسه‌سازی و رشادت‌های افتخار آفرینان خود در مواجهه با مخاطرات و مشکلات بوده است. در این ایام سخت و نفس‌گیر شیوع گسترده بیماری در کشور، همدلی و وفاق ملت ایران، با تلاش مدافعان حریم سلامت کشور مجددا به نمایش درآمده و پرسنل کادر بهداشتی و درمانی کشور همچون رزمندگان جبهه‌های نبرد، در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا مجاهدانه پا به میدان نهادند و با جان‌فشانی‌ها و رشادت‌های بی وصف خود، جلوه‌های ایثارگری را به بهترین شکل نشان دادند.

لاری بیان کرد: بسیاری از این عزیزان رنج ناشی از ابتلا به بیماری را به جان خریدند و عده‌ای دیگر، جان خود را در راه التیام بخشی بیماران از دست دادند و مطمئنا نام این عزیزان به عنوان شهدای عرصه سلامت در گنجینه افتخارات این مرز و بوم ثبت می‌شود. با درود به روح بلند شهدای گران‌قدر سرزمین‌مان از دفاع مقدس تا دفاع از حریم سلامت، از خداوند متعال تداوم عزت و سربلندی ایران اسلامی و رهایی هرچه زودتر خاک این مرز و بوم از آفت هرگونه بیماری را می‌خواهیم.

 

چهار شهرستان استان اردبیل در وضعیت قرمز کرونایی 

استان اردبیل از روز گذشته در وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و علاوه بر چهار شهرستان خلخال، اردبیل، مشگین‌شهر و گرمی که در وضعیت قرمز قرار دارند، شهرستان‎‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد، نمین، نیر و سرعین نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفته اند.

به گفته دکتر شهرام حبیب زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، در شبانه‌روز گذشته تعداد ۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد ۲۳ نفر در اردبیل، ۲ نفر در پارس‌آباد، ۱۱ نفر در مشکین‌شهر، سه نفر در گرمی و ۲ نفر در بیله سوار در حال سپری کردن مراحل درمانی خود هستند.

 

۵۰ درصد بیماران کرونایی بستری در زنجان بدحال هستند

به گفته دکتر پرویز قزلباس رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم اکنون ۳۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و از این تعداد ۷۶ نفر در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت هستند که ۵۰ درصد آنان را بیماران بدحال تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به آغاز موج سوم کرونا در برخی از استان‌های کشور افزود: ارتباط تنگاتنگی بین میزان گردش ویروس کرونا با افزایش بیماران مبتلا به این بیماری وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود طی ۲ تا سه هفته آینده این بیماری سیر صعودی داشته باشد. استان از پیک دوم بیماری کرونا گذر کرده اما هنوز هم به وضعیت قبل از شروع پیک دوم این بیماری بازنگشته‌ چرا که شاهد رفتار جدید ویروس در استان زنجان هستیم.

 

محدودیت های کرونایی بیشتری در کرج اعمال می‌شود

همچنین از کرج نیز خبر رسیده که غفور قاسم پور معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج اعلام کرده در صورت ادامه بی توجهی ها به پروتکل های بهداشتی محدودیت های کرونایی بیشتری در این شهرستان اعمال می شود.

گزارش های دانشگاه علوم پزشکی استان البرز حاکی افزایش روزانه پیک ابتلا است و فرماندار ویژه کرج با اظهار نگرانی از تازه ترین آمارهای مراکز بهداشتی و درمانی گفته است به نظر می رسد در موج سوم کرونا بار دیگر مجبور به اعمال محدودیت های کرونایی شویم. 

قاسم پور همچنین با اشاره به جمعیت قابل توجه دانشجویان و دانش آموزان در کرج، پیرامون  نحوه فعالیت مدارس و دانشگاه ها نیز گفت: آموزش تعطیل بردار نیست اما مادامی که سلامت نباشد آموزش معنایی ندارد و این دو لازم و ملزوم هم هستند.

 

 وضعیت بهداشتی یک هزار و ۲۰۰ مدرسه در استان مرکزی بررسی شد

از  استان مرکزی خبر رسیده که طرح پایش نحوه اجرای دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا در یک هزار و ۲۰۰ مدرسه زیرپوشش این دانشگاه در ۱۰ شهرستان استان مرکزی انجام شد.

دکتر ایراندخت حیدری رئیس گروه سلامت جوانان و نوجوانان دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرده است که چک لیستی از ۷۶ سوال  برای یک هزار مدرسه شامل فاصله گذاری اجتماعی، بهداشت ساختمان، بهداشت ابزار و تجهیزات، حفاظت فردی سرایدار با اخذ گواهی سلامت و آموزش انجام شده است.

وی با بیان اینکه  این پایش از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده، اظهار داشت:  اجرای دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا در مدارس شهرهای کمیجان، شازند، تفرش و آشتیان انجام شده و بقیه شهرها از جمله اراک تا پایان هفته تکمیل خواهد شد.

 

چهارمحال و بختیاری در اوج موج دوم شیوع کرونا قرار دارد

به گفته مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در حالی که بسیاری از استان‌های کشور وارد موج سوم شیوع کرونا شده‌اند اما این استان همچنان روزهای اوج موج دوم را سپری می‌کند.

وی  افزود: نزولی شدن روند شیوع کرونا در حال حاضر تنها با پیشگیری و اعمال محدودیت‌های اجتماعی امکانپذیر است از همین رو به مانند فروردین ماه امسال، پویش چهار هفته در خانه بمانیم در استان راه‌اندازی شده است.

شیرانی بیشترین شیوع کرونا در استان را به ترتیب در شهرستان‌های بروجن، شهرکرد، فارسان و بن اعلام کرد و گفت: اگر چه استفاده همگانی از ماسک در استان از سوی بسیاری از افراد رعایت می‎شود اما در برخی موارد بی‌توجهی به پروتکل‌ها به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی منجر به انتقال کرونا از افراد ناقل به اطرافیان آن‌ها می‌شود.

 

البرز وارد سومین موج قرمز کرونا شد

سخنگوی ستاد کرونا استان البرز اعلام کرد که این استان به دلیل افزایش شمار مبتلایان وارد سومین موج قرمز کرونا شد. دکتر محمد بابایی ادامه داد طی روز گذشته ۱۳۰ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند که با بیشترین فراوانی موج دوم برابری می کند.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده کرونایی گفت : اگر این وضعیت در روزهای آینده استمرار یابد با مشکلاتی به مراتب بیشتر موج های اول و دوم مواجه خواهیم شد.

 

آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در قزوین رکورد زد

از قزوین نیز خبررسیده که آمار فوتی‌های ناشی از کرونا رکورد زد و پیمان نامداری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این خصوص گفت: آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان قزوین با فوت ۱۱ بیمار در شبانه روز گذشته طی چهار ماه گذشته تاکنون رکورد زد.

وی با اشاره به وضعیت کرونا در قزوین افزود: در هفته های اخیر بیش از ۳۰۰ نفر در استان قزوین به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده اند که از این بین بیش از ۵۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند.

 

افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در اصفهان

همچنین آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بالا رفتن میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا در این استان در چند روز گذشته نتیجه رفتارهای سه تا چهار هفته گذشته و رعایت نکردن پروتکل و دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی افزود: از حدود یک ماه گذشته با وجود همه هشدارهای داده شده، تجمع‌ها و جابه‌جایی جمعیت افزایش یافت که برخی از آنها غیر ضروری و یا بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بود و همین امر به افزایش آمار در این روزها منجر شد به گونه‌ای که مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان  امروز نسبت به روزهای گذشته ۲ برابر شد و به رقم بی‎سابقه ۳۸ تن رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.