بنا بر توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت همچنان 26 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی به سر می برند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۳۱ هزار و ۱۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ مرداد ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۶۹ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۳۱ هزار و ۱۸۹ رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری تاکنون به ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۸۸ هزار و ۶۲۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: تاکنون دو میلیون و ۷۳۶ هزار و ۵۱۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: استانهای مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

وی با اشاره به وضعیت اپیدمی کووید ۱۹ در استان چهارمحال و بختیاری گفت: در استان چهار محال و بختیاری در اسفند ۹۸، خیز نسبتا متوسط اپیدمی را تجربه کردیم اما در اردیبهشت مثل بسیاری از استانها شاهد افت موارد ابتلا و بستری این بیماری بودیم اما در خرداد ماه سیر صعودی موارد ابتلا و بستری  کرونا در این استان به وجود آمد به طوری که در دو ماه گذشته تعداد موارد ابتلا و بستری کرونا در این استان دو برابر شد.

لاری افزود: هم اکنون شیب صعودی موارد ابتلا و بستری کووید۱۹ در استان چهارمحال و بختیاری نگران کننده است. ۵ شهر این استان در وضعیت قرمز و یک شهر در وضعیت هشدار است و شدت این بیماری در برخی شهرها مانند بروجن، فارسان، شهرکرد و لردگان شدت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: اقدامات موثر کادر بهداشتی و درمانی در استان چهارمحال و بختیاری برای آموزش همگانی و آشنایی بیشتر مردم با ویروس کرونا و روشهای پیشگیری و نیز اقدامات موثر در غربالگری و بیماریابی و نیز حساسیت در ایزوله کردن بیماران و قرنطینه اطرافیان آنها نقش مهمی در کنترل اپیدمی در این استان داشته است به طوری که با همکاری پزشکان و کادر بهداشتی کاهش مراجعه حضوری بیماران به مراکز درمانی را در این استان شاهد هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از اوایل ۵۷۵ مورد تخلف از پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی و واحدهای صنفی و صنعتی استان چهارمحال و بختیاری به تعزیرات این استان گزارش شد و ۵۴ واحد متخلف از این مجموعه پلمب شدند. ۷۲ درصد مردم این استان از ماسک استفاده می کنند و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در بانک ها و ادارات دولتی استان چهارمحال و بختیاری ۸۹ درصد است. امیدواریم با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی در استان چهارمحال و بختیاری همراه با مردم سایر استانها شاهد توقف سیر صعودی موارد ابتلا و بستری کرونا در این استان باشیم.

وی افزود: ویروس کرونا ماهها با ما خواهد بود و باید سبک زندگی خود را با وجود این بیماری تغییر دهیم و به این نکته باید توجه کنیم که در کنار پیامدهای منفی اپیدمی کرونا این اپیدمی می تواند باعث تقویت همبستگی اجتماعی بین ما شود و باعث تقویت سبک زندگی اخلاقی در جامعه بشود.

لاری ادامه داد: امیدوارم با همراهی، همکاری همه مردم در رعایت اصول سه گانه پیشگیری یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی ۱.۵ تا دو متر و شستن مداوم دست ها بتوانیم به زودی زنجیره انتقال ویروس کرونا را شکست دهیم.

 

پنج‌ تَن بر اثر ابتلا به کرونا در قم جان‌باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی ۲۴ ساعته گذشته پنج‌ تَن بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در قم جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در تبیین آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به ۲۱ مرداد ماه ۸۲ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

و ی ، ۵۹ مورد بستری جدید در بخش ها تحت نظر اورژانس بیمارستان در استان را مورد توجه قرار داد و گفت: ۵۵ تَن  از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند، ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۶۳ تَن بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری هستند، که حال ۸۰ تَن از آنها وخیم است.

وی بیان کرد: در شبانه روز گذشته ۵ تَن که جواب کرونای آنها مثبت بود، جان خود را از دست دادند. 

وضعیت کرونا در قم از هفته گذشته و به دنبال افزایش تعداد بیماران به حالت قرمز درآمد.

 

کرونا در فارس به کودکان زیر ۱۰ سال هم امان نمی‌دهد

کرونا در استان فارس همچنان جان می‌گیرد ، هر روز شمار دو رقمی کشته‌های کرونا در این استان بالا و پایین می شود اما از تب و تاب نمی افتد ، سه درصد از مبتلایان و یک درصد از جانباختگان کرونا در فارس، زیر ۱۰ ساله بوده‌اند.

استان فارس در ردیف استان های مشمول هشدار در بیماری و همه گیری کرونا است و به تازگی یک پله از قرمز پایین تر آمده است ولی هنوز رگه هایی از خطر در این استان موج می زند و بیم ابتلای بیشتر در کمین شهروندان فارس است.

محدودیت های کرونا در شیراز و شهرهای دارای وضعیت قرمز همچنان سختگیرانه اجرا می شود ، محدودیتها بنا بر آخرین مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا شامل لغو تمامی تجمعات در سراسر استان، لغو مجالس ختم و عروسی در تالارها، سالن‌ها و منازل، تعطیلی تمامی کتابخانه‌ها، بوستان‌ها و پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، ارائه خدمات رستوران‌های و فست‌فودها فقط به‌صورت بیرون‌بر و همچنین تعطیلی مترو  در کلانشهر شیراز  است.

 با تشدید محدودیت‌ها، فرمانداران موظف شدند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر ادارات و نهادها بر اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظارت کنند؛ همچنین برگزاری هرگونه مراسم در شهرستان‌های قرمز استان مطلقا ممنوع است؛ همچنین بازرسی و نظارت بر اماکن، مراکز تجمع، ادارات، واحدهای صنفی صنعتی و خدماتی تولیدی و عمرانی تشدید شود و با متخلفان بنابر دستورالعمل جدید کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با اختیاراتی که به بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده است، برخورد خواهد شد. هر گونه فعالیت اجتماعی در شهرستان‌های قرمز مطلقا ممنوع است .

ستاد مدیریت دانشگاهی بیماری کرونا هر روز در نشست های خود آخرین موضوعات را بررسی می کنند ، تاکیدها و توصیه های این ستاد همچنان رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، کاهش رفت و آمد های غیر ضروری و زدن ماسک است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز سه شنبه در  نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا در دانشگاه، مدافعان سلامت را قهرمانان واقعی در بحران کرونا معرفی کرد.

 مهرزاد لطفی  با تقدیر از تمامی افراد و مسوولانی که در مدیریت این بحران در استان تلاش می کنند، تاکید کرد: لازم است تمامی افراد خود را مسوول بدانند و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در اماکن عمومی و حفظ فاصله فیزیکی با یکدیگر، در قطع زنجیره انتقال و حفظ سلامت خود و دیگران بکوشند.

وی  با ابراز تاسف از آمار بالای جان باختن مبتلایان به کرونا در استان فارس طی روز گذشته تاکنون، عنوان کرد: مردم استان، بسیاری از سختی ها و بحران ها را با همدلی و تلاش پشت سر گذاشته اند و این بحران نیز نیازمند عزم همگانی و تلاش جمعی است که با ماسک زدن و رعایت فاصله‌ گذاری فیزیکی، مدیریت می شود.

دکتر لطفی از مردم خواست تا همگی پایبند این مسوولیت مهم اجتماعی فردی باشیم و از دوستان خود بخواهیم تا با تغییر شیوه زندگی، از آسیب دیدگی حاصل از این بیماری به خود، خانواده و دیگران جلوگیری کنند.

وی ضمن اعلام انجام بیش از ۲۲۹ هزار مورد نمونه آزمایش کرونا از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در فارس؛ به بررسی آمار مبتلایان، موارد مرگ و میر، افراد بستری و بهبودیافته، روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی و عملکرد مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کروناویروس پرداخت.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه نیز در این نشست توضیحاتی پیرامون درباره مرحله سوم غربالگری سلامت، سامانه خوداظهاری و پیگیری های انجام شده در چند روز گذشته ستاد مدیریت بیماری کرونا در دانشگاه ارائه داد.

وی با اعلام جان باختن ۱۰ هم استانی در اثر ابتلا به کرونا  طی روز گذشته تاکنون، مجموع آمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع تاکنون در فارس را ۶۴۳ نفر اعلام کرد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه، تاکنون ۳۳ هزار و ۷۳۵ نفر نیز در فارس با بهبودی کامل از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند که معادل ۹۲ درصد افراد مبتلایان هستند.

دکتر همتی با اعلام اینکه تا کنون سه درصد از مبتلایان و یک درصد از جانباختگان استان، افراد زیر ۱۰ سال بوده اند اظهار کرد: ۷۰ درصد از مبتلایان را گروه سنی ۱۰ تا ۵۰ سال تشکیل داده اند که ۱۵ درصد از جانباختگان مربوط به این گروه سنی بوده است.

او افزود: ۲۷ درصد از مبتلایان نیز، افراد بالای ۵۰ سال هستند که ۸۴ درصد از جانباختگان مربوط به این گروه سنی بوده است؛ بنابراین لازم است تمام گروه های جامعه، به ویژه جوانان، حامی سلامت سالمندان باشند.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه برای مدیریت این بحران، باید اصول و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم و همگی با عزم جدی تا شکست کرونا به رعایت مواردی مانند استفاده از ماسک پایبند باشیم.

 

کرونا در استان اردبیل همچنان جان می‌گیرد

استان اردبیل در شیوع کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و این بیماری همچنان جان می‌گیرد.

هم‌اکنون ۳۴۳ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان اردبیل تحت مداوا هستند که از این تعداد، ۶۷ نفر بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان تحت نظر قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به آمار بالای بستری بیماران کرونا در این استان اعلام کرد: متاسفانه ۶ نفر از افراد بستری در مراکز درمانی این استان در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

دکتر شهرام حبیب‎زاده با اشاره به بستری شدن ۴۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی ۲۴ ساعت گذشته افزود: از این تعداد بیمار مبتلای جدید ۲۷ نفر در شهرستان اردبیل، ۱۰ نفر در پارس‌آباد، ۲ نفر در مشگین‌شهر، ۲ نفر در گرمی و ۲ نفر در خلخال طی شبانه‌روز گذشته پذیرش و بستری شدند.

وی از ترخیص ۴۳ نفر از مبتلایان به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته پس از بهبودی نسبی خبر داد و بیان کرد: متاسفانه روز گذشته نیز هشت نفر از مبتلایان بستری استان اردبیل جان خود را به علت ابتلای به کرونا از دست دادند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از عموم اهالی و مسافران این استان خواست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی جان خود را از خطر ابتلا به کرونا محافظت کنند.

وی با اشاره به کاهش نسبی تعداد مراجعان به مراکز درمانی استان اردبیل با علائم ابتلای به کرونا اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد از مبتلایان کرونای بستری در مراکز درمانی استان با تنفس مصنوعی زنده مانده‌اند.

دکتر حبیب‌زاده، روند کاهشی مراجعان به مراکز درمانی استان با علائم کرونا را ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هفته پیش توسط مردم عنوان کرد و گفت: برغم کاهش جزیی بستری بیماران کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل، وضعیت این استان همچنان قرمز بوده و رعایت پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی باید با شدت ادامه یابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از تعطیلات چند روز گذشته میزان مراجعان به اورژانس استان با علائم کرونا کاهش نسبی یافته و امید است با همکاری مردم استان و نظارت بر نواحی پرازدحام، وضعیت استان طی روزهای آینده به نارنجی تبدیل شود.

دکتر حبیب‌زاده، تلاش و زحمات کارکنان امور پزشکی، پرستاری و حتی نیروهای خدماتی و اداری بخش‌های کرونای مراکز درمانی استان اردبیل را ایثارگرانه خواند و اضافه کرد: تداوم وضعیت قرمز کرونا باعث فرسودگی و خستگی مفرط آنها شده و موجب اختلال در خدمات‌رسانی به مردم خواهد شد.

وی از عموم اهالی استان اردبیل خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از ازدحام غیرضروری، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی به خروج استان از وضعیت قرمز کرونا در هفته‌های آتی کمک کرده و متولیان امر را در ثبات نسبی کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا یاری کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل به اهالی این استان هشدار داد که وضعیت کرونا در سطح این استان همچنان قرمز است و عبور از فاز دوم اپیدمی کرونا بدون رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و همکاری مردم میسر نیست.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل که طی سه هفته گذشته بالاترین میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در پنج ماه گذشته را تجربه کرده، از هفته گذشته در ردیف استان‌های با وضعیت قرمز قرار گرفته است.

با وجود نوسان جزیی تعداد فوت افراد مبتلا به کرونا طی روزهای گذشته در استان اردبیل، به طور متوسط روزانه بیش از ۶۰ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری می‌شوند.

ستاد مدیریت و کنترل بیماری کرونا در استان اردبیل با انتشار اطلاعیه‌ای، استفاده از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری، اجتناب از شرکت در مراسم و مراکز تجمع افراد و خارج نشدن افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای از منزل را برای کنترل کرونا الزامی اعلام کرد.

این ستاد با هشدار جدی به شهروندان درباره تبعات سخت عمل نکردن به توصیه‌های بهداشتی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد که شهروندان استان باید مراسم عروسی و عزا را تعطیل کرده و از هر گونه تجمع و ازدحام به هر بهانه‌ای پرهیز کنند.

خودداری از حضور در اماکن و مراسم پرازدحام، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، سه راهکار اساسی مقابله با ابتلا به کرونا اعلام شده است.

این روزها در پس هشدار ستاد مدیریت کرونا در استان اردبیل، استفاده اهالی از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیشتر مشهود است و شهروندان بیشتر از گذشته با احساس مسوولیت، توصیه‌های بهداشتی را در مهار کرونا رعایت می‌کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.