طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت 28 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۴ هزار و ۱۱۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۸۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۴۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۱۱۸ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۵۷ هزار و ۶۳۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۷۱۹ هزار و ۲۱۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

کاهش استفاده از ماسک در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاثیر مستقیمی بر شدت شیوع بیماری کووید ۱۹ دارد و نقش استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از انتقال ویروس کرونا، همواره مورد تاکید مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان است.

وی ادامه داد: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، میزان استفاده از ماسک در کشور سیر نزولی دارد و هم‌زمان با این روند کاهشی، شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری روزانه در اغلب استان‌های کشور هستیم.

لاری افزود: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده در هفته گذشته، میزان استفاده از ماسک توسط مردم در مراکز و اماکن عمومی ۵۹.۱۲ درصد گزارش شده که با کمال تاسف شاهد کاهش ۱۶.۴۵ درصدی میزان استفاده از ماسک نسبت به هفته قبل از آن هستیم. همچنین میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۶۴.۲ درصد گزارش شده که کاهش ۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها، میزان استفاده از ماسک توسط شاغلان صنوف و صنایع ۶۳.۲۵ درصد و توسط کارمندان اداره‌ها و بانک‌ها ۸۲.۱۶ درصد است که متاسفانه شاهد روند کاهشی محسوس در میزان استفاده از ماسک در این گروه‌ها نیز هستیم.

 

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

لاری بیان کرد: همچنین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته گذشته به پایین‌ترین میزان خود در ۶ هفته قبل از آن رسیده است.

وضعیت کرونا بازخورد رفتار اجتماعی است

وی اظهار کرد: وضعیت اکنون بیماری در کشور بازخورد نوع رفتار ما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در هفته‌های گذشته بوده و بدون شک، عادی انگاری شرایط و سهل انگاری در رعایت توصیه‌های بهداشتی مهم‌ترین عامل بروز خیز مجدد بیماری در کشور است.

سبک زندگی را با حضور کرونا تغییر دهیم

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ویروس کرونا، این مهمان ناخوانده ماه‌ها با ما خواهد بود و باید سبک زندگی خود را با حضور این بیماری تغییر دهیم. اگر کشوری عملکرد موثرتری در کنترل این بیماری از خود نشان داده، این موفقیت مرهون همکاری مردم کشورشان در رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی است.

وی بیان کرد: امیدواریم با تقویت عزم و اراده مردم در رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده جدی‌تر و همگانی‌تر از ماسک، شاهد کنترل و توقف روند صعودی در موارد ابتلا و بستری روزانه در کشور باشیم.

 

آخرین وضعیت استان ها

خبر رسیده که موج سوم کرونا در سبزوار آغاز شده و دکتر محمد باقر زاده مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی سبزواردر این زمینه گفت: با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا و افزایش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹، موج سوم کرونا در این شهرستان آغاز شده است.

وی افزود: با وجود توصیه‌ها و هشدارهای لازم، رعایت نکردن موارد بهداشتی و انجام رفتارهای پرخطر، روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را در سبزوار افزایش داده است.

وی اضافه کرد: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی روزهای سخت و نگران کننده‌ای در انتظار شهرستان سبزوار خواهد بود.

به گفته دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: تاکنون دانش آموزی در این استان نداشته ایم که به مدرسه رفته و تست کرونای او مثبت شده باشد.

وی اظهار داشت: در دو هفته گذشته از بازگشایی مدارس تاکنون هیچ موردی از تست دانش آموزان مثبت نشده است.

وی با بیان اینکه پیگیری و کنترل ما مداوم و گسترده است،افزود: باید یادمان باشد که کنترل  کرونا در دانش آموزان سه عنصر دارد که شامل سیستم بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، نظام آموزش و پرورش و مربیان، مدیران و والدین می شود.

همچنین بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام و بر اساس آخرین ارزیابی انجام گرفته چهار شهرستان این استان در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفتند.

به گفته دکتر جمیل صادقی فر، بر اساس این ارزیابی شهرستان های ایلام، آبدانان، دره‌شهر و ایوان  به دلیل روند صعودی تعداد مبتلایان و بستری های کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

وی وضعیت ۲ شهرستان مهران و چرداول را هشدار و نارنجی، شهرستان های دهلران، بدره و سیروان در وضعیت زرد و ۲ شهرستان هلیلان و ملکشاهی را نیز در وضعیت سفید اعلام کرد.

از کرج نیز خبر رسیده که ۸۴ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند، دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد که ۸۴ بیمار با علائم کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته درمراکز درمانی این استان بستری شدند. مجموع کل  موارد بستری شامل  قطعی ، محتمل و مشکوک  ، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز  ۱۶ هزارو ۹۴۰ نفر است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر  تعداد ۵۱۹ نفر شامل موارد  قطعی ، محتمل و مشکوک ، در مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این تعداد ، ابتلای   ۲۲۷ نفر به بیماری  کووید ۱۹ تا این امروز قطعی شده است. 

به گفته سید سعید شاهرخی استاندار همدان پنج شهرستان این استان شامل اسدآباد، تویسرکان، رزن، درگزین، فامنین و ملایر در وضعیت قرمز کرونایی هستند

وی بیان کرد: همچنین شهرستان های کبودراهنگ و نهاوند در وضعیت نارنجی، شهرستان همدان در وضعیت زرد و شهرستان بهار در وضعیت سفید است.

 از سنندج  نیز خبر رسیده که شدت شیوع کرونا در استان بیشتر شده است ، دکتر ابراهیم  قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: شدت شیوع کرونا در استان بیشتر شده است و این ویروس همانند آتش زیرخاکستری شده که به زودی شعله‌ور می‌شود.

وی گفت :خوابگاه‌های دانش آموزی و دانشجویی، مراکز نگهداری افراد سالمند یا افراد ناتوان یا بی سرپرست، ادارات، تجمعات خانوادگی، مدارس، مساجد، فروشگاه‌های بزرگ و اصناف با رعایت اصول بهداشتی ضعیف، اتوبوس‌ها و تجمعات خانوادگی می‌توانند به کانون‌های انتشار بیماری کرونا در جامعه تبدیل شوند.

اعلام وضعیت قرمز کرونا در برخی شهرستان‌های لرستان باعث شد تا آموزش در مدارس سه شهرستان سلسله ، دلفان و دورود بصورت غیرحضوری برگزار شود.

 امسال بازگشایی مدارس با مواجهه با گستردگی ابتلا به ویروس کرونا با فراز و نشیب ها و اختلاف سلایقی مواجه شد و برگزاری حضوری کلاس های درس در این شرایط با انتقاد بسیاری از والدین و فعالان اجتماعی و رسانه ای مواجه شده است.

 در خوزستان نیز احتمال همزمانی شیوع کرونا و مشکلات تنفسی وجود دارد و دکتر  فذرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امسال با توجه به احتمال همزمانی شیوع مجدد کرونا و باران‌های پاییزی با ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم در خوزستان، هرس درختان کونوکارپوس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی  بیان کرد: کونوکارپوس یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی در نخستین بارش‌های پاییزی است؛ در سال‌های گذشته و همزمان با شروع باران‌های پاییزی مشکلات فراوانی در زمینه بیماری‌های تنفسی برای مردم خوزستان به وجود می آمد.

همچنین دکتر محمد حسین بحرینی سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خراسان رضوی با بیان اینکه ابتلا به ویروس کرونا در خراسان رضوی افزایش یافت گفت: تعداد موارد بستری بیماران کووید ۱۹ و مرگ ناشی از ابتلا به ویروس همه‌گیر کرونا در مشهد و دیگر مناطق این استان دوباره روند صعودی پیدا کرده است.

وی افزود: پس از چند هفته ثبات در آمار تعداد مبتلایان به ویروس همه‌گیر کرونا در این استان، بخاطر رعایت نشدن صحیح پروتکلهای بهداشتی روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان رضوی دوباره رو به افزایش گذاشته است. 

ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع و گردهمایی،‌ کرونا در قم همچنان روند افزایشی دارد، ورود قم به موج سوم کرونا، روند افزایشی بیماران کرونا و غیرحضوری شدن مدارس از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی در این استان می‌باشد.

دانشگاه علوم پزشکی قم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شرایط فوق بحرانی به‌وجود آمده در قم به علت شیوع کرونا هر گونه تجمع و گردهمایی در سطح این استان ممنوع است.

 

وضعیت کرونایی چهار شهرستان استان سمنان قرمز است

بنا بر اعلام روسای دانشگاه های علوم پزشکی استان سمنان و شاهرود وضعیت شهرستان‌های سمنان، دامغان، گرمسار و مهدیشهر از لحاظ شیوع کرونا قرمز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی استان سمنان روز شنبه در نشست پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات و ستاد مقابله با کرونا استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری افزود: اکنون وضعیت شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار و مهدیشهر از نظر شیوع ویروس کرونا قرمز و وضعیت شهرستان های سرخه و آرادان زرد است.

نوید دانایی افزود: فصل پاییز، همزمانی شیوع کرونا با دیگر بیماری های واگیر کار را برای کادر درمان بیماران سخت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از چند ماه تلاش برای مقابله و پیشگیری از کرونا همچنان این ویروس ناشناخته است، بیان کرد: اکنون مواردی از ابتلا در کشور وجود دارد که بیماران در ماه های گذشته به ویروس کرونا مبتلا شدند اما باز هم  دوباره دچار این بیماری شده اند .

دانایی اضافه کرد: گروه های اطلاع رسانی و تبلیغی باید برای هشدار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه بار دیگر همانند گذشته به میدان بیایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: هفته‌های گذشته، آمار افزایش ابتلا به ویروس کرونا در استان افزایش چشمگیری داشت که باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت همگانی برای رفع این چالش اقدام شود.

وی گفت: برخی تبلیغ ها که شدت بیماری کرونا کاهش یافته است به هیچ عنوان درست نیست و جلوی تبلیغ هایی از این دست باید گرفته شود.

دانایی بیان کرد: یک بار دیگر با کار جهادی برای مقابله با کرونا همه تلاش کنیم، باید درک کنیم که همه درگیر این ویروس هستیم و رفع آن نیازمند کار جمعی است، عزم جهادی برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع کرونا همانند ماه های گذشته نیاز است.

وی با اشاره به اینکه نیاز است بیلبورد های مناطق شهری و بین راهی به هشدارهای مربوط به هشدار کرونا اختصاص یابد ادامه داد: تامین اجتماعی استان برای گره‌گشایی از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی در مدیریت و مقابله با کرونا تلاش کند.

وی یادآور شد: پیشنهاد می شود مدارس در زمان حاضر به صورت مجازی برگزار شود و کمتر دانش آموزان در این ایام در مدارس حاضر شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: ایام اربعین و ماه صفر در پیش است، از هیات های مذهبی می‌خواهیم با جان و دل برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی اقدام کنند.

 

وضعیت نارنجی و زرد شرق استان سمنان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نیز در این نشست گفت: اکنون شرایط شهرستان شاهرود براساس رنگ بندی نارنجی و وضعیت شهرستان میامی زرد می باشد و مطابق معمول پایان هر هفته مجددا شرایط ارزیابی و نتیجه اعلام می گردد.

رضا چمن خاطرنشان کرد: دو هفته اخیر در حوزه تحت پوشش این دانشگاه وضعیت متفاوت تری از دیگر نقاط کشور و استان سمنان از نظر ابتلا به کرونا وجود داشت و روند بستری شدگان نزولی شد.

وی گفت: نتظار داریم که مشارکت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد برای مقابله با کرونا همانند ماه‌های گذشته افزایش و استمرار یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود یادآور شد: همکاری خوبی در  برگزاری سالم مراسم عزاداری محرم رخ داد، در مجموع همکاری مردم، رسانه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در شرق استان سمنان برای مقابله با کرونا مطلوب است‌.

وی ادامه داد: از ابتدای دوره همه گیری تاکنون هفت هزار و ۵۵۷ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی شرق استان سمنان مراجعه کردند که یکهزار و ۷۸۷ نفر از آنها بستری شدند و تا امروز بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ نمونه آزمایشگاهی تهیه شده و یکهزار ۶۶۷ نفر مثبت بود.

چمن اضافه کرد:تاکنون ۴۶ نفر در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود با تشخیص ابتلای به کرونا بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود بیان کرد: چند پروژه تحقیقاتی به جهت تعیین وضعیت مواجهه و سطح ایمنی در شرق استان در دست اجراست.

به گفته ظهر امروز سمیه سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۴ هزار و ۱۱۸ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.