طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت هم اکنون 26 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۳۳ هزار و ۶۹۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۸۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یکهزار و ۸۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۳۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۹۰ هزار و ۲۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون دو میلیون و ۷۶۳ هزار و ۲۲۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در استان اصفهان اظهار کرد: این استان در ابتدای شیوع بیماری در کشور خیز بسیار شدیدی را در موارد ابتلا و بستری تجربه کرد و از فروردین ماه موارد ابتلا و بستری در این استان کاهش یافت و در هفته اول خرداد ماه به کمترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسید. با وجود توصیه‌های بهداشتی از نیمه خرداد ماه، نمودار ابتلا و بستری در این استان دوباره روند صعودی گرفت و شاهد رشد ۲۵ درصدی موارد ابتلا و بستری در استان اصفهان ظرف شش هفته گذشته هستیم.

وی افزود: اگرچه به نظر می‌رسد توجه بیشتر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک موجب شده که شیب صعودی موارد ابتلا و بستری به دلیل بیماری تا حدی مهار شود،‌ اما رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی در این استان ضروری است.

لاری گفت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت قرمز و ۵ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند. در شهرستان‌های پرجمعیت و پرتردد مثل اصفهان، خمینی شهر، نجف آباد، شهرضا، لنجان، فلاورجان، مبارکه و شاهین شهر وضعیت بیماری حساس‌تر و شکننده‌تر است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته تعداد ۱۳۵ مورد از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی این استان به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شده و ۵۴ مورد از این اماکن طی هفته گذشته پلمب شده‌اند.

لاری گفت: میزان استفاده از ماسک توسط عموم مردم ۷۸ درصد، توسط متصدیان اصناف ۶۵ درصد، استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی ۷۰ درصد و در بانک‌ها و اداره‌ها بیش از ۹۰ درصد گزارش شده است. امیدواریم با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده جدی از ماسک، ضمن توقف روند صعودی، شاهد کاهش موارد ابتلا و بستری به کرونا در این استان باشیم.

وی بیان کرد: وجود ویروس کرونا با وجود تمام نا امنی و اختلالی که در زندگی بشر ایجاد کرده، فرصتی برای یادگیری و افزایش تاب آوری و تلاش در جهت ساختن جامعه سالم است. امیدواریم با تقویت عزم و اراده خود در رعایت پروتکل‌های سه گانه بهداشتی شامل فاصله گذاری فیزیکی، شستن مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک، شاهد کاهش موارد ابتلا و بستری به بیماری در کشور باشیم.

 

۲ شهرستان همدان وضعیت قرمز کرونایی دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان گفت: ۲ شهرستان تویسرکان و بهار در وضعیت قرمز کرونایی و مابقی در وضعیت زرد و نارنجی هستند.

دکتر منوچهر کرمی روز چهارشنبه در شورای اطلاع رسانی ویروس کرونا اظهار داشت: شهرستانهای رزن، ملایر کبودراهنگ، همدان وضعیت نارنجی و فامنین و نهاوند در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی اضافه کرد: همدان در هفته های دوم و سوم تیر اولین موج گسترده اپیدمی کرونا را تجربه کرد و از اولین روزهای مرداد امسال شاهد کاهش بار مراجعه موارد سرپایی و بستری به بیمارستان‌های این استان بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان اظهار داشت: اوج بستری بیماران در همدان به ۶۰۰ نفر رسید اما هم اینک این آمار به دنبال گذر از موج اپیدمی کرونا به ۳۸۵ نفر کاهش یافته است

کرمی یادآوری کرد: به دنبال موج شیوع کرونا، آمار بیماران بستری در برخی از استان ها از مرز یک هزار نفر گذشت اما در همدان سه سناریو برای این موضوع پیش بینی شده بود که همچنان در سناریوی(A) هستیم.

وی بیان کرد:  شاخص سرایت پذیری بیماری کرونا چنانچه به زیر یک برسد به سمت کنترل، کاهش و حذف بیماری پیش می رویم که هم اینک این شاخص در همدان ۹۲ صدم بوده در حالیکه تیرماه این رقم ۱.۲ صدم بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان اضافه کرد: استفاده شهروندان از ماسک، رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز اداری تجاری و اماکن خرید موجب کاهش سرایت پذیری کرونا در همدان شده به گونه ای که هم اینک هر بیمار به طور متوسط کمتر از یک نفر را مبتلا می‌کند.

کرمی تاکید کرد: بعد از هر مرحله کاهش بیماری باید با قوت برای حفظ وضع موجود و کاهش بار بیماری تلاش کرد چرا که وضعیت موجود به مثابه آتش زیر خاکستر بوده و در صورت بی اعتنایی به دستورالعمل‌های بهداشتی موجی از اپیدمی کرونا رخ می دهد.

وی از سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان خواست ایستگاه توزیع ماسک و اقلام بهداشتی در اماکن تفریحی توریستی دایر کند تا گردشگران به راحتی به اقلام بهداشتی دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر بازرسی‌های مشترک بازرسی‌های ویژه‌ و جدیدی شروع شده چرا که نمی توان با ۳۰۰ بازرسی تمامی اماکن عمومی و تفریحی استان را کنترل کرد بلکه نقایص بهداشتی تمامی اماکن را استخراج و اطلاع رسانی کرده و از مردم می خواهیم در مراجعه به این مراکز مطالبه گری کنند.

 

۵۰ درصد تست‌های کرونا در قم مثبت می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بابیان اینکه نتیجه ۵۰ درصد تست‌های کرونایی انجام‌شده در استان مثبت می‌شود، گفت: این آمار در اوایل خرداد تنها ۱۵ درصد بوده که با توجه به قدرت سرایت بسیار زیاد ویروس، وضعیت شیوع کرونا در قم نگران‌کننده است.

محمدرضا قدیر روز چهارشنبه در چهل و نهمین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان در سالن کرامت استانداری قم، بابیان اینکه هم‌اکنون ۳۶۵ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند افزود: با توجه به روند فعلی ابتلا پیش‌بینی می‌شود این آمار به یک هزار نفر در روزهای آینده افزایش یابد که بار سنگینی به کادر درمانی وارد می‌کند.

وی بابیان اینکه تامین ماسک خانگی باید به‌عنوان یک راهکار مهم در دستور کار قرار گیرد، افزود: از امروز باید به فکر تامین ماسک برای ایام محرم بود تا در آن ایام با کمبود ماسک مواجه نشویم.

وی ادامه داد: مصرف روزانه ماسک N۹۵ دانشگاه علوم پزشکی ۲ هزار عدد و ماسک سه لایه ۲۰ هزار عدد است و با توجه به اینکه باید در استان ذخیره سه‌ماهه ایجاد شود، این خرید و ذخیره‌سازی در حال انجام است.

وی بابیان اینکه یکی از مشکل‌های استان حجم بالای مراجعه‌کنندگان در فروشگاه‌های بزرگ به‌ویژه فروشگاه‌های جانبازان و کوثر است گفت: رعایت مسائل بهداشتی در فروشگاه جانبازان مناسبت‌تر است ولی به دلیل حجم مراجعه‌کنندگان، افزایش ساعات کاری این فروشگاه‌ها می‌تواند در کاهش تراکم جمعیت اثرگذار باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، ادامه داد: یکی از راه‌های کنترل تراکم جمعیت در این فروشگاه‌ها، افزایش ساعات کاری این فروشگاه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ است.

وی همچنین با اشاره به‌ضرورت برخورد پلیس فتا با شبهه افکنان فضای مجازی گفت: در عین ضرورت برگزاری آیین‌های مذهبی و عزاداری در سلامت معنوی جامعه، برخورد با افراد متخلف ازنظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید سازوکار مناسبی دیده شود.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم افزود: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که حداکثر جمعیت حاضر در هیات های عزاداری بزرگ کمتر از یک هزار نفر و آن‌هم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک باشد.

 

۸۵ مبتلای جدید کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به این که طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۷۴ بیمار مشکوک و کرونایی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند، گفت : از این تعداد ۸۵ بیمار به علت وخامت وضعیت عمومی بستری شدند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی البرز دکتر حسین کریم بیان داشت : مجموع کل  موارد بستری شامل قطعی ، محتمل و مشکوک  از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۱۳ هزارو ۸۰۷ نفر  بوده که از این تعداد ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر مورد قطعی مثبت  شناخته شدند. 

وی  با بیان اینکه در زمان حاضر  تعداد ۵۳۳  نفر شامل موارد  قطعی ، محتمل و مشکوک  در مراکز درمانی بستری هستند، افزود: از این تعداد  ۲۱۸ نفر بیمار قطعی کووید ۱۹ می باشند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه تعداد  ۱۱۳ بیمار بستری شده جوان و پایین تر از سن ۵۰ سال هستند، تصریح کرد : تعداد بیماران بستری شده ی بد حال در ۲۴ ساعته گذشته به ۱۲۵ نفر رسید. 

وی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری  در استان به ۸۲۰ نفر رسید .

کریم  تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۱۲ هزار و ۴۳۷ نفر  از مراکز درمانی ترخیص و خوشبختانه  طی ۲۴ ساعت گذشته  ۷۰ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

 

روند شیوع کرونا درقم برخلاف سایر استان‌ها افزایشی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اکثر استان‌ها با وضعیت قرمز کرونا طی هفته گذشته روند کاهشی آنها آغاز شده و این در حالی است که متاسفانه روند ابتلا درقم افزایشی می‌باشد که این موضوع بسیار نگران کننده‌است.

سیامک محبی، روز چهارشنبه در چهل و نهمین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان در سالن کرامت استانداری قم،افزود: از هر دو تستی که از افراد مشکوک به کرونا در قم انجام می‌شود، یک نفر مثبت می‌شود که در صورتی که غفلت کنیم دوباره وضعیت کرونا در قم به شرایط اسفندماه سال گذشته باز می‌گردد.

وی اظهار داشت: به عنوان متولی بهداشت استان باید اعلام کنم که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان راضی نیستیم.

محبی ادامه داد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی درکارخانه‌ها و کارگاه‌ها به ۶۹ درصد، در ادارات از ۷۶ به ۸۳ درصد، دفاتر پیشخوان از ۶۵ به ۵۰ درصد، کافی‌نت ها ۳۰ درصد و بانک‌ها ۶۰ درصد بوده‌ که این روند  بسیار نگران کننده‌است.

وی، با باین اینکه متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی درقم طی یک هفته اخیر کاهش یافته‌است، افزود: جایگاه سوخت در ۲۴ ساعت ۱۰ اخطار داده شده و به بانک‌ها ۱۵ اخطار داده شده‌است ضمن اینکه درروزهای اخیر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فروشگاه‌ها از ۸۰ به ۵۰ درصد کاهش یافته‌است.

محبی اظهار داشت: درچند روز گذشته تست کرونای ۲۴ نفر ازکادر بهداشت و درمان و در یک ماه گذشته ۱۸۶ نفر از کادر بهداشتی استان مثبت بوده که ادامه این روند بسیار نگران کننده‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه رعایت مسائل پروتکل‌ها در مساجد قم تنها ۳۰ درصد است، گفت: استفاده از ماسک در هفته گذشته ۶۵ درصد بوده‌است که این موضوع نسبت به هفته قبل از آن، ۴ درصد کاهش یافته‌است که فرهنگ سازی برای استفاده از ماسک بسیار ضروری است.

وی اظهار داشت: شرایط برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در قم با ۹۲ درصد رضایت، از کیفیت مناسبی از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.