طبق توضیحاتی که امروز سخنگوی وزارت بهداشت ارائه کرد، 26 استان کشور از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۴۳ هزار و ۲۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۹ هزار و ۶۳۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۴۳ هزار و ۲۰۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۶۳۹ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۹۷ هزار و ۴۸۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی بیان کرد: تاکنون دو میلیون و ۸۶۱ هزار و ۸۲۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری درباره وضعیت کرونا در استان یزد بیان کرد: این استان در اسفند ماه سال گذشته شاهد خیز شدید و قابل توجه در ابتلا و بستری در اغلب شهرستان‌ها بود که با همکاری مردم و تلاش کادر بهداشت و درمان و حمایت‌های ستاد استانی کرونا از اوایل فروردین تا اواسط خرداد ماه شاهد سیر نزولی موارد ابتلا و بستری در اغلب شهرستان‌های این استان بودیم. با وجود توصیه‌های اکید بهداشتی، از خرداد ماه نمودار بستری روزانه در این استان روند صعودی گرفت و با وجود این‌که در هفته گذشته تا حدی از شدت شیب صعودی ابتلا و بستری روزانه کاسته شده، همچنان وضعیت بیماری در اغلب شهرستان‌های استان یزد شکننده است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته دو شهرستان دیگر به وضعیت قرمز اضافه شده و در حال حاضر هشت شهرستان شامل ابرکوه، بافق، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز، میبد و یزد در وضعیت قرمز و شهرستان‌های اردکان و اشکذر در وضعیت زرد بیماری قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی و بانک‌ها و اداره‌های استان یزد ۷۰ درصد، در وسایل نقلیه درون و برون شهری ۷۵ درصد گزارش شده است. همچنین استفاده از ماسک توسط متصدیان و شاغلان واحدهای صنفی و صنعتی ۸۰ درصد و توسط کارکنان و شاغلان اداره‌های استان یزد ۸۷ درصد گزارش شده است.

لاری ادامه داد: بر اساس بازرسی‌های انجام شده، بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سازمان‌ها و اداره‌های دولتی و کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها در مراکز خدمات بیمه و دفاتر پیشخوان دولت است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هیات‌های عزاداری استان یزد به برگزاری مراسم پرشور در ایام محرم معروف هستند و هرساله شاهد برگزاری مراسم باشکوه عزاداری در کلیه شهرهای این استان هستیم. با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور، توصیه و درخواست ما از مسئولان و مردم استان یزد این است که عزاداری در ایام پیش‌رو مطابق با ضوابط اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شود.

وی بیان کرد: امیدواریم با همکاری مردم کشورمان در رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل شست‌وشوی مرتب دست‌ها، فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک شاهد شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا در کشور باشیم.

 

پذیرش ۵۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به بستری شدن ۵۳ بیمار جدید کرونایی در بخش های مختلف مراکز درمانی قم تحت نظر اورژانس بیمارستان طی ۲۴ ساعت گذشته گفت: ۳۹ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند، ترخیص شدند.

محمد رضا قدیر در تبیین آخرین وضعیت بیماری کرونا در این استان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به ۲۶ مرداد ماه ۱۰۲ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا توسط اورژانس قم پذیرش شدند.

وی ادامه داد: ۲ تَن که نتیجه آزمایش کووید ۱۹ آنها مثبت بود جان خود را در قم از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۵۴ تَن به دلیل مشکوک بودن به کرونا در بیمارستان های قم بستری می باشند که حال ۸۱ تَن از آنها وخیم است.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 

مردم فریب کاهش آمار کرونا را نخورند

استاندار ایلام گفت: مردم فکر نکنند اگر شرایط امروز آرام است دیگر همه چیز تمام شده، واقعیت تلخ این است که اگر دقت نکنیم این غفلت و بی توجهی به آرامش قبل از طوفان کرونا مبدل خواهد شد.

 قاسم سلیمانی‌دشتکی روز یکشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: برخی ها زمانیکه شرایط خوب است دست به عادی سازی زندگی می زنند و تنها در شرایطی که وضعیت کرونا خوب نباشد، ماسک می زنند در حالیکه شرایط امروز حاصل رفتار یکی دو هفته گذشته است و نتیجه رفتارهای امروز را ظرف یکی دو هفته آینده خواهیم دید.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: بنابراین نباید فریب فضای آرام امروز را خورد زیرا همین ساده انگاری ها شرایط را برای شیوع و جولان مجدد کرونا فراهم می کند.

استاندار ایلام خواستار نظارت و جدیت بیشتر حوزه بهداشت و درمان استان در بحث کرونا شد و گفت: واقعیت آن است نه مردم و نه مسئولان‌ قویا مصوبات ستاد کرونا را اجرایی نمی کنند و اینجا لازم است حوزه بهداشت و درمان از همان مبدا و آغاز، نظارت ها را قویا و بدون هیچ ملاحظه ای انجام دهند تا در ادامه همه گروه ها، نهادها، ادارات، اصناف و بازاریان و مردم نیز این موضوعات را جدی گرفته و اجرا کنند.

وی کار حوزه بهداشت و درمان را در شرایط کنونی مهم و خطیر عنوان کرد و افزود: در این حوزه یک گروه که در صف هستند و کار درمان و رسیدگی به حال بیماران برعهده دارند و یک عده دیگر در ستاد رسالت نظارت بر پروتکل های بهداشتی و پیشگیری از بیماری بر عهده دارند که کار هر دو گروه مهم و حیاتی است و باید با نهایت حساسیت و جدیت صورت پذیرد.

استاندار ایلام خواستار اجرای بی قید و شرط مصوبات ستاد کرونا برای مردم و مسئولان شد و گفت: اینجا لازم است با برپا کنندگان مراسمات برخورد جدی تری صورت گیرد و در این زمینه برای حفط سلامت و جان مردم ملاحظه کاری جایز نیست.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: وقتی مقام معظم رهبری می گویند من هم خودم را موظف به رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا می دانم تکلیف برای همه مشخص است و این اهمیت کار باید در سطح جامعه تبیین و تشریح شود.

وی تنها راه مقابله با کرونا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: تا درمان کرونا ناچار به زندگی در شرایط سخت هستیم، از این رو اگر ماسک زدیم، فاصله اجتماعی را رعایت کردیم و در اجتماعات شرکت نکردیم این ملاحظات می تواند ما را در برابر کرونا مصون نگه دارد در غیر اینصورت کرونا حرکت ما را متوقف خواهد کرد.

سلیمانی دشتکی افزود: ادارات، نهادها، ارگان ها، اصناف و بازاریان به هیچ عنوان نباید به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند خدمتی ارائه دهند چرا که بر طبق مصوبات ستاد کرونا با آنها برخورد می شود.

وی در ادامه بیشترین عامل انتقال کرونا را مختص مبتلایان بدون علامت عنوان کرد و گفت: برای این منظور همه ما ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستیم.

وی افزود: البته اگر کسی بیمار باشد و علائم داشته باشد و رعایت نکند مرتکب جرم و جنایت می شود و باید با شدت با او برخورد شود.

وی ضمن اینکه از مردم استان تقاضا کرد در راستای حفظ سلامت خود و همنوعان مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند، اظهار داشت: تا تولید واکسن باید با کرونا زندگی کرد، منتها جوری رفتار کنیم که هم بتوانیم امور روزمره زندگی انجام شود و هم از کرونا آسیب نبینیم.

استاندار ایلام گفت: نظام و مردم قدردان ایثار، مقاومت، از خودگذشتگی و صبر آزادگان و اسرا هستند.

سلیمانی دشتکی با تبریک گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی اظهار داشت: نقش آزادگان در سال های دفاع مقدس، نقش ارزشمندی است و مقاومت آنان در برابر رژیم بعث و شکنجه های صدامیان بی نظیر بود.

وی افزود: اکنون صحنه هایی از شکنجه جلادان صدام در حق اسرای ما منتشر می شود که طاقت فرساست.

سلیمانی دشتکی گفت: همه ما و آیندگان قدردان زحمات این آزادگان که بسیاری از آنان در زندانهای عراق در زیر شکنجه شهید شدند و بسیاری از آنها دچار نقض عضو شدند هستیم.

در این نشست مصوب شد که اداره کل اقتصاد و دارایی پیگیر تعیین تکلیف پول املاک مازاد فروخته شده دستگاه های اجرایی باشد.

 

تداوم وضعیت قرمز کرونا در گچساران

بیش ازیک ماه از اوج گیری شیوع ویروس کرونا درگچساران می گذرد و تداوم وضعیت قرمز این بیماری نشان از ضرورت ادامه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این شهرستان دارد.

با توجه به در پیش بودن ماه محرم و فصل بازگشایی مدارس در صورت ادامه روند کنونی و شکل نگرفتن همتی فراگیر، نمی توان به تغییر رنگ وضعیت بیماری کرونا در این شهرستان امیدوار بود.

گچساران ۳۷درصد از آمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده این در حالی است که ۱۷درصد از جمعیت این استان را در خود جای داده است.

استان ۷۲۶هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد هشت شهرستان دارد که هفت شهرستان آن در وضعیت نارنجی و تنها شهرستان گچساران در وضعیت قرمز بیماری ویروس کرونا قرار دارد.

هر چند در روزهای اخیر تعداد بیماران کرونایی در گچساران کاهش یافته است اما نگاهی به برگزاری آئین های ختم که همچنان با تعداد قابل توجهی از شهروندان برگزار می شود،تداوم سفرها و بی تفاوتی تعدادی از شهروندان در رعایت دستورالعمل های بهداشتی نشان می دهد نباید انتظار داشت کرونا حالا حالاها دست از سر گچساران بردارد.

 

ضرورت هایی برای تغییر وضعیت بیماری ویروس کرونا

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت:تغییر وضعیت بیماری ویروس کرونا در این شهرستان نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا است.

آرین غلامی افزود:به اعمال محدودیت‌ها و سختیگری‌هایی که صورت گرفت روند مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافته است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران یادآور شد: برای مهار بحران کرونا رعایت مراقبت های فردی حفظ و فاصله فیزیکی باید همچنان مورد توجه شهروندان باشد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بیماری ویروس کرونا در گچساران همچنان قرمز است از شهروندان خواست برای حفظ جان و سلامتی خود از حضور در آئین های دسته جمعی بدون فاصله گذاری فیزیکی خودداری کنند.

غلامیان عنوان کرد: اهالی قلم و رسانه گچساران در دوران انتشار ویروس کرونا تلاش های زیادی برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم داشته اند که نیاز است این تلاش ها تا ریشه کنی بیماری ویروس کرونا تداوم یابد.

شیوع بالای ویروس کرونا در بین کارکنان دولت

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران اظهار داشت:از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۵۴ نفر از کارکنان دستگاه های اجرایی این شهرستان به بیماری ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

غلامیان بیان کرد:۹.۵ درصد از بیماران ویروس کرونا در این شهرستان در مناطق روستایی سکونت دارند و معادل ۸۶.۹ درصد مبتلا به کرونا شهرنشین هستند.

آمار بالای شیوع کرونا در بین مدافعان سلامت

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: ۱۱۰ نفر از کارکنان حوزه بهداشت و درمان این شهرستان معادل 11درصد مبتلایان پرسنل  حوزه بهداشت و درمان هستند .

غلامیان اظهار داشت: از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون۸۰ نفر از پرسنل درمانی و ۳۰ نفر از کارکنان حوزه بهداشت گچساران به بیماری ویروس کرونا مبتلا شده اند.

وی بیان کرد: خوشبختانه موردی از فوت بر اثر بیماری ویروس کرونا در بین پرسنل بهداشت و درمان این شهرستان رخ نداده است.

وی ادامه داد:۵۴ درصد  از مبتلایان به کرونا در گچساران مرد و۴۶ درصد نیز بانوان بوده اند.

آمار تست گیری

غلامیان بیان کرد:تاکنون تعداد سه هزار و ۶۲۰ تست از بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا دریافت شده است.

غلامیان تاکید کرد:هم اکنون ۲۴ بیمار یا افراد با علائم مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ شهید رجایی شهر دوگنبدان بستری هستند که از این تعداد ۱۵ نفر براساس نمونه های آزمایشگاهی انجام شده کرونای آنان مثبت است.

غلامیان عنوان کرد:تاکنون بیش از ۷۱درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان بهبود یافته اند

غلامیان ابراز داشت: ۹.۲ درصد از بیماران بستری بر اثر ویروس کرونا در گچساران جان باخته اند.

اقدامات جبرانی برای مدیریت بحران کرونا

وی عنوان کرد: برای نظارت بر  نحوه خدمات دهی فروشگاه های تهیه و توزیع مواد غذایی در حدود ۶ ماه گذشته تاکنون۱۱ هزار و ۴۶ مورد بازدید در گچساران انجام شده است.

غلامیان تاکید کرد:در این بازدیدها ۴۲۲ واحد صنفی اخطار دریافت کردند که از این تعداد ۲۷۵واحد به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی پلمب شدند.

اقدامات پیش بینی شده در ماه محرم 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گچساران گفت:آیین های سوگواری ماه محرم امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام هادی خادمی تصریح کرد: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان شهادت امام حسین(ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و تجمعات غیر ضروری در این شهرستان برگزار خواهد شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گچساران با بیان اینکه پهن کردن سفره با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایام ماه محرم امکان پذیر نیست گفت: برای حفظ سلامت مردم نذورات بصورت مواد غذایی خشک در ظرف یکبار مصرف توزیع شود.

وی ادامه داد: مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان شهادت امام حسین(ع) باید در  فضای باز با فاصله ۲ متری برگزار شود.

وی در ادامه گفت: استفاده از زنجیر و وسایل شخصی، رعایت کاهش ساعت برگزاری آیین های عزاداری(۲۱ و ۳۰ دقیقه الی ۲۳ و ۳۰ دقیقه) از دیگر دستورالعمل های ابلاغ شده ستاد کرونا در ماه محرم امسال است.

وی ابراز کرد: ۱۶۰هیات مذهبی فعال و منسجم به منظور برگزاری آیین‌های ویژه فرهنگی و مذهبی در این شهرستان وجود دارد.

 

۸۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری شدند.

دکتر حسین کریم روز یکشنبه با اعلام این خبر اظهارداشت: مجموع کل  موارد بستری شامل  قطعی و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۱۴ هزارو ۱۴۹ نفر بوده که از این تعداد ۱۲ هزار و۸۱۶ نفر قطعی مثبت تشخیص داده شده است. 

وی بیان داشت: اکنون در مجموع  ۴۷۷ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند.

رییس  دانشگاه علوم پزشکی البرز عنوان کرد: در ۲۴ساعت گذشته ۴۴۹ نفر سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی  استان با علائم مشکوک مراجعه کردند که ۸۱ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

اکنون  ۱۱۵ بیمار بدحال کرونایی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های البرز بستری هستند. 

کریم افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری  در استان البرز به ۸۵۶ نفر رسید .

 از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۱۲ هزار و ۷۹۳ نفر  از مراکز درمانی ترخیص شدند که ۶۶ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته بهبود یافتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.